بین الملل

جانسون: کنار نخواهم رفت! – دیباروز

بوریس جانسون در نشست هفتگی مجلس عوام برای پاسخ به سؤالات در حالی که بحث بر سر حزب داونینگ استریت 10، دفتر نخست وزیری و اقامتگاه بریتانیا ادامه دارد، با سؤالات بیشتری در مورد رهبری خود مواجه است.

به گزارش دیباروز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای برگزاری مهمانی هایی در دفتر نخست وزیری در دوران قرنطینه کرونا، از سوی حزب مخالف و همچنین برخی از اعضای حزبش تحت فشار است.

بوریس جانسون بار دیگر به دلیل انتقاداتش از وی در جلسه امروز پارلمان عذرخواهی کرد. اما او گفت که عقب نشینی نمی کند.

برخی از اعضای جنگ محافظه کار حاکم به دنبال حذف او از رهبری حزب هستند.

قبل از این نشست، کریستین ویکفورد، یکی از اعضای حزب حاکم محافظه کار در مجلس عوام، از این حزب استعفا داد و به حزب کارگر، حزب مخالف پیوست.

این مهمانی ها در زمانی برگزار می شد که محدودیت های تاج گذاری وجود داشت و دولت مقررات سختگیرانه ای را برای تجمعات مختلف وضع کرد.

نمایندگان حزب محافظه کار حاکم، از جمله کسانی که برای اولین بار در انتخابات 2019 به رهبری بوریس جانسون انتخاب شدند، به نیاز به تغییر رهبر حزب گوش می دهند که می تواند موقعیت نخست وزیری را تهدید کند.

و بی بی سی به نقل از یک قانونگذار گفت که حدود نیمی از 20 نماینده جدید پارلمان صبح چهارشنبه به حزب به رهبری بوریس جانسون نامه عدم اعتماد دادند.

بر اساس قوانین حزب محافظه کار، اگر 54 عضو حزب برای تغییر رهبری نامه استعفا دهند، رهبر حزب انتخاب خواهد شد.

تاکنون تنها هفت نام به عنوان فرستنده چنین پیام هایی شناسایی شده است. اما یکی از اعضای پارلمان به لورا کنسبرگ گفت که آنها معتقدند به زودی به حد نصاب می رسد.

اما در حال حاضر تنها سر گراهام بردی، نماینده مجلس و رهبر حزب محافظه کار در مجلس عوام – معروف به کمیته 1922 – تعداد دقیق را می داند. نامه های حاوی رای عدم اعتماد به نخست وزیر برای نخست وزیر ارسال می شود.

جیمز هبی، وزیر دفاع، از محافظه کاران همکار خود خواست تا “احتیاط کنند” و افزود که اکنون زمان تغییر رهبران نیست.

برخی از محافظه کاران گفتند که انتظار دارند مقامات ارشد دولتی بررسی احزاب داونینگ استریت را تکمیل کنند و سپس در مورد گام بعدی تصمیم بگیرند.

تاکنون، شش نماینده محافظه‌کار علناً اعلام کرده‌اند که نامه‌های عدم اعتماد به جانسون برای سر گراهام ارسال کرده‌اند و دبیر سیاسی بی‌بی‌سی گفت، کریستین ویکفورد، نماینده بری ساوت، هفتمین ارسال کننده این نامه است.

یک قانونگذار دیروز که سعی داشت دیگران را برای ارسال پیام تشویق کند به بی بی سی گفت: “فکر می کنم ما انجام دادیم.” پیروی از رهبری نتیجه معکوس دارد و اکنون احساس می کنم همکاران من تنها نیستند.”

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که گروهی متشکل از 20 محافظه‌کار منتخب اول در انتخابات 2019، که در «توطئه پای خوک» نقش داشتند، جلسه‌ای برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند که درخواست‌های تبلیغاتی بوریس جانسون باید حذف شود. ارسال فرمان

این نماینده مجلس گفت که نقل قول های اعضای دولت که آنها را “غیرمنطقی” و “ساده لوح” توصیف کردند، موضع آنها را دشوارتر کرد. برخی گفتند که تهدید کرده‌اند که ممکن است دولت لایحه‌ای را برای تغییر محدوده حوزه‌های انتخابیه خود به مجلس ارائه دهد تا احتمال انتخاب مجدد را کاهش دهد. البته بعید است که دولت کرسی های پارلمانی خود را برای انتقام از شورشیان درون حزبی به خطر بیندازد.

فرماندار کریس لادر از جمله کسانی بود که در جلسه ای برای بحث در مورد این موضوع شرکت کرد.

وی گفت: جلسات ما جلسه ای بیش نبود که یک گروه از نمایندگان اصولگرا به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند و این چیزی است که هر روز در اینجا اتفاق می افتد.

او گفت: «من می‌خواهم مطمئن شوم که تعهد، حقیقت و صداقت در قلب دولت است و فکر می‌کنم به جای استناد به گزارش‌های متفاوت از شورشیان، این یک هدف مشترک خوب خواهد بود.»

گزارش شده است که یکی از وزیران از اصطلاح “توطئه پای خوک” برای این جلسه استفاده کرده است، زیرا آلیسیا کارنز، یکی از امضاکنندگان نامه درخواست رهبری، نماینده روتلند و میلتون بود که به ساختن بهترین پای خوک معروف هستند. اما همکاران کرنز می گویند که او قیام علیه نخست وزیر را رهبری نمی کند.

خود وزیر گفت که اعضای کابینه معتقد بودند که نخست وزیر از تهدید کنونی جان سالم به در خواهد برد و افزود که این یک معضل است، اما ما بر آن غلبه خواهیم کرد.

هبی وزیر دفاع به بی بی سی گفت که کارکنان دفتر بوریس جانسون مسئول این حادثه هستند و افزود که نخست وزیران “واقعا برنامه روزانه ندارند و توسط کارکنان دفتر نخست وزیری آماده می شود.”

وی با بیان اینکه نخست وزیر نمی تواند بر تمامی فعالیت های دفتر خود نظارت داشته باشد، گفت: برگزاری این گونه تجمعات به کسانی که آن را برنامه ریزی کرده و در برنامه نخست وزیری گنجانده اند، چهره بدی می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا