اقتصادی

تحریم‌های ظالمانه، مشکل اصلی مجموعه‌های دولتی و پیمانکاران

مدیرعامل یک شرکت پیمانکاری گفت: مشکل اصلی در اجرای پروژه ها جریمه های ناعادلانه است و باید به هر نحوی خنثی شود و پروژه ها با سرعت بیشتری اجرا شوند.

به گزارش دیباروز، به نقل از وزارت نفت، «حسین نصرتی» در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت معاونت توسعه ظرفیت آب در پتروشیمی دامن و تامین آب را توسعه داده است، گفت: واحد تامین نیتروژن پتروشیمی جاچساران در دست اجراست: راه اندازی پالایشگاه فرزانیجان با مشارکت شرکت فکور صنعت در تهران، امضای قرارداد و اجرای فرآیندهای عملیاتی آغاز شده است.

وی در خصوص طراحی، مهندسی، تهیه، ساخت، اجرا، نصب و راه اندازی واحد جداسازی هوا و نیتروژن (ASU) نفت گچساران افزود: این پروژه هم اکنون 90 درصد مهندسی، 92.83 درصد تامین تجهیزات، 45 درصد اجرا است. پیشرفت کلی پروژه 84.83 درصد بوده و در زمان اجرا برای 200 نفر به صورت مستقیم و 1000 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی داشته است.

نصرتی فرآیند تدارکات را یکی از مهمترین فعالیت های پروژه گساران برای واحد تامین آب، نیتروژن و پتروشیمی دانست که ارتباط تنگاتنگی با سایر فعالیت های پروژه اعم از مهندسی، ساخت و راه اندازی دارد و ادامه داد: شرایط ویژه اقتصادی وجود دارد. در سال های اخیر و اپیدمی کرونا که منجر به تعطیلی و کندی عملیات کاری شده است.

حداکثر استفاده از سازندگان داخلی

وی گفت: خوشبختانه با تمهیدات و اقدامات به موقع و استفاده از روش های موثر و سریع برای دور زدن جریمه ها و حمایت از کارفرما، تمامی تجهیزات خریداری شده از خارج از کشور در این طرح در اختیار کارفرما قرار گرفت و به موقع تحویل کارفرما شد. با مجازات‌های سخت تهدیدآمیز Opportunity، بخش‌های زیادی از تامین تجهیزات اصلی توسط سازندگان معتبر داخلی سفارش و عرضه شد.

به گفته وی، حداکثر سازی ظرفیت تولید تولیدکنندگان خوشنام و معتبر داخلی برای حمایت از تولید داخلی و تبدیل تهدید تحریم به فرصتی برای کاهش هزینه ها یا جلوگیری از هدر رفت ارز و تامین به موقع تجهیزات از بهترین و معتبرترین تولیدکنندگان در شرایط سخت از ویژگی های این پروژه می باشد.مهندس جوان همراه با تجربه و دانش کادر مجرب داخل شرکت در مراحل مهندسی، نصب، راه اندازی و سرعت نصب و راه اندازی.

نصرتی تاکید کرد: ماشین آلات ویژه در تامین تجهیزات و به منظور حمایت از ظرفیت تولید داخلی و کمک به تسریع در روند بومی سازی صنایع مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، بخش بزرگی از تجهیزات پروژه از شرکت های شناخته شده است. شرکت‌هایی در زمینه پیش تصفیه (PPU)، مخازن ذخیره و ذخیره هوای ابزار، مخازن نیتروژن مایع، سیستم‌های تولید بخار و غیره.

عملکرد با سرعت بالا

وی با اشاره به اینکه تمامی مراحل تامین تجهیزات از خارج از کشور از سفارشات، نقل و انتقالات مالی، ترخیص کالا از گمرک و غیره در این پروژه در کمترین زمان ممکن انجام شد، گفت: تجهیزات نیز در کمتر از دو ماه در این پروژه نصب شد. که در نوع خود رکورد مهمی است. به عنوان نمونه از سرعت بالای فرآیند نصب می توان به نصب دو جعبه سرد هر کدام به وزن 100 تن با ابعاد 4.4*25 متر اشاره کرد که تنها در مدت دو روز انجام شد. در حال حاضر عملیات لوله گذاری، برق و ابزار دقیق این واحد در حال انجام است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، راه اندازی این پروژه تا دو ماه آینده در دستور کار قرار گرفته است.

نصرتی تصریح کرد: مبین انرژی در تلاش برای کمک به کاهش آلودگی، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی، تصمیم گرفت با ایجاد واحد نمک زدایی از طریق اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس (RO) و بازگرداندن آن به مصرف، چرخه تصفیه فاضلاب مجتمع های پتروشیمی را تکمیل کند. وی گفت: در این راستا مبین انرژی مناقصه ای را راه اندازی کرده است که منجر به انعقاد قرارداد مهندسی، خرید و ساخت با یک شرکت ماشین آلات خصوصی شد.

به گفته نصرتی، در واحد تصفیه پساب روزانه 11 هزار و 520 مترمکعب پساب از پتروشیمی ها با کل جامدات محلول در حدود 7440 میلی گرم در لیتر پس از گذراندن فازهای ازن، فیلتر دیسکی، اولترافیلتر و در نهایت سه فاز دریافت می شود. فازهای اسمز معکوس (RO)، 1824 متر مکعب، آب سرویس با TDS کمتر از 2200 میلی گرم در لیتر و 5760 متر مکعب در روز آب برگشتی با کمتر از 5 میلی گرم در لیتر برای استفاده مجدد به چرخه آب صنعت پتروشیمی بازگردانده می شود.

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از تامین کنندگان خودروهای AVL که در فهرست طولانی مورد تایید مشتری قرار گرفته اند، شرکت های بین المللی غربی هستند که به دلیل تحریم های بین المللی از این پروژه خارج شده اند. شرکت های قدرتمند بازرگانی مهندسی تجهیزات پروژه را تهیه کردند و پروژه در آخرین روزهای دهه 1400 آماده راه اندازی شد.

نصرتی افزود: در این پروژه سه دستگاه ازن ژنراتور 10 کیلوگرم در ساعت، یک پکیج فیلتر دیسکی، یک پکیج اولترافیلتراسیون که شامل 3 واحد و در مجموع 135 واحد، فیلتر کارتریج، پمپ فشار قوی، RO سه مرحله ای شامل 196 سلول فشار و تقریباً 1000 دستگاه می باشد. در این پروژه از شیرهای کنترلی و سایر تجهیزات و اتصالات از بهترین سازندگان اروپایی و آمریکایی استفاده شد و لوله هایی با قطر بیش از 70000 اینچ اجرا شد. سه مخزن فلزی و دو مخزن بتنی با ظرفیت کل آبگیری 4000 متر مکعب طراحی و ساخته شد.

پالایشگاه گاز میعان فرزانکان

وی درباره عملیات اجرایی پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی فرزانیجان که با شروع فرآوری این کارگاه در اسفند ماه سال 1400 آغاز شد، گفت: این پروژه ظرفیت 40 هزار بشکه میعانات گازی در روز را دارد و در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی». کارفرمای این پروژه فرزانگان انرژی پارس است و به صورت EPCC با مشارکت فکور صنعت تهران و ماشین آلات ویژه اجرا می شود. مدت اجرای طرح 39 ماه است و ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه 1800 تن نفتا، 1550 تن سوخت سنگین، 1054 تن حلال 400، 193 تن حلال 402 و 127 تن گاز بوتان خواهد بود.

نصرتی بر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز تاکید کرد و افزود: در این راه با کمک معاونت های دانشگاهی و مراکز دانش بنیان و اتحاد این تلاش ها با واحدهای اجرایی بیشتر از جمله پیمانکاران ارزش بسیار بالاتری خواهد داشت. تولید نفت متفاوت است. اکنون در آمار نشان داده شده است. تولید محصولات زنجیره ارزش می تواند تغییرات اساسی در افزایش تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال و افزایش ثروت عمومی ایجاد کند. ایران به عنوان کشوری غنی از منابع نفت و گاز می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

این فعال نفتی تولید فناوری در کشور را بسیار مهم دانست و گفت: اگرچه نباید خود را محدود کنیم؛ دنیا دنیای ارتباطات است. دنیا دنیای کار و کار تیمی بهینه است، مشارکت با شرکت های خارجی و ارتباط با بخش های دارای تخصص انسانی و استفاده از امکانات گسترده موجود مانند فضای مجازی می تواند کمک خوبی برای رسیدن به هدف با هزینه کمتر باشد.

وی با اشاره به اینکه بحث دانشمندان از دو منظر بزرگ و بزرگ قابل بررسی است، گفت: از منظر تیمی و از منظر دستگاهی یا از نقطه ای خاص، قسمت کوچکی از یک فرآیند یا ساختمان را طراحی کنید. این یک نگاه است و قطعاً باید به آن توجه شود، همانطور که در طول سال ها بوده است.

برای غلبه بر مشکلات باید به یکدیگر کمک کنیم

نصرتی تاکید کرد: ما به عنوان یک پیمانکار داخلی نمی توانیم به تجهیزات خارجی نگاه کنیم، بلکه برعکس معتقدیم بر اساس سیاست صحیحی که در حال حاضر در کشور دنبال می شود، باید تولیدکنندگان داخلی را نیز در سیاره بزرگی ارتقا دهیم. بدون شک با مشکلات پدرم روبرو هستم: کار ما نیز کامل نیست. البته ممکن است کار چنین سازندگانی با مشکلاتی مواجه شود، با این حال باید با کمک به این مشکلات غلبه کنیم.

این فعال اقتصادی در نگاه دوم و کل نگر نیز در بحث دانش بنیان افزود: طراحی کلی فرآیند محصول، مباحث پیچیده طراحی، آزمایش، آزمایش و سایر مواردی که نیاز به امکانات و حمایت های مالی گسترده تری نسبت به گذشته دارد می تواند باشد. در نظر گرفته شده است که همکاری گروه و بخش نیازمند تنوع و کلیت بیشتر است و در این سطح تولید دانش ارزش افزوده بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: اگرچه تامین کنندگان داخلی محصولات و تجهیزات عالی مانند شیرآلات، پمپ ها، اتصالات و غیره تولید کرده اند، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و این اتفاق خواهد افتاد.

نصرتی مشکل اصلی را در اجرای پروژه ها و قراردادها با جریمه های ناعادلانه عنوان کرد که باید خنثی شود و در هر پروژه ای چاره اندیشی شود. نکته ای که در سطح کارفرمایان وجود دارد این است که در شرایط فعلی کارفرما یا بخش دولتی، برای برون سپاری پروژه های سرمایه گذاری بالا به شرکت های داخلی، باید تصمیم گرفت که وقتی خودم را به جای آنها می گذارم، اگر شریک خارجی دانش دارد و حتی شرکت داخلی نیز ادعا می کند که به درستی آنها پروژه را به تنهایی اجرا می کنند، این یک تصمیم بزرگ برای صاحب کسب و کار است و در هر صورت آنها باید بر اساس ظرفیت شرکت داخلی یک ذهنیت مثبت پیدا کنند.

وی ادامه داد: پیچیدگی کار اینجاست. هر جا که این اعتماد به هر نحوی گرفته شده، کارفرما تصمیم گرفته است که در میدان اقدام کند، اما اگر اعتمادی وجود نداشته باشد، من پیمانکار باید تلاش کنم که در صورت تعهد، به آن پایبند باشم، زیرا همچنین کارفرما بنا به تعهد پیمانکار سایر طرح های خود را اجرا می کند. در عین حال شجاعت عمومی هم در سطح کارفرما و هم در سطح پیمانکاران مورد نیاز است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا