اجتماعی

فردا؛ آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور + جزییات

اولین محموله واکسن کرونا از روسیه وارد ایران شد و اکنون قرار است از فردا واکسیناسیون علیه بیماری همه گیر قرن در کشور ما آغاز شود …

به گزارش دیباروز ، با حضور روزافزون Covid-19 در جهان و در نتیجه در ایران ، سیستم های مراقبت های بهداشتی جهان تصمیم گرفته اند که در اسرع وقت پادزهر برای ویروس کرونا پیدا کنند. بر این اساس ، داروهای ضد ویروس یکی یکی آزمایش شدند. اکنون آنها یا با داروهایی که هاله را تحت تأثیر قرار می دهند مطابقت دارند و یا از راه خارج شده اند. گام بعدی برای مبارزه با ویروس تولید واکسن بود. واکسنی که می تواند از تاج تاج محافظت کند. البته ، دنیا می دانست که ساختن واکسن کار آسانی نیست. این در برابر ویروسی است که می تواند با هر انتقال جهش یابد. از طرف دیگر ، لازم به ذکر است که ایجاد واکسن قبلاً 10 تا 15 سال طول کشیده است تا بتواند از تمام مراحل آن ، از جمله تحقیقات ، مطالعات آزمایشگاهی ، آزمایش حیوانات و در نهایت چهار مرحله مطالعه انسانی با موفقیت عبور کند. مراقبت و نگرانی دلیل این وسواس نیز مشهود است. واکسن همان دارویی نیست که به فرد بیمار تزریق می شود ، اما واکسن محصولی است که در افراد سالم برای جلوگیری از بیماری آنها واکسینه می شود.

جهان در جستجوی درمانی برای این بیماری همه گیر است

با این حال ، جهان با یک همه گیری روبرو است. بیماری همه گیر که از بدو تولد تاکنون انسان را تهدید کرده و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. بنابراین ، سیستم های مراقبت های بهداشتی باید برای نجات مردم از شورش این ویروس و شروع واکسیناسیون در اسرع وقت کار کنند. بر این اساس ، سازمان بهداشت جهانی خلاصه ای از مراحل تولید واکسن را مجاز دانست. لازم به ذکر است که واکسن باید پس از انجام مطالعات و آزمایشات روی حیوانات ، از چهار مرحله انسانی عبور کرده و نتایج و مستندات موفقیت آمیز هر مرحله ، مجوز ورود به مرحله بعدی در نظر گرفته می شد.

واکسن ها در مرحله تولید هستند

بنابراین ، برای تولید واکسن ، باید یک مرحله تحقیق دقیق انجام شود ، پس از آن مرحله تحقیق به پایان رسید و نتایج با موفقیت تاج گذاری شد و سپس به تولید صنعتی پرداخت. لازم به ذکر است که مرحله تحقیق در تولید واکسن معمولاً از سه مرحله اصلی تشکیل شده است: اولین قدم اول این است که اقدامات مربوطه معمولاً در آزمایشگاه انجام می شود. اقداماتی مانند کشت ویروس و … در حال انجام است. از نظر فنی ، ویروس به اصطلاح والدین گاهی اوقات از بین می رود و در تحقیقات واکسن مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر ، بعضی اوقات قسمت های خاصی از ویروس جدا شده و به طور جداگانه تولید می شود. مانند پروتئین های سطحی ویروس ، هنگامی که به عنوان واکسن وارد بدن انسان می شود ، باعث می شود بدن واکنش ایمنی نشان داده و فرد را از ویروس اصلی محافظت کند. این مرحله را مرحله آزمایشگاهی و پیش بالینی می نامند.

به گفته متخصصان در زمینه واکسیناسیون ، پس از مثبت و خوب بودن نتایج مرحله آزمایشگاهی ، سپس در مرحله حیوانات ، ویروس بر روی حیوانات آزمایش می شود که معمولاً روی جوندگان و برخی از انواع میمون ها انجام می شود. زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار شبیه به سیستم ایمنی بدن انسان است. وقتی مرحله حیوانات به پایان رسید و نتایج موفقیت آمیز بود ، ما وارد مرحله انسانی می شویم. لازم به ذکر است که مرحله انسان چندین مرحله دارد. اولاً تعداد کمی از افراد واکسینه می شوند ، در مرحله دوم بیشتر از مرحله اول واکسیناسیون می شوند و در مرحله سوم افراد بیشتری نسبت به مرحله دوم واکسینه می شوند. اگر نتایج در هر سه مرحله انسانی ایمن و موثر باشد ، به تولید واکسن مصنوعی روی می آورند.

در همان زمان ، مرحله چهارم تولید واکسن وجود دارد ، که اثرات و پیامدهای تزریق واکسن در تزریق آن را برای مدت چهار یا پنج سال ارزیابی می کند ، و سپس تولید آن را در مقیاس وسیع مجاز می داند ، اما با توجه به خطر همانطور که قبلاً ذکر شد ، سازمان بهداشت جهانی به سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسیده است که به این نتیجه رسیده است که مرحله چهارم باید حذف شود و سه مرحله انسانی به سرعت تکمیل شود و حتی مجوزی به نام EUL بدست آید. ، یا استفاده اضطراری از واکسن ها. کسانی که مرحله سوم مطالعه انسانی صادر شده توسط سازمان بهداشت جهانی را با موفقیت به پایان رسانده اند. بر این اساس ، سازندگان واکسن در جهان تصمیم گرفته اند برای تولید واکسن ظرف چند ماه به یک سفر 10-15 ساله بروند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا را بشکنند.

در همان زمان ، طبق گفته دکتر محمدرضا چنیساز ، رئیس سازمان غذا و دارو ، نهادهای نظارتی و نظارتی جهانی سعی کرده اند روند صدور مجوز برای این واکسن ها را تا حد ممکن کوتاه کنند و آنها در معرض خطرات زیادی قرار دارند. . به عنوان مثال ، ما چهار مرحله مطالعات بالینی داشتیم ، اما جهان موافقت کرد که این مراحل را به سه مرحله کاهش دهد ، و در عین حال ، آنها از مهمترین اسناد راضی بودند. ما چندین ماه است که EUL خود را در کشور نوشته ایم تا واکسن های معتبر در اسرع وقت وارد چرخه مصرف عمومی شوند و چرخه انتقال این ویروس متوقف شود.

اکنون ، حدود 11 ماه پس از شیوع Covid-19 ، می بینیم که بسیاری از کشورها موفق شده اند واکسن کرونا را به روش های مختلف تولید کنند و واکسیناسیون اضطراری علیه این بیماری را آغاز کنند.

3 راهکار تأمین واکسن کرونا در ایران

در کشور ما ، از ابتدای بحث ساخت واکسن کرونا ، نگرانی در مورد چگونگی تأمین این واکسن تحت تأثیر تحریم ها وجود دارد. بر این اساس ، وزارت بهداشت سه مرحله برای تهیه واکسن کرونا برداشته است: تولید داخلی واکسن کرونا ، با قدرت دانشمندان ایرانی و تولید مشترک آن با انتقال دانش فنی و در نهایت واردات آن. در حال حاضر ، یکی از واکسن های ایرانی به نام “Coveract” مرحله اول مطالعات انسانی خود را به پایان رسانده و در حال آماده سازی برای شروع مرحله دوم است. همچنین ، مرحله اول مطالعه انسانی واکسن دیگری ، وابسته به موسسه سرد الرضی ، با 130 داوطلب آغاز می شود. در همین حال ، طبق گفته وزارت بهداشت ، قرار بود تولید مشترک واکسن کرونا با همکاری ایران و کوبا با انتقال دانش فنی تولید این واکسن به کشورمان انجام شود. به گفته دکتر علی رضا بیگلری ، رئیس انستیتو پاستور در ایران ، طی چند هفته این واکسن به طور مشترک تولید می شود و ما در ایران کوبا خواهیم داشت.

واکسن کرونا ایرانی را تا بهار سال آینده میل کنید

یک پرواز روسی-ایرانی برای حمل یک محموله نجات دهنده

در همین حال ، وزارت بهداشت بارها تأیید کرده است که تا زمان آماده سازی واکسن کرونا ایرانی ، که انتظار می رود تا بهار سال آینده تکمیل شود ، واردات واکسن از منابع مطمئن و مطمئن در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وزیر بهداشت ، این منابع عمدتا از منبع اروپایی Astraznika ، دو شرکت در هند ، یک شرکت در چین و دیگری در روسیه خواهد بود. بر این اساس ، اولین محموله واکسن کرونا با نام “اسپوتنیکف” صبح پنجشنبه 7 فوریه از روسیه به ایران عزیمت کرد و در ساعت 15:45 بعد از ظهر وارد ایران شد تا واکسیناسیون کرونا را در ایران آغاز کند.

به گفته دکتر محمدرضا شن ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو ، به طور کلی قرارداد ما با طرف روسی برای دریافت واکسن اسپوتنیک دو میلیون واکسن است که به تدریج وارد کشور می شود. اولین محموله واکسن کرونا روسی وارد شده و برای استفاده در جمعیت 10 هزار نفری در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد که محموله های دریافتی ظرف یک یا دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت می شود تا به تولید محلی ما از اندازه و تعداد مورد نیاز برسد.

واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز می شود. فردا

بر این اساس ، وزیر بهداشت پس از دریافت اولین محموله واکسن کرونا روسی در کشور ، اعلام کرد که این واکسن ها از اولویت (سه شنبه ، 12 فوریه) با توجه به اولویت مشخص شده در سند واکسیناسیون مصوب وزارت ، تزریق می شود. بهداشت ستاد ملی

وزیر بهداشت می گوید افراد اولویت در گروه اول افرادی هستند که در ECU کار می کنند. در مرحله بعدی ، ما گام به گام به سایر کارکنان بهداشت ، گروه های آسیب پذیر در خانه مراقبت از سالمندان ، افراد مسن بالای 65 سال و غیره خواهیم رفت. صبح روز سه شنبه واکسیناسیون گروه های هدف را شروع می کنیم که در حال حاضر با همکاران خود در ECU کار می کنند.

در همان زمان ، دکتر کیانوش جهانپور ، مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، اعلام کرد که در مرحله اول ، واکسن روسی حدود 10000 دوز دریافت کرده و بخشی از آن برای گرفتن نمونه های آزمایشگاهی به آزمایشگاه غذا ارسال شده است. و تأیید نهایی و پایبندی به اسناد فنی و دارو انجام می شود. اما با همین تعداد ، اولین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی در روز سه شنبه ، 12 فوریه با تعیین اولویت آغاز خواهیم کرد.

جهانپور گفت: “این کار احتمالاً با یک مراسم نمادین در تهران آغاز می شود و ما با همین تعداد همکار در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای ارجاع واکسیناسیون را شروع خواهیم کرد.”

به گفته جهانپور ، واکسیناسیون با 1000 نفر در روز آغاز می شود و سپس طبق ارزیابی مجدد سیستم ، روزانه 5000 و 10000 نفر به صورت تصاعدی افزایش می یابد. البته واکسن در ابتدا به افرادی داده می شود که آزمایش PCR مثبتی ندارند اما به طور کلی واکسیناسیون افرادی که قبلاً آلوده شده اند را منع نمی کنیم.

همه چیز در مورد واکسن روسی Sputnik V

لازم به ذکر است که طبق اعلام سازمان غذا و دارو و همچنین نشریه رسمی The Lancet ، اثر واکسن Sputnikov در برابر بیماری Covid-19 91.6٪ است. با این حال ، ممکن است در بزرگسالان مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، اثر کمتری داشته باشد. بهترین پاسخ ایمنی نیز حدود دو هفته پس از دوز دوم واکسن رخ می دهد ، اما مدت زمان محافظتی این واکسن مانند سایر واکسن ها هنوز مشخص نیست. از طرف دیگر ، مطالعات بالینی این واکسن ، مانند سایر واکسن های کرونا در جهان ، هنوز برای پاسخ به این رمز و راز ادامه دارد.

موارد جلوگیری از تزریق

طبق دفتر واکسن پیشگیری از بیماری های مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت ، واکسن اسپوتنیک روسیه در برخی موارد ممنوع است. به عنوان مثال ، این واکسن نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده شود. همچنین ، افرادی که سابقه واکنش های شدید آلرژیک و هر بیماری شدید همراه با تب یا بدون آن را دارند ، اما این افراد می توانند حدود دو هفته پس از بهبودی برای این واکسن مراجعه کنند. از طرف دیگر ، واکسن برای افراد زیر 18 سال مجاز نیست. علاوه بر این ، افرادی که بعد از اولین دوز واکسن دچار عوارض جانبی شدید مانند آنافیلاکسی یا آلرژی شدید ، تشنج ، تب بالای 40 درجه و غیره می شوند ، از مصرف دوز دوم واکسن منع می شوند.

این واکسن دو دوز دارد و باید به مدت 21 روز از هم جدا شود. لازم به ذکر است که این بازه زمانی کمتر از 21 روز نیست ، اما اگر فرد دیر برسد ، تجویز بار دوم او منعی ندارد.

در مورد عوارض جانبی احتمالی

به گفته دفتر بیماری های قابل پیشگیری از واکسن در مرکز مدیریت بیماری های عفونی در وزارت بهداشت ، بر اساس مطالعات بالینی ، عوارض جانبی دوز اول یا دوم واکسن به طور کلی خفیف تا متوسط ​​است و طی حدود سه روز از بین می رود. شایعترین عارضه یک بیماری خفیف مانند آنفولانزا با علائمی مانند تب ، لرز ، درد عضلات و مفاصل ، گلو درد ، گرفتگی بینی ، ضعف ، ضعف ، ضعف و سردرد است. عوارض جانبی موضعی مانند درد ، تورم و قرمزی در محل تزریق نیز ممکن است رخ دهد.

این عوارض معمولاً به خودی خود برطرف می شوند ، اما ممکن است از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) برای کنترل تب یا آنتی هیستامین ها برای عوارض جانبی موضعی استفاده شود.

طبق اداره بیماری های قابل پیشگیری از واکسن در مرکز مدیریت بیماری های عفونی در وزارت بهداشت ، واکسیناسیون افراد با تب 37 درجه در معاینه اولیه قبل از ورود به مرکز واکسیناسیون مجاز نیست تا زمانی که بیماری احتمالی برطرف شود. . البته افرادی که سابقه بیماری بیماری کرونا قلب در یک سال گذشته دارند می توانند واکسینه شوند. واکسیناسیون ویروس کرونا برای عموم افراد در گروه های اولویت دار اختیاری است و نیازی به آن نیست.

واکسیناسیون علیه همه گیری قرن ، که تاکنون یک میلیون و 466 هزار و 435 نفر را در کشور ما آلوده کرده و متأسفانه 58 هزار و 469 نفر از شهروندان ما را به کام مرگ کشانده است ، قرار است از فردا آغاز شود. این واکسن برای اولین بار به کارمندان ICU که در تماس مستقیم با بیماران بیماری کرونا قلب هستند داده می شود تا جان تازه ای به طرفداران سلامتی ببخشند تا بتوانند به مبارزه با ویروسی که هنوز آینده روشنی ندارد ادامه دهند. برای نجات بیماران مبتلا به Covid-19 از سایه شیطانی مرگ …

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا