اقتصادی

صعود قیمت نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی سیگنال‌هایی از کندی رشد تورم در آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در این کشور را تا حدودی برطرف کرد و افت ارزش دلار، افزایش یافت.

به گزارش دیباروز، بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۵ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص پس از رشد حدود یک درصدی در معاملات روز گذشته، برای دومین روز متوالی افزایش پیدا کردند.

تحلیلگران کالای گروه تحقیقاتی ANZ در یادداشتی نوشتند: در بحبوحه فصل انتشار گزارش‌های مالی مثبت شرکت‌ها، فضا تغییر کرده است. نشانه‌های کندی رشد تورم نیز این انتظارات که فدرال رزرو ممکن است روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند را برانگیخت. انتظارات پایین‌تر درباره افزایش نرخ بهره، به کاهش شاخص دلار کمک کرد و از افزایش قیمت نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود، پشتیبانی کرد.

همه نگاه‌ها به نشست روز چهارشنبه گروه اوپک پلاس دوخته شده است. انتظار می‌رود در این نشست، اهداف تولید فعلی که نوامبر گذشته تصویب شده بود، تایید شود.

طبق نظرسنجی ماهانه رویترز، تولید نفت اوپک در ژانویه در پی کاهش صادرات عراق، عدم بهبود تولید نیجریه و پایبندی بالای تولیدکنندگان خلیج فارس به توافق اوپک پلاس، کاهش پیدا کرد و ۱۰ عضو اوپک که در توافق اوپک پلاس مشارکت دارند، ۹۲۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از حجم هدف گذاری شده تحت توافق نفتی، تولید کردند که بزرگتر از کسری ۷۸۰ هزار بشکه در روز در دسامبر بود.

به گفته یوگاندا ساچودا، کارشناس مستقل بازار نفت، به نظر می‌رسد قیمت نفت در حال عبور از دوره نوسان شدید است. اوپک پلاس احتمالا به اهداف تولید فعلی خود پایبند می‌ماند. با این حال، روسیه به سمت افزایش صادرات نفت به خریداران آسیایی با با قیمت ارزان‌تر پیش می رود که می‌تواند توازن بازارهای نفت را برهم زند.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ رشد بالاتر اقتصاد جهانی و انتظارات برای تقاضای قویتر از سوی چین برای نفت در بحبوحه بهبود سفرها، از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است.

در این بین، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ ژانویه، به میزان حدود ۶.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که بسیار بزرگتر از رشد ۴۰۰ هزار بشکه‌ای بود که تحلیلگران و نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر سوخت‌های دیگر شامل دیزل و نفت کوره، به میزان حدود ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یافت که برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای این ذخایر بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا، بعد از ظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا