اجتماعی

لزوم تغییر در مهندسی شهر برای رفاه حال سالمندان

دبیر شورای ملی سالمندان در تهران با تأیید اینکه جمعیت ایران اکنون در حال پیر شدن است ، گفت: “اولین چیزی که برای رفاه سالمندان در منطقه شهری وجود دارد این است که باید معماری شهر تغییر کند.”

روشنک زمانپور در مصاحبه با آژانس دانشجویان ایران ، وی با بیان اینکه سالمندان زیرمجموعه و جامعه هدف سازمان بهزیستی هستند ، اظهار داشت: این شهر به عهده شهرداری است و برای شکل گیری فعالیتی در سطح شهر برای سالمندان باید رابطه ای وجود داشته باشد سازمان بهزیستی و شهرداری. تهران باید عناصری را به عنوان یک شهر دوستانه قدیمی داشته باشد و اولین چیزی که ویژگی یک شهر دوستانه قدیمی است این است که احترام و توجه ویژه به سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد.

“تا سال 2050 ، 50 درصد ایرانیان مشغول کار خواهند بود ، در حالی که 50 درصد دیگر سالخوردگان و کودکان خواهند بود ؛ یعنی جمعیت ما به سرعت پیر می شود.

وی با بیان اینکه ایران تا سال 1410 میلادی یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان خواهد بود ، گفت: 25 درصد افراد مسن افراد مسن نیازمند هستند و بیمه ندارند و در سال های آینده با مشکلات پزشکی روبرو می شوند ، بنابراین اقدامات لازم انجام می شود گرفته شده برای جلوگیری از آنها مشکلات در آینده

دبیر شورای ملی سالمندان در تهران گفت: از طرف دیگر ، در این شرایط باید فضایی ایجاد کنیم تا افراد مسن بتوانند از این فضاها استفاده کنند ، زیرا با کاهش سلامت جسمی روبرو هستند.

این س raisedال را مطرح کرد که آیا فضای شهری با افراد مسن سازگار است؟ یادآوری: اولین نکته برای رفاه سالمندان در مناطق شهری این است که باید معماری شهر تغییر کند. به این معنی که طراحی شهر برای افراد مسن مناسب است. آیا باغ های ویژه ای برای سالمندان داریم؟ آیا پله ها آسانسور دارند یا پله برقی؟

دبیر شورای ملی سالمندان در تهران ادامه داد: “بسیاری از سالمندان ما می توانند مستقل باشند اما اکنون به طور مستقل یا نیمه مستقل زندگی می کنند ، زیرا از نظر جسمی ضعیف هستند و اگر در مکان های ذکر شده پله برقی وجود داشته باشد ، یا مکان های عمومی مانند بانک ها و دفاتر سازگار شده اند ، که افراد مسن مجاز به انجام بسیاری از فعالیت های خود به طور مستقل هستند.

وی گفت: بسیاری از افراد مسن مشکل جسمی خاصی ندارند ، اگرچه از دست دادن انرژی و افت جسمی را تجربه می کنند اما می توانند کارهای خود را انجام دهند.

زمانپور همچنین به مشکلات اماکن درمانی سالمندان در کشور اشاره کرد و گفت: “در زمینه درمان نیز اقداماتی انجام شده اما این اقدامات به صورت تخصصی انجام نشده است. به عنوان مثال ما کلینیک تخصصی سالمندان در این کشور نداریم. چندین سال پیش در این کشور وجود دارد.

دبیر شورای ملی سالمندان در تهران در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که وظیفه سازمان بهزیستی توانمند سازی است و وظیفه شهرداری و شورای شهر فراهم آوردن شرایط مناسب است. مراکز مراقبت که در آن نقش سالمندان با مهارت های زندگی آشنا است. در آخرین جلسه ای که در دبیرخانه شورای ملی سالمندان برگزار شد ، یکی از مباحث این بود که در بحث شورای سالمندان تهران ، شهرداری تهران فضاهایی مانند سالن های محله ، پارک ها و باغها را دارد که اینها نیز خیلی مهم. فضاهای خوب و ما می توانیم از این فضاها استفاده کنیم و به عنوان فضایی برای سرگرمی سالمندان در زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و هنری روزمره و انجام کارها استفاده کنیم.

زمانپور در ادامه گفتگو با اشاره به موضوع سازگاری شهر با سالمندان گفت: در کشورهای پیشرفته ، اتوبوس های شهری صندلی برای سالمندان دارند و این مواردی است که می توانیم از آنها الگو بگیریم.

زمانپور گفت: “همانطور که افراد مسن افراد مسن هستند ، بنابراین ما از شهرداری و شورای شهر انتظار داریم فضاهای فرهنگی و اجتماعی مناسب سالمندان ایجاد کنند.” البته اتفاقات خوبی در شهرداری رخ می دهد ، به عنوان مثال می بینیم که در بعضی پارک ها مبلمان و صندلی مناسب تری برای افراد مسن وجود دارد. اما در بحث مبلمان شهری و فیزیک شهری باید کاری انجام شود و در سازمان ها نیز باید این کار انجام شود.

دبیر شورای ملی سالمندان در تهران ، با تأکید بر اینکه مسئله بهداشت روانی سالمندان مسئله مهمی است ، با بیان اینکه بحث سلامت روانی سالمندان مطرح است ، گفت: فیلم هایی در زمینه سالمندی ساخته می شوند. در رسانه های عمومی ، اما بیلبوردهای زیادی در سطح شهر وجود دارد ، می توان از بسیاری از بیلبوردها استفاده کرد. از این بیلبوردها برای نوشتن شعارهایی برای پیری و حفاظت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا