اجتماعی

کشف یک ویروس دردساز دیگر

اخیراً ویروسی در یک خفاش روسی مشابه SARS-CoV-2 کشف شده است که گفته می‌شود می‌تواند انسان‌ها را آلوده کند و اگر گسترش یابد، کارشناسان می‌گویند احتمالاً در برابر واکسن‌های فعلی مقاوم خواهد بود.

تیمی به سرپرستی محققان دانشکده بهداشت جهانی Paul J. Allen در دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافتند که پروتئین های سیخ دار از ویروس خفاش به نام Khosta-2 می توانند سلول های انسانی مقاوم به آنتی بادی های مونوکلونال را در افراد واکسینه شده علیه SARS-CoV-2 آلوده کنند. Khosta-2 و SARS-CoV-2 هر دو متعلق به زیر گروهی از کروناویروس ها هستند که به عنوان Sarpiviruses شناخته می شوند.

مایکل لتکو، ویروس شناس در دانشگاه ایالتی واشنگتن می گوید: «کشف خوستا 2 نیاز به توسعه واکسن های جهانی را برای محافظت در برابر SARS-CoV-2 به طور کلی نشان می دهد، نه فقط نوع شناخته شده SARS-CoV-2».

لتکو می‌گوید: «در حال حاضر، گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند واکسنی ابداع کنند که نه تنها از سارس نوع 2 جلوگیری می‌کند، بلکه به طور کلی از ما در برابر ویروس‌های سارس محافظت می‌کند. متأسفانه، بسیاری از واکسن‌های کنونی ما برای ویروس‌های خاصی طراحی شده‌اند که می‌دانیم سلول‌های انسانی را آلوده می‌کنند یا آن‌هایی که به نظر می‌رسد بیشتر مستعد ابتلا به ما هستند. اما این لیست همیشه در حال تغییر است. ما باید طراحی این واکسن ها را برای محافظت در برابر همه SARP ها گسترش دهیم.

در حالی که صدها ویروس SARpicovirus در سال‌های اخیر کشف شده‌اند، اکثراً در خفاش‌های آسیایی، اکثریت آنها قادر به آلوده کردن سلول‌های انسانی نیستند. ویروس های خوستا 1 و خوستا 2 در اواخر سال 2020 در خفاش های روسی کشف شدند و در ابتدا به نظر نمی رسید که تهدیدی برای انسان باشد.

از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب شبیه به برخی از ویروس‌هایی بودند که در سایر نقاط جهان کشف شده‌اند، اما از آنجایی که شبیه SARS-CoV-2 نیستند، تصور نمی‌شد که نگران کننده واقعی باشند.» او گفت. ما نگاه کردیم و وقتی متوجه شدیم که می تواند سلول های انسان را آلوده کند واقعا شگفت زده شدیم.

لتکو و همکاران دریافتند که مانند SARS-CoV-2، خوستا-2 نیز می تواند از پروتئین ذرت خود برای آلوده کردن سلول ها با اتصال به پروتئین گیرنده ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) استفاده کند که در تمام سلول های انسانی یافت می شود. آنها سپس تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا واکسن های فعلی در برابر ویروس جدید محافظت می کنند یا خیر.

تیم با استفاده از سرم مشتق شده از یک گروه انسانی واکسینه شده علیه کووید-19، دریافت که واکسن فعلی خوستا2 را خنثی نمی کند. آنها همچنین سرم افراد مبتلا به نوع Omicron را آزمایش کردند، اما آنتی بادی ها نیز بی اثر بودند.

لتکو گفت، خوشبختانه ویروس جدید فاقد برخی از ژن‌هایی است که تصور می‌شود در ایجاد بیماری‌های انسانی نقش دارند. با این حال، خطر اختلاط خوستا-2 با ویروس دیگری مانند SARS-CoV-2 وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا