عمومی

نهضت آبرسانی به عشایر خراسان جنوبی /تصویب ۱۴۳ میلیارد اعتبار – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مهدی عصمتی پور در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: بادیه نشینان با وجود خشکسالی چندین ساله در استان بر اساس برآوردها موفق به تولید ۵۱۰۰ تن شیر و لبنیات، ۶۰۰ تن کرک، مو و پشم و همچنین ۶۲۰۰ تن شدند. گوشت قرمز بود

وی خشکسالی را یکی از مهم ترین معضلات استان دانست و افزود: به دلیل کاهش شدید بارندگی از مجموع 8 میلیون و 500 هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی 3 میلیون و 400 هزار هکتار آن را نشان می دهد. 40 درصد از مراتع استان در اختیار عشایر است این مراتع درجه دو و سه و فقیر هستند که 80 درصد علوفه خود را به دلیل خشکسالی از دست داده اند.

وی ادامه داد: بادیه نشینان بیشتر نیازهای دامی خود را از مراتع تامین می کنند اما امسال به دلیل فقر شدید مراتع و عدم رشد علوفه، تغذیه دام های بادیه نشین 100 درصد به صورت دستی انجام می شود که هزینه های هنگفتی را بر دوش آنها گذاشته است. دست ها. بادیه نشینان

وی تعداد جمعیت بادیه نشین فرمانداری بر اساس سرشماری ثبت شده جدید را 17 هزار و 287 خانوار معادل 72 هزار و 267 نفر عنوان کرد.

مدیرکل امور بادیه نشینان خراسان جنوبی گفت: با پیگیری های استاندار و نمایندگان استان و اهتمام ویژه دولت به منطقه بادیه نشین اعتبارات خوبی به استان اختصاص یافته است.

وی بودجه مصوب اولین سفر رئیس جمهور به منطقه عشایری استانداری را 143 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبار برای تکمیل هفت پروژه بزرگ آبرسانی پایدار جامعه عشایری بادیه نشین اختصاص یافته است. استانداری و پروژه های انجام شده

وی افزود: 26 میلیارد تومان برای تجهیز 9 حلقه چاه آب شرب، تعمیر 6 کانال آب، خرید 4 مخزن آب، آبرسانی به جوامع عشایری و تکمیل طرح انتقال پایدار آب چاه مصافیر و خواجه به استانداری اختصاص یافته است. خرج شد.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا 57 درصد جامعه بادیه نشین خراسان جنوبی از تامین آب پایدار بهره مند هستند و با تخصیص اعتبار برای سفر منطقه ای رئیس جمهور این میزان به حدود 75 درصد خواهد رسید.

عصمتی پور افزود: تامین آب شرب مورد نیاز عشایر و دام یکی از پروژه های در دست اجرا این مدیریت دولتی است که متاسفانه به دلیل 20 سال خشکسالی و کمبود بارندگی، چشمه ها و چاه های دامی که از منابع اصلی آب هستند تامین می شود. جامعه عشایری خشک و کمیاب بوده و آبیاری شده است به طوری که در سال 198 هزار و 720 متر مکعب آب برای 7 هزار و 600 خانوار بادیه نشین استان تامین شده است.

مدیرکل امور بادیه نشینان عشایری اعطای تسهیلات بانکی بلندمدت و کم هزینه را یکی از راهکارهای مدیریت دولتی برای کمک به عشایر در خرید نهاده ها و غلبه بر شرایط موجود عنوان کرد و گفت: امسال بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بلندمدت و کم هزینه بین عشایر توزیع شد که در شهرستان 36 میلیارد و 230 میلیون تومان تسهیلات زنجیره ای گوشت قرمز و 3 میلیارد و 367 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده است.

پروژه های سال گذشته

عصمتی پور در خصوص پروژه های عمرانی و اقدامات ویژه اداره کل امور بادیه نشینان از شهریور سال گذشته تا کنون گفت: راه های بادیه نشین دو تا سه بار در سال نیاز به تعمیر دارند و در این راستا بیش از 8 هزار و 300 کیلومتر راه دارد. اجرا شده است. سال گذشته ساخته شد و شعیری توسط دو ردیف دولتی و با استفاده از توان بخش خصوصی بازسازی و تسطیح شد.

وی افزود: در همین مدت 206 پروژه عمرانی با وام 806 میلیارد ریالی به اتمام رسید که می تواند شامل حفر و تجهیز چاه آب شرب انسانی، تکمیل و تجهیز ساختمان های اداری ستاد و استانداری و تعمیر و بهسازی باشد. کویر آب چشمه و چاه دام با اشاره به خرید مخازن آب احداث مخازن آب لوله کشی انتقال آب تهیه و نصب پمپ هوا فاضلاب تهیه و نصب پکیج انرژی خورشیدی و آبرسانی سیار و احیای آن . بازسازی جاده های بادیه نشین و بسیاری از پروژه های زیربنایی دیگر.

مدیرکل امور عشایری استانداری افزود: پروژه تامین مناطق عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و پروژه تامین مناطق عشایری منطقه شاه مسافر در شهرستان تپاس به طول انجام شد. 80 کیلومتر آب. شبکه های انتقال و توزیع نیز از اقدامات ارزنده برای اداره کل امور بادیه نشینان استان است.

وی توزیع نهاده های دامی را یکی دیگر از خدمات به اداره کل امور بادیه نشینان در این مورد مراتع دیم برشمرد و افزود: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون 29 هزار و 611 تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده است که نزدیک به نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است

وی توزیع 8 هزار و 252 تن آرد در بین عشایر استان، تامین 1673 خانوار بادیه نشین، تامین 662 هزار لیتر روغن و 20 هزار و 706 سیلندر گاز مایع در بین عشایر استان را از دیگر خدمات دولت در استان عنوان کرد. سال گذشته

دکمه بازگشت به بالا