عمومی

لرستان به وقت گل و گلاب؛ ظرفیتی برای اشتغال و درآمد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استانداری ها: با فرا رسیدن خردادماه عطر گل و گل رز در مزارع لرستان می پیچد و شرایط خاص اقلیمی، آبی و خاکی این استان را در برابر تولید گل محمدی آسیب پذیر کرده است به طوری که هفت شهر لرستان ظرفیت تولید گل محمدی را دارند. تولید این گلها

بسته بندی با رایحه گل محمدی در گلزارهای لرستان

گل محمدی “شکوفنده” به دمای 20 تا 21 درجه سانتیگراد نیاز دارد و در فصل “شکوفایی” و برداشت گل محمدی به خوبی در دسترس است و همین عامل باعث می شود که گل محمدی در باغات گلهای استان لرستان وجود داشته باشد. از نظر رنگ، اسانس و مقدار مواد تشکیل دهنده معطر و تاثير گذار بسیار خوب و با کیفیت است.

لرستان در زمان گل و گلاب.  ظرفیت کاری و درآمد

مقاومت به خشکی، نیروی کار زیاد، کم هزینه و بازده بالا و کشاورزی در اراضی کم بازده، زهرات آل محمدی را در لرستان اقتصادی کرده است. این گل نیاز بسیار کمی به کود و آب دارد و هر هکتار آن می تواند زمینه اشتغال 21 نفر را در منطقه فراهم کند. به آرامی

کشت 600 هکتار گل محمدی در اگودارس

مرتضی سعیدفر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان الیگودرز در این خصوص به خبرنگار آنلاین گفت: زهرا محمدی از نظر بو، رنگ، اسانس و گلاب اهل شهرستان الیگودرز است. جری، در سطح مورد نیاز

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان الیگودرس حدود 600 هکتار است، تصریح کرد: فصل چیدن گل محمدی در این شهرستان از اوایل خرداد تا اوایل تیرماه آغاز می شود.

جهاد کشاورزی مدیر شهرستان الیگودرس گفت: اگر میانگین را در سطح 600 هکتار در نظر بگیریم حدود هفت تا هشت هزار نفر در این ماه مشغول چیدن گل هستند.

سعیدفر افزود: با توجه به مزایای اقتصادی زهرات آل محمدی در شهرستان و به منظور تشویق کشاورزان و بهره برداران به فعالیت در این زمینه، می توانیم سالانه 100 هکتار از زهرات آل محمدی را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

لرستان در زمان گل و گلاب.  ظرفیت کاری و درآمد

«کایکان» مرکز پرورش گیاهان زینتی

سید عماد شاهروخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص گفت: بر اساس آخرین سرشماری شهرستان الیگودرز با حدود 80 هزار نفر جمعیت بعد از خرم آباد بروجرد، خوش آمدی و کودشت لرستان پنجمین شهر پرجمعیت است.

وی با بیان اینکه شهرستان الیگودرس دارای 61 هزار هکتار زمین است سرگرمی من و رنگ آبی آن را مشخص کنید: سطح زیر کشت باغات و گیاهان دارویی این شهرستان 3762 هکتار است.

وی خاطرنشان کرد که روستا کایکان وی با بیان اینکه دارای 264 خانوار و حدود 900 نفر جمعیت است افزود: در روستا است کایکان انواع گل رز ایرانی و هلندی، انواع درختچه های زینتی، گل های رونده و گیاهان دارویی از جمله نهال گل محمدی و اسطوخودوس، رزماریلیمو و مریم گلی و همچنین تولید بذر و نشاسته حدود 20 گونه گل فصلی رشد می کند.

لرستان در زمان گل و گلاب.  ظرفیت کاری و درآمد

تولید 2 میلیون بوته از نهال گل محمدی

?رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تولید سالانه بذر گل فصلی را حدود 4 میلیون بوته رز، 2 میلیون اصله نهال گل محمدی و سایر گیاهان دارویی، یک میلیون درختچه زینتی از جمله زرشک و یاس و 200 عدد نیمه گیاهی دانست. گلخانه های صنعتی و سنتی از جمله استعدادهای این روستا هستند. یادآور شد: تعداد نیروهای فعال در این گلخانه ها به طور دائم 600 نفر است که در زمان پیک کاری مانند زمان برش و گلدان مورد استفاده قرار می گیرند. جری 300 نفر از حاشیه الیگودرز برای کار در این روستا می آیند.

شاهرخ خاطرنشان کرد: این روستا در زمینه پرورش و تکثیر گل و گیاهان زینتی پیشتاز است و بیشترین و پرشمارترین را دارد. اکثر گلخانه های استان و مرکز کشت و صادرات گل های زینتی به ویژه گل رز.

دکمه بازگشت به بالا