عمومی

سرزمین بزرگ و صاعقه ناصر الدین شاه – دیباروز

یک کره جغرافیایی وجود دارد که از نظر شکل با تمام سیاراتی که قبلاً دیدیم متفاوت است و اطلاعات آن با سایر سیارات روی زمین متفاوت است. همچنین به عنوان “کره جواهرات” نیز شناخته می شود ، سالها پیش توسط ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و پر از جواهرات طلا و رنگارنگ است.

به گزارش دیباروز ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “همه ما از زمان کودکی مدل های مختلفی از کره زمین را مشاهده کرده ایم ، کوچک و بزرگ ، مسئول به تصویر کشیدن مکان کشورهای جهان روی کره زمین”. برخی از آنها از کاغذ ساخته شده است ، برخی از آنها از شیشه و برخی از آنها از فلز ساخته شده است ، اما اطلاعات در مورد همه یکسان است ، و موقعیت دریا ، کوه ها ، زیستگاه ها و غیره. در مورد همه آنها یکسان است در این حال ، در عین حال ، یک کره جغرافیایی وجود دارد که از لحاظ شکل با تمام سیاراتی که قبلاً دیدیم متفاوت است و اطلاعات آن با سایر سیارات روی زمین متفاوت است. همچنین با نام “حوزه جواهرات” شناخته می شود ، این کره سالها پیش توسط ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و پر از طلا و جواهرات رنگارنگ است! در این سیاره متفاوت ، کوه دماوند و شهر تهران با یاقوت مشخص شده اند که الماس نمایانگر ایران است. جالب اینجاست که علاوه بر قرار گرفتن قاره ها در این سیاره ، می توانید عناوین ناصرالدین شاه را ببینید! اگر می خواهید در مورد یکی از معروف ترین و زیباترین جواهرات جهان بیشتر بدانید ، این گزارش را از دست ندهید.

38 کیلوگرم کره

منحصر به فرد ترین ، عجیب ترین و گران ترین سیاره جغرافیایی جهان وزن حدود 38 کیلوگرم و قطر 66 سانتی متر دارد. کره جواهرات از مجموع 34 پوند طلای خالص ساخته شده است و 51 هزار و 366 قطعه جواهرات متفرقه روی آن تعبیه شده است که شامل زمرد ، یاقوت ، یاقوت و الماس است. هنوز هیچ کس در دنیا نتوانسته قیمت این جواهر پر از جواهرات را محاسبه کند و این اثر تاریخی یکی از برجسته ترین و منحصر به فرد ترین موارد موجود در موزه جواهرات ملی کشورمان در دوره قاجار به حساب می آید.

ناصرالدین شاه ابتکار عمل جواهرات عابر پیاده

سنگهای قیمتی که بر روی هیچ شی نصب نشده اند “سنگهای قدم زدن” نامیده می شوند. یعنی این زمردها ، زمردها ، یاقوت ها ، الماس های فیروزه ای و الماس نه گردنبند ، گوشواره و نه دستبند هستند و همچنین فرصتی برای استفاده در تاج پادشاهان و سایر اشیا مهم مهم زمان خود نداشتند. حال اگر به موزه ملی جواهرات بروید ، میزبان کاملی از این جواهرات تعبیه شده در ظروف کوچک و بزرگ پشت ویترین را مشاهده خواهید کرد. همانطور که می گویند این جواهرات به اصطلاح پیاده نظام بودند ، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ، حسابدار اعصاب شاه چهارم قاجار! بنابراین وی به جواهرات ایرانی سفارش داد تا کالای مورد نظر خود را تهیه کرده و از هر آنچه در توان دارند برای ساخت جواهرات داخل خزانه استفاده کنند. به همین دلیل ، در سال 1291 هجری قمری ، جمعی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی زرونی مسیحیان معروف به ابراهیم ضرغرباشی ، شروع به ساخت کره جواهرات وی کردند و بیش از 51000 قطعه جواهرات در ساخت آن استفاده کردند.

دریای زمرد؛ قاره های یاقوت و یاقوت

این کره جغرافیایی که سالهاست مانند هر کره جغرافیایی دیگر در موزه جواهرات ملی نگهداری می شود ، دارای قاره ها ، اقیانوس ها ، دریاها و غیره است. تنها تفاوت این است که نقاط مختلف جهان با جواهرات کره ای چند رنگی ارائه می شود! به عنوان مثال ، تمام آبهای سیارات اعم از اقیانوس ها ، دریاها و اقیانوس ها از زمردها ساخته شده اند که به گفته مورخین ، تعداد زمردها در گنجینه جواهرات ایران وجود دارد. علاوه بر این قاره های جهان که شامل آسیا ، اروپا ، آمریکا ، آفریقا و اقیانوسیه و همچنین قطب جنوب است با یاقوت و یاقوت ساخته شده اند. در عین حال ، مرزهای این قاره ها با الماس مشخص می شوند! همچنین دایره استوا و زودیاک (دایره الماس آنها بر روی کره) با یک الماس نشان داده شده است. گفته می شود در ساخت این دایره الماس از 244 الماس استفاده شده است و وزن آن بیش از 58 قیراط است! همچنین می خواهیم اضافه کنیم که در جغرافیای معروف ناصرالدین شاه ، الماس ها با نقشه های ایران ، انگلیس ، فرانسه ، بخش هایی از جنوب شرقی آسیا و جزیره ماداگاسکار نیز مشخص شده اند. قسمتهای مرکزی و جنوبی قاره آفریقا نیز از یاقوت کبود ساخته شده است.

ما به سرزمین گنج ایرانیان فراخوانده شده است

در حال حاضر موزه ها به دلیل خطر تاج ویروس بسته شده اند ، اما به محض افتتاح موزه ها ، همه ما به گنجینه موزه ملی جواهرات دعوت می شویم. اگر می خواهید جواهرات کره و سایر سنگهای قیمتی جعبه جواهرات ملی را ببینید ، از شنبه تا سه شنبه از 2 بعد از ظهر تا 5 عصر امکان پذیر است. هزینه تور تور جواهرات ملی خزانه داری از جمله حوزه جواهرات ، دریای الماس نوری ، گوهر نادر ، تخت طاووس ، تاج پهلوی ، تاج کیانی و غیره تنها 6000 تومان است. همچنین یک مزیت. اگر قصد دارید بعد از فارغ التحصیلی کرونا از موزه جواهرات ملی دیدن کنید ، بد نیست بدانید که این موزه در میدان امام خمینی ، خیابان فردوسی ، نه چندان دور از تقاطع استانبول ، در گوشه خیابان کوچه بانک مرکزی و در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واقع شده است. . شماره های 64463030 و 64463799 نیز به سوالات شما پاسخ می دهند.

قدیمی ترین عکس جواهرات کروی آنها

عکس ها و فیلم هایی از جواهرات آنها ، به دلخواه شما ، عکس ها و فیلم ها وجود دارد که می توانید جزئیات آن را ببینید تا تمام جزئیات کار روی این جهان جادویی باشکوه را ببینید. اما یکی از جذاب ترین عکس های حوزه جواهرات آنها عکس سیاه و سفید ناصرالدین شاه است که در کنار کره جواهرات خود ایستاده و با او عکس سوغاتی گرفته است. این قدیمی ترین عکس از جهان پر از جواهرات است که قدمت آن به حدود 140 سال بر می گردد.

کره طلای جواهرات آنها به یک کتاب تبدیل شده است

شاید جالب باشد بدانید که حوزه جواهرات آنها به قدری مهم است که در سال 2017 یکی از اعضای هیئت علمی گروه تاریخ تاریخ دانشگاه اصفهان کتابی جامع و جامع درباره آن نوشت. دکتر سيد مسعود سيد بنكدار درباره نوشتن اين كتاب كه در مارس 1995 توسط رييس جمهور حسن روحاني کشف شده و بهار بعد از آن توسط بانك مركزي كشف شده است ، مي گويد: “من اين كتاب را” گلوبي طلايي جواهرات آنها “ناميدم زيرا اين يك اصطلاح معمول دوره است.” معروف به باشکوه ترین و باشکوه ترین حوزه جواهرات در جهان و در نتیجه تلاش دانشمندان و نخبگان علمی و فرهنگی دوره ناصریت است. ” مورد استفاده در حوزه جواهرات آنها.

به نام شاه قاجار!

اگرچه این حوزه جغرافیایی به موقعیت کشورهای مختلف از این نظر توجه زیادی ندارد ، اما پیدا کردن موقعیت کشورها بر روی آنها کار ساده ای نیست ، اما حوزه جواهرات آنها با سایر سیارات جهان تفاوت های چشمگیری دارد. اگر از نزدیک به این سیاره پر از جواهرات نگاه کنید ، می توانید عناوین منسوخ شده و ناصرالدین شاه را در همه جا مشاهده کنید.

غنیمت جنگ نادر شاه افشار ، نشانگر شهر تهران است

از آنجایی که این کره بنا به درخواست ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و در آن زمان تهران پایتخت ایران بود ، سازندگان کره جغرافیایی کره سنگ های زیادی برای به تصویر کشیدن تهران و نماد آن ، کوه دماوند قرار دادند! تنها نکته موجود در جهان که در آن می توانید یاقوت معروف “Arung Zib” را ببینید ، منطقه تهران است که توسط این جواهر معروف مشخص شده است. گفته می شود این یاقوت زیبا و مشهور یکی از معدود سنگهای قیمتی بود و نادرشاه افشار پس از فعالیت خود در هند ، آن را به ایران آورد. در این دنیای جواهرات ، کوه دماوند نیز با یاقوت عالی نمایش داده می شود.

بناهای تاریخی پادشاهان ، از صفویه تا کازار

یکی از ویژگی های منحصر به فرد جواهرات کره ای این است که می توانید عکس های یادگاری بسیاری از پادشاهان ایرانی را ببینید! تمام جواهرات به کار رفته در حوزه جواهرات جواهرات گرانبهایی است که از زمان صفویه جمع آوری شده است ، هدایایی که پادشاهان پادشاهان بیگانه و حاکمان محلی دریافت می کنند ، غنایم جنگی که اقدام به خرید اکسپدیشن هایی نظیر حمله ناصر شاه افشار به هند و هند کردند. از گردشگران اروپایی و بازارهای هند ، امپراتوری عثمانی ، ایتالیا و فرانسه ، همه می توانند این سیاره جواهرات را ببینند.

گنجینه ای از 5 سنگهای قیمتی

مخلوط ترین شیء در موزه ملی جواهرات شامل 51 هزار و 366 قطعه جواهرات است که در کنار هم حدود 3 پوند و 656 گرم وزن دارند. اما نکته جالب درباره حوزه جواهرات آنها این است که گرانترین کره جغرافیایی جهان ، مجموعه ای از 5 سنگهای قیمتی است. الماس ، زمرد ، یاقوت ، یاقوت کبود و یاقوت سنگهای بسیار ارزشمندی هستند که در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرند.

نگاهی به سایر موارد شناخته شده جواهرات ملی بپردازید

طلا ، یاقوت ، زمرد ، فیروزه ای ، یاقوت و الماس در جعبه جواهرات ملی چشم قرار دارند که بسیاری از آنها با وسایل مختلف آراسته شده اند و بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه را در خود جای داده اند. این سنگهای قیمتی علاوه بر زیبایی خیره کننده آنها ، از پول ملی ما نیز پشتیبانی می کنند ، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در ادامه با جزئیات بیشتر با برخی از اشیای باشکوه دیگر موزه جواهرات ملی آشنا می شویم.

الماس دریای سبک

الماس دریای سبک

بزرگترین الماس صورتی در جهان 182 قیراط وزن دارد و داستانهای زیادی درباره آن نقل شده است. یکی از جواهرات تاج بزرگ کوروش روزی بر شمشیر افراسیاب گذاشته شد ، نادر شاه افشار آن را روی تاج خود گذاشت ، سرانجام در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ، در وسط یکی از باندهای سلطنتی و بعداً به عنوان سر. این است

آن کیانی

آن کیانی

این کیانی تاجی بود که پادشاهان قطر در مراسم تاجگذاری از آن استفاده می کردند. فتحعلی شاه قاجار دستور داد تا این تاج ساخته شود و با الماس ، یاقوت ، زمرد و مروارید آراسته شود. جالب اینجاست که تاج کیانی اولین تاج ساخته شده پس از امپراتوری ساسانیان است. زیرا پس از دوره ساسانیان و قبل از دوره قاجار ، پادشاهان به جای تسبیح از کت یا کلاه استفاده می کردند.

نادر جیک

نادر جیک

دومین گوهر سلطنتی موزه ملی جواهرات یک گوهر نادر است. این جلیقه که در قرن دوازدهم هجری ساخته شده است با الماس و زمرد تزئین شده است. وزن این جفت که زمانی توسط پهلوی اول استفاده می شد ، 33 اونس و 19 نخود است که از یک بذر بزرگ زمرد ، 5 آویز زمرد و صدها الماس آتش کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

تخت طاووس

تخت طاووس

این تاج و تخت در سال 1216 توسط هجری قمری به دستور فتحعلی شاه کاهار و با استفاده از جواهرات در خزانه سلطنتی ساخته شد. در ابتدا به دلیل نقش آفتاب بر تخت سلطنت ، خورشید یا تخت جمشید خوانده می شد ، اما وقتی فتحعلی شاه با تاج التاج الدوله ازدواج کرد و تاج و تخت را به او داد ، نام او به تخت پولس تغییر یافت.

تاج پهلوی

تاج پهلوی

این تاج که توسط رضاخان و محمدرضا پهلوی نیز پوشیده شده است ، در سال 1304 توسط هجری قمری با 3،380 الماس ، 5 زمرد ، 2 یاقوت کبود و 368 مروارید ساخته شد. این تاج کنگره 4 ، که به سبک و سبک تاج های امپراتور ساسانی ساخته شده و وزن آن 2 پوند و 80 گرم است ، در موزه ملی جواهرات نگهداری می شود.

کمربند طلا

کمربند طلا

مورد دیگری که در موزه جواهرات ملی به نمایش گذاشته می شود یک کمربند طلایی است که توسط ناصرالدین شاه قاجار سفارش داده شده و از طلا و نقره ساخته شده است. این کمربند طلایی دارای یک قطعه زمرد بزرگ به وزن 176 قیراط است که با 60 الماس و 145 الماس فلامنکو تزئین شده است. “طول کمربند طلای 119 سانتی متر است.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا