علمی و پزشکی

عیدانه سومین نوروز کرونایی/ عبور از چراغ قرمز کرونا

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان سال 1400 و فرا رسیدن سال 1401 باقی مانده است، یکی از دغدغه ها و دغدغه های این روزهای برخی از هموطنانمان موضوع سفرهای نوروزی است.

همانطور که می دانیم با ورود ویروس کرونا به کشور در آخرین ماه سال 99، نوروز 99 با قرنطینه و محدودیت های کرونا همراه شد. شرایط بیماری به گونه ای بود که همه ما از آن می ترسیدیم و به این ترتیب ترجیح می دادیم در خانه بمانیم تا مسافرت، دیدن و بازدید کنیم.

اولین رمان نوروز تاجی

همزمان با شیوع تاج گذاری در کشور در اواسط اسفند 98 و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال که طبق سنت سال های گذشته، نوروز اوج خود را طی می کند، اکثر استان ها به منظور با نجات جان شهروندان و مسافران و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، نوروز 99 پذیرای مسافران نوروزی نیست، نه تنها ورودی استان خود را به روی مسافران بستند بلکه مراکز اقامتی، گردشگری و هتلداری را نیز تعطیل کردند.

ترس از ابتلا و اخباری که از گوشه و کنار دنیا شنیده می شود، باعث شد اولین ویروس کرونا جور دیگری سپری شود و در خانه بماند.در واقع می توان گفت اولین نوروز کرونا در سال 1378 بود که ویروس ناشناخته کرونا به تازگی وارد کشور شد و ترس از ابتلا و اخباری که از گوشه و کنار دنیا به گوش می رسید باعث ظهور اولین کرونا شد. نوروز. برای گذراندن زمان متفاوت در خانه.

نوروز ۹۹ شاید اولین نوروز قرن مدرن باشد که مردم برای فرار از ویروس کرونا مجبور بودند در خانه بمانند. اما تنها ماندن در خانه باعث کاهش شیوع کرونا در بهار 1999 شد.

سومین چوب او کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

در حالی که آمار کرونا در اردیبهشت 99 رو به کاهش بود، ناگهان به خرداد رسیدیم و تعطیلات در تقویم رسمی کشور ما را متقاعد به سفر کرد و این بهانه ای شد تا آمار کرونا در تابستان .. 99 دوباره افزایش یابد.

داشتن مدیریت پایدار برای مقابله با دشمن بیولوژیکی

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیش از دو سال از شروع همه‌گیری جهانی کرونا می‌گذرد، گفت: کشور ما یکی از کشورهایی بود که خیلی زودتر درگیر این اپیدمی خطرناک شد. بیشتر کشورهای جهان: از 20 فوریه 1998 تاکنون 6 موج اپیدمی داشته ایم و اکنون با حدود 240 مرگ تایید شده در روز در رتبه ششم جهان هستیم.

وی ادامه داد: نوسانات ناشی از نوسانات اپیدمی کرونا در این مدت و مقایسه آن با موفق ترین کشورها در مدیریت این اپیدمی نشان می دهد که ایران اغلب بین 10 تا 15 کشور بیشترین مرگ و میر روزانه کرونا را در جهان به ثبت می رساند. ما امواج بیشتری نسبت به این کشورها داریم، مثلاً کره جنوبی با کمتر از 7500 مرگ و میر ناشی از کرونا، تنها 3 موج، افزایش بسیار کمتر، و ویتنام با 39500 مرگ، تنها دو موج اپیدمی.

السوری گفت: تعدد امواج اپیدمی در ایران و دوره های کوتاه امواج (به استثنای فاصله موج سوم و چهارم در اجرای طرح جامع شهید سلیمانی در کشور) موید نبود مدیریت پایدار در کنترل است. اپیدمی کرونا در کشور

سومین چوب او کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

سوری افزود: فقدان ساختار مناسب، مدرن و چابک برای مدیریت بیماری ها برای آماده سازی و مقابله با اپیدمی ها، ما را برای شناسایی و اجرای مداخلات فوری و ضروری در بدو شروع بیماری ناآماده کرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: روزها است که درباره درست یا غلط بودن این بیماری در کشور بحث می‌کنیم، تصورات غلطی درباره مدیریت اپیدمی داشتیم.

مدیریت پایدار اپیدمی های پیشرونده حتی پس از شیوع یک رویکرد ضروری است

سوری گفت: مدیریت پایدار اپیدمی‌های تدریجی، حتی پس از پایان همه‌گیری، یک رویکرد ضروری است تا همه‌گیری‌ها و عموم مردم عادی نشوند. نظارت بر این موضوع مستلزم رویکردی علمی مبتنی بر مطالعات محلی، درک کامل اجزای دخیل در یک بیماری همه گیر و اجتناب از هیجان ناشی از برخی مداخلات مانند پوشش واکسیناسیون است.

وی افزود: اینکه بیشتر امواج ما دارای شیب های تند به سمت بالا و شیب های آهسته به سمت پایین بودند نیز به این دلیل است که ما از درک صحیح علائم موج پیش رو آگاه نبودیم و هشدارهای کارشناسان را نادیده گرفتیم. مداخلات ما متناسب با شرایط خاص موج نبود.” ما در اجرای مداخلات سریع، مؤثر و کارآمد، فشارهای زمانی را نادیده گرفته ایم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکی از کاربردهای تجزیه و تحلیل علمی و عمیق داده های اپیدمیولوژیک و حضور تیم های ملی اپیدمیولوژی و واکنش سریع، تجزیه و تحلیل و پایش روند اپیدمی، مراکز عفونت در کشور است. شناسایی و کنترل در سریع ترین زمان ممکن و جلوگیری از سرایت این بیماری به سایر نقاط کشور.

اجرای مداخلات مناسب، موثر و مقرون به صرفه با اتخاذ سیاست ضربه هوشمند به جای شلیک مهمات برای مقابله با دشمن بیولوژیکی در فضای عمومی و مدیریت پایدار برای مقابله با بیماری همه گیر.سوری گفت: مداخلات مناسب، موثر و مقرون به صرفه باید با اتخاذ سیاست ضربتی هوشمند به جای شلیک مهمات برای مقابله با دشمن بیولوژیکی در فضای عمومی انجام شود و مدیریت پایداری برای مقابله با اپیدمی داریم.

انجام این کار اولاً نیاز به نگرش سازگار با این نوع مدیریت دارد و ثانیاً اصلاح اساسی در ساختار مدیریت بیماری است که بتوان برای اپیدمی های بعدی به خوبی آماده شد و غافلگیر نشد و از منابع موجود بهترین نتیجه را گرفت و بار کمتری را به جامعه تحمیل کند.

تاج گذاری نوروز دوم

دومین کرونا نوروز با کرونای اول بسیار متفاوت بود. الان اسفند 99 مثل اسفند 98 نیست تا مردم از کرونا نترسند و در خانه بمانند. شرایط به طور کلی متفاوت بود و مردم می خواستند از ابتدای سال 1400 سفرهای نوروزی را آغاز کنند. این در حالی بود که وضعیت کرونا برای کشور در نوروز 1400 چندان مساعد و مساعد نبود.

در همین حال، فرماندهی کل قوا برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور، اعمال محدودیت‌ها و جریمه‌های نوروزی را در نظر گرفت. ورود و خروج / به شهرهای قرمز و نارنجی و جریمه یک میلیون و 500 هزار تومانی خودروهای سواری در شهرهای قرمز و نارنجی از جمله اقدامات ستاد ملی کرونا در نوروز 1400 بود.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در دولت دوازدهم، شهرهای کرونا در کشور تفکیک رنگ شدند و در نوروز 1400 رفت و آمد به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد.

قرمز یا “خطر بالا” وضعیتی است که در آن از هر 100000 نفر در شهر حداقل 10 نفر به دلیل بیماری عروق کرونا ویروس قلب در بیمارستان بستری می شوند.

موارد نارنجی یا «پرخطر» نیز شامل مواردی می‌شود که از هر 100000 نفر حداقل 6 نفر در یک شهر به دلیل بیماری عروق کرونا ویروس قلب بستری می‌شوند و در موارد زرد یا خطر متوسط ​​حداقل 3 نفر از 100000 نفر است.

سومین چوب او کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

این در حالی است که سیر بیماری و همچنین خانواده و فوتی های ناشی از کرونا در اسفند 1378 و فروردین 1400 به کادر درمانی نسبت به عواقب پروازهای نوروزی هشدار داده است.

سوم، کرونا نوروز یک غافلگیری است

کم کم به روزهای پایانی سال 1400 نزدیک می شویم و مردم هم اکنون در تب و تاب نوروز هستند. در این بین، مهم ترین سوال و نگرانی برای شهروندانی که قبلاً سفر کرده اند این است که آیا شرایط کرونای کشور به آنها اجازه می دهد بدون ترس از بیماری همه گیر و ترس از بیماری سفر کنند یا اینکه باید به خانه بازگردند؟ ماندن.

چه، هاله سوم نوروز با نوروز 13994 و 1400 ساخته شده متفاوت، موضوع واکسیناسیون است. زیرا در نوروز اول در کرونا خبری از واکسیناسیون و واکسیناسیون نبود و در نوروز دوم تعداد افرادی که واکسینه شده بودند بسیار کم بود که نمی‌توان از محدودیت‌ها چشم‌پوشی کرد.

بهرام عین الله وزیر بهداشت با بیان اینکه بررسی ها و مستندات نشان می دهد 90 درصد مرگ و میرهای عروق کرونا ویروس مربوط به افرادی است که واکسینه نشده اند، گفت: این افراد بیش از 10 برابر بیشتر از کسانی که واکسینه شده اند. عوارض عروق کرونا ویروس و مرگ دارند.»

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد فرماندهی کل کشوری مقابله با کرونا در نوروز 1401 محدودیت های سال های گذشته را نخواهیم دید و وضعیت بهتر است، اما واکسیناسیون ملاک اصلی در استفاده از امکانات سفرهای هوایی و زمینی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و مراکز اقامتی است.

اسناد نشان می دهد که 90 درصد مرگ و میر کرون مربوط به افرادی است که واکسینه نشده اند.وزیر بهداشت تاکید کرد: در رژیم ایران من تزریق سه دوز واکسن مسافربری به دقت بررسی می شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، 62 میلیون و 674 هزار و 913 نفر نوبت اول، 55 میلیون و 324 هزار و 216 نفر نوبت دوم و 22 میلیون و 838 هزار و 334 نفر نوبت سوم کرونا را دریافت کردند. واکسن .

تعداد کل واکسن های تزریقی در کشور به 140 میلیون و 837 هزار و 463 دوز رسیده است.

واکسیناسیون اولویت دولت در سفرهای نوروزی است

بنابراین، موارد کرونا کشور در پیک ششم با پیک‌های قبلی متفاوت است و از این رو اولویت ستاد فرماندهی کل کشور و وزارت بهداشت برای پروازهای نوروزی، واکسیناسیون است.

در همین حال سیدعلی دهقان منشادی، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز گفت: با توجه به مشاهدات اخیر به نظر می رسد به اوج میکرون رسیده ایم و باید به تدریج شاهد کاهش مراجعه بیماران باشیم.

سومین چوب او کرونا نوروزی / عبور از چراغ قرمز کرونا

وی ادامه داد: اگر شرایط بیماری عروق کرونا ویروس در کشور به همین منوال پیش برود، ششمین پیک را قبل از آغاز سال جدید پشت سر خواهیم گذاشت و امیدواریم سال جدید را بدون کووید 19 آغاز کنیم.

در این میان با کاهش آمار روزانه کرونا در کشور، رنگ شهرها نیز تغییر کرد و تعداد شهرهای قرمز 184 شهر، نارنجی به 187، شهر زرد به 76 شهر و یک شهر نیز تبدیل شد. آبی.

شایان ذکر است شهر تهران نیز از وضعیت سرخرگ کرونری خارج شد و در حالت نارنجی قرار گرفت.

شبیه نوروز است 1401 برای کسانی که واکسینه شده اند، شگفتی ساز خواهد بود و مانند دو نوروز قبلی که درگیر همه گیری کرونا بودیم، نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا