عمومی

شما افسردگی خندان گرفته‌اید! – دیباروز

شاید بعید به نظر برسد که فردی با ظاهری شاد و همیشه خندان از افسردگی رنج می برد، اما بر اساس نظرسنجی سازمان جهانی بهداشت، از 265 میلیون نفری که در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند، برخی سعی می کنند علائم خود را پنهان کنند. .

افسردگی معمولاً با غم و اندوه، بی انگیزگی و ناامیدی همراه است. اگرچه افراد مبتلا به افسردگی ویژگی های مشترکی دارند، اما نحوه بروز افسردگی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اصطلاح “افسردگی خندان” برای اشاره به شخصی استفاده می شود که در درون افسرده است در حالی که از بیرون کاملاً خوشحال یا راضی به نظر می رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های “افسردگی خندان” و نحوه تشخیص آن در فرد دیگر، ادامه مطلب را بخوانید.

فرد افسرده ای که لبخند می زند، از دیگران خوشحال یا راضی به نظر می رسد. با این حال، در درون، او از علائم دردناک افسردگی رنج می برد.

افسردگی برای افراد مختلف متفاوت است و علائم متفاوتی دارد، اما بارزترین آن غم و اندوه عمیق و طولانی است. سایر علائمی که فرد مبتلا به افسردگی تجربه می کند شامل تغییر در اشتها، وزن و کیفیت خواب، خستگی یا بی حالی، احساس ناامیدی، عزت نفس پایین و تحقیر خود، و از دست دادن لذت در فعالیت های لذت بخش قبلی است.

یک فرد مبتلا به “افسردگی خنده” ممکن است برخی یا همه اینها را تجربه کند، اما در گروه های اجتماعی یا دوستانه آنها قابل مشاهده و لمس نیست. برای غریبه‌ای که به فردی مبتلا به «افسردگی خندان» نگاه می‌کند، این علائم واضح است:

فردی پر انرژی و با عملکرد بالا.

فردی با شغل ثابت و زندگی اجتماعی و خانوادگی سالم.

یک فرد شاد و خوش بین عموماً پرانرژی به نظر می رسد.

یکی از علائم جدی افسردگی، انرژی کم است. به طوری که بلند شدن از رختخواب در ابتدای روز برای فرد سخت است، اما در صورت افسردگی خندان ممکن است سطح انرژی تحت تاثیر قرار نگیرد، مگر زمانی که فرد تنها باشد. افراد مبتلا به افسردگی شدید گاهی اوقات احساس خودکشی می کنند، اما بسیاری از آنها انرژی لازم برای انجام این کار را ندارند، اما یک فرد افسرده خندان ممکن است انرژی و انگیزه اتخاذ چنین تصمیمی را داشته باشد.

اگر مدتی است که افسرده بوده اید اما همچنان لبخند می زنید و ماسک زده اید، ممکن است با خود فکر کنید:

. افسردگی نشانه ضعف است.

. با بیان احساسات واقعی خود، دیگران را تحت فشار قرار می دهید.

. شما اصلا افسرده نیستید چون خوب هستید.

. دیگران وضعیت روانی بدتری نسبت به شما دارند. پس از چه چیزی باید شکایت کرد؟

. احساس کنید که دنیا بدون شما جای بهتری خواهد بود.

اما چه کسانی در خطر لبخند زدن با افسردگی هستند؟

افسردگی خندان، مانند سایر انواع افسردگی، می تواند ناشی از یک رویداد خاص، مانند یک رابطه ناموفق یا از دست دادن شغل باشد.

واکنش افراد به افسردگی با توجه به شرایط مختلف فرهنگی و اجتماعی متفاوت است و حتی در برخی خانواده ها پذیرش این مشکل شرم آور است. به عنوان مثال، فرد آسیب دیده را می توان با ابراز احساسات خود در خانواده به عنوان فردی ضعیف، تنبل یا توجه جو شناخت و قضاوت کرد. مثلاً مردان از کودکی طوری تربیت شده اند که مرد واقعی گریه نمی کند. به همین دلیل مردان برای درمان مشکلات روانی بسیار کمتر از زنان به مشاور مراجعه می کنند. از سوی دیگر، فردی که احساس می‌کند ممکن است به دلیل علائم افسردگی مورد قضاوت قرار بگیرد، احتمالاً نقاب شادی را بر چهره می‌زند و احساسات خود را پشت این ماسک پنهان می‌کند.

نقش رسانه های اجتماعی در پیدایش و گسترش «افسردگی خندان»

در کشوری مانند آمریکا 69 درصد از مردم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و مخاطبان این شبکه ها با محیطی مواجه هستند که زندگی همه مردم بدون نقص و کارت پستال می گذرد، اما آیا واقعا اینطور است؟ قطعا بسیاری از افراد تمایلی به انتشار تصویری از خود در بدترین شرایط در فضای مجازی ندارند و البته ترجیح می دهند تنها لحظات خوب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. این یک چهره به واقعیت ایجاد می کند که به “افسردگی خندان” فضای بیشتری برای رشد می دهد.

افسردگی خندان چگونه تشخیص داده می شود؟

طبق مقاله ای از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، افسردگی خندان با علائمی مخالف افسردگی کلاسیک ظاهر می شود که روند تشخیص را پیچیده می کند. یکی دیگر از مشکلات تشخیص افسردگی خندان این است که بسیاری از افراد ممکن است حتی ندانند که افسرده هستند یا به دنبال کمک هستند. اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. برای تشخیص، باید به روانپزشک مراجعه کنید. پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم و هرگونه تغییر عمده در زندگی شما می پرسد و ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک ارجاع دهد.

اگر بیش از دو هفته این علائم بر احساس، فکر و انجام فعالیت های روزانه مانند خواب، خوردن و کار کردن بیشتر روز تأثیر می گذارد، بهتر است زودتر به درمان فکر کنید. افسردگی چهره یا ظاهر خاصی ندارد. به همین دلیل است که با شنیدن خبر خودکشی افراد مشهور اغلب شوکه می شویم. اگر فکر می کنید در حال گذراندن دوره ای از افسردگی خندان هستید، باید با صحبت کردن با یک نفر روند درمان را شروع کنید. یک مکان امن و بدون قضاوت برای شروع، مطب روانشناس است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا