عمومی

سه ضربه تحریم‌های ظالمانه به فوتبال ایران

شاید در اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری و سیاست، شاخص ها کمی تخصصی تر باشد، اما اتفاقاً در جایی مانند فوتبال، به خوبی می توان دشواری هایی را که تحریم ها و عوامل ریاضتی برای ایران ایجاد کرده است و چگونه منجر شده است، دید. به آن آن را پس گرفت.

به گزارش دیباروز، اقتصاددان وی نوشت: واضح است که تحریم های بین المللی و متعاقب آن سختی های اقتصادی بر تمامی ابعاد زندگی ایرانیان تاثیر گذاشته است و البته حوزه ورزش نیز از این قاعده مستثنی نیست و در اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری و سیاست، شاخص ها ممکن است کمی تخصصی تر، اما اتفاقاً در جایی مانند فوتبال، به وضوح می توان سختی هایی را که تحریم ها و عوامل ریاضتی برای ایران ایجاد کرد و چگونه منجر به افول آن شد، دید. به عنوان انگشت شمار، تنها بخشی از ضروریات زندگی

1- افزایش قیمت ارز و کاهش کیفیت

یکی از معضلات تحریم های اقتصادی که مردم با گوشت و خون خود لمس می کنند، گرانی ارز است. البته این موضوع از جهات مختلف به ورزش ایران هم آسیب می زند. شاید حضور یک مربی ایرانی در تیم ملی والیبال، کمبود وحشتناک امکانات کمپینگ در تیم مدال آور مانند وزنه برداری و همچنین انتخاب مربیان ارزان قیمت و ساده در تیم های ملی فوتبال پایه، همگی از عوامل مرتبط هستند. این. مورد گرانی ارز بر فوتبال ایران نیز تاثیر منفی گذاشت. از آنجایی که ارتش بزرگی از بازیکنان شایسته با آرزوی کسب سود بیشتر به لیگ‌های خارجی می‌روند، البته باشگاه‌های محلی جذب مربیان حرفه‌ای و بازیکنان خارجی دشوارتر از همیشه خواهند بود. در مجموع کیفیت لیگ برتر ایران افت کرده است. آنچه در فصل بیست و یکم به وضوح نشان داده شده است. زمانی باشگاه های ایرانی به عنوان آب آشامیدنی به اردوهای پیش فصل خارجی می رفتند. صرف نظر از درست یا نادرست بودن این اقدام، چنین اقدامی بسیار رایج بود. امروز حتی تیم ملی فوتبال ایران در آستانه جام جهانی هم به سختی می تواند اردوی خارجی خوبی داشته باشد.

2- کمبود امکانات و توسعه نیافتگی تدریجی

پنج ماه دیگر دومین دوره جام جهانی با کمک داوران ویدئویی تاریخ فوتبال برگزار می شود. فناوری VAR اکنون به یکی از رایج ترین و رایج ترین ویژگی های دنیای فوتبال تبدیل شده است. مثل خود حکم، اگر نه، همه تعجب می کنند. تماشاگر ایرانی پیگیر است و مسابقات مختلف فوتبال دنیا را تماشا می کند. او حداقل در تلویزیون خانه اش دیگر هیچ نقطه ای از دنیا را نمی بیند که مسابقات بدون فناوری VAR برگزار شود. نه سطح مسابقات مهم است و نه سن و جنسیت بازیکنان. در همه جای دنیا از کمک تصویری استفاده می کنند، اما در ایران مطلقاً خبری از این ماجرا نیست و هیچکس نمی داند چه زمانی ممکن است فناوری VAR داشته باشیم. برای برخی، این ممکن است فقط یک کمبود فناوری ساده باشد، اما ابعاد داستان بسیار جدی تر از آن است. به نظر می رسد که ما در حال حاضر یک نوع فوتبال کاملا متفاوت بازی می کنیم. در نتیجه وقتی بازیکنان امید به جام ملت ها می روند با چند اشتباه جزئی از طریق VAR نقره را می گیرند. پنالتی می دهند و کارت قرمز می گیرند. در همان مسابقات هیچ داور ایرانی حضور نداشت، زیرا طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، داوران ما تجربه کار با کمک داوران ویدئویی را ندارند و نمی توانند جزییات ریز قضیه را درک کنند. بارها گفته شده است که یکی از دلایل اصلی تاخیر در ورود این فناوری به ایران، مشکلات تحریمی است. این البته فقط یک مثال ساده بود وگرنه تحریم ها در زمینه های دیگر مثل همکاری برندهای معتبر پوشاک با تیم های ورزشی ایرانی هم تاثیر منفی دارد.

3- مشکلات بانکی و اختلالات جدی در تدارکات

همه می‌دانند که تحریم‌های بین‌المللی مشکلات جدی برای ایرانیان در مبادلات بانکی ایجاد کرده است که در نتیجه بخش زیادی از مطالبات خارجی تیم‌های ایرانی رد شده است. از پرسپولیس و استقلال گرفته تا تیم ملی و حتی حق داوری مسابقات خارجی. علاوه بر این، تحریم ها ارتباطات بین المللی را با مشکل مواجه کرد و این موضوع باعث شد تا روند آماده سازی تیم ملی ایران به شدت تحت تأثیر قرار گیرد. از سوی دیگر بد نیست بدانید قبل از جام جهانی 2018 که شرایط امروز نبود، تیم ملی ایران هفت اردوی تدارکاتی برگزار کرد و با انجام بیش از 10 بازی، رکورد بازی های تدارکاتی را شکست. مسابقات، اما اکنون … ناگفته نماند! “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا