عمومی

در سوگ ستاره ای از ستارگان حوزه؛ آیت الله عادل علوی آسمانی شد

از طریق 38 واسطه ، نسب بزرگوارش به عبدالله بحر ، برادر امام باقر (علیه السلام) ، فرزند امام زین العابدین علی بن الحسین (علیه السلام) ، مادرش حضرت فاطمه ، دختر امام حسن مجتبی (ع) می رسد. همینطور). پدرش ، دانشمند ، آیت الله سید علی بن الحسین علوی ، از علمای کاظمین ، نجف و بغداد است.
وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود در مدرسه “اخوان ایرانی” کاظمین به پایان رساند ، سپس به همراه خانواده به نجف اشرف عزیمت کرد. وی تحصیلات حوزوی خود را در سال 5 هجری قمری به دستور پدر بزرگوارش در نجف اشرف آغاز کرد و مدتی در بغداد ماند و آنها شاگردان علوم دینی شدند.

در عزاداری ستاره صورت فلکی ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

وی تحصیلات خود را در عراق نزد پدر بزرگوارشان ادامه داد. در هنگام مهاجرت اجباری ایرانیان مقیم عراق ، وی به ایران آمد و تحصیلات خود را در شهر مقدس قم و در مدارس آیت الله گلپایگانی ، فیضیه ، حاج ملاصادق ، خان و علوی ادامه داد. انصاری شیرازی و آیات مرعشی الکبری نجفی ، فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی در خارج فقه و اصول تحصیل کردند ، علاوه بر اخذ مدرک دکترا ، درجه اجتهاد را نیز به دست آورد. وی همچنین اجازه روایتگری از آیات مرعشی نجفی ، شیرازی ، اخوان مرعشی ، کلبیجانی ، فاز ، شاهرودی ، دسرخی ، اراکی ، فضیل لنکرانی ، مکاریم شیرازی و لینگرودی را دریافت کرد.

وی از اساتید حوزه علمیه قم بود و علاوه بر درس های مختلف در زمینه تفسیر و اخلاق ، مباحث خارج فقه ، اصول ، فلسفه و کلام را تدریس می کرد. وی در شهادت شیوخ درجه اجتهاد را دریافت کرد و با پایان نامه ای تحت عنوان “بهترین ایده ها در نجاست او پاکی کافران است” ، دکترای رشته حقوق اسلامی را کسب کرد.

در عزاداری ستاره صورت فلکی ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

وی از حدود بیست راوی مانند آیات عظام: نجفی مرعشی ، کلبیجانی ، ارکی ، فاضل لنکرانی ، سید عبدالله شیرازی ، سید محمد شاهرودی و دیگران اجازه نقل قول گرفته بود.
وی در آموزش علوم حوزه و کار آن بسیار موفق بود و در تربیت دانش آموزان اکثر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها در تمام سطوح حوزه مشارکت داشت و از جمله آنها می توان به آثار متعدد وی در همه زمینه ها اشاره کرد. علوم اسلامی ..

وی خدمات فرهنگی و اجتماعی زیادی داشت ، از جمله: تأسیس درمانگاه خیریه امام سجاد (علیه السلام) ، سازمان عمومی تبلیغات و ارشاد اسلامی ، مدرسه امام جوادالدین (علیه السلام) در شهر مقدس قم و انجمن علما و خطبه ها در کاظمین. و کتابخانه های عمومی بغداد و حسین مانند: امام جواد الدین حسینیه (سلام الله علیها) در مشهد مقدس ، امام کاظمین حسینیه (سلام الله علیها) در قم ، الکاظمینیه الحسینیه در تهران ، ام البنین الحسینیه در قرچک ، الکاظمینیه الحسینیه در اهواز و کاشان و 2 فعالیت دیگر این مدرس حوزه شمارش شد.
وی علاوه بر مقالاتی که در مجلات و مجلات می نوشت ، نوشته های مفید بسیاری در زمینه های مختلف به جای گذاشت. وی سعی کرد با قلم خود و در 140 عنوان کتاب و پایان نامه تا سال 1419 هجری قمری یک دانشنامه اسلامی در علوم و فنون مختلف بنویسد. ه ، هشت جلد از آن 70 کتاب و رساله منتشر شد.

در عزاداری ستاره صورت فلکی ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

این شخصیت متکلم و واعظ بزرگوار بسیار محترم و م polدب و از اصول اخلاق اسلامی بود.
در برخوردم با آن مرحوم ، من همیشه بیش از هر چیز از او مهربانی و فروتنی آموخته ام.
به نقل از شخصی از قم:
برخی از ما نشسته بودیم که شخصی موضوع کودک بودن امام کاظم را مطرح کرد. یکی از حاضران گفت که او فقط چهارده سال در زندان بوده و اگر نه ، چند فرزند دارد!
مرحوم علوی از این تعبیر بسیار ناراحت شد. آن شخص گفت شوخی می کنم!
مردگان گفتند: شخصی در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله با امیر ، صلی الله علیه و آله و سلم شوخی کرد. پیامبر به او فرمود: اعمال تو شکست خورده است
آن شخص گفت:
من شوخی میکنم. امام فرمود: اگر جدی می گویید کافر هستید !!

در عزاداری ستاره صورت فلکی ؛  آیت الله عادل علوی آسمانی شد

در این چند روزی که در رختخواب دراز کشیده بودم ، از وضعیت او می پرسیدم و مانند همه عزیزانم از خداوند برای بهبودی وی و سایر بیماران مریض دعا می کردم.
اما مقدر شده بود که در آستانه ماه محرم ، ماه و روزهای عزاداری جدش ، امام حسین (علیه السلام) ، مهمانش و فرزندان معصومش از نظر الهی خوشحال شوند و پاداش زحمات بیشتر او را بگیرند. بیش از نیم قرن از زندگی پر برکت او در این زمان خدا رحمتش کند.
در پایان ، امیدوارم که او ما را بین واسطه های درگاه الهی و موقعیتی که مقدسین محترم و نیاکان محترم او را در آن قرار می دادند قرار دهد. درود بر او بدون محدودیت

* عضو آکادمی علوم پزشکی ایران و خدمت افتخاری اطپ عراق

دکمه بازگشت به بالا