۴ روایت از احتمال نامزدی ظریف در انتخابات
ظریف و اصلاح طلبان با توجه به تجربه سیاست خارجی دولت روحانی با برگام و مذاکرات مرتبط هستند. به همین دلیل ، نام ظریف گشته و فراری در میان نامزدهای این طیف شنیده می شود. اما سوال اساسی در مورد ظریف این است که وی چگونه می تواند رئیس جمهور شود و در صورت تأیید و پیروزی در انتخابات ، چگونه می تواند مشکلات فعلی کشور را حل کند.
به گزارش دیباروز ، روزنامه الشرق وی در ادامه نوشت: “او یک دیپلمات است و اقدامات اجرایی داخلی معمولاً با سیاست خارجی و مذاکره متفاوت است.” برای بررسی احتمال کاندیداتوری وی و ماهیت سیاسی ظریف ، با محمد مهاجری ، روزنامه نگار و فعال سیاسی بنیادگرا ، علی صوفی دبیرکل حزب اصلاح ترقی ، ناصر ایمانی ، فعال سیاسی اصولگرا و حسین انصاری راد گفتگو کردیم. . نماینده سیاسی پارلمان و اصلاح طلب که به تفصیل شرح می دهیم.
محمد مهاجری: یک سر و یک گردن از دیگری بالاتر است
محمد مهاجری در آغاز در مورد ماهیت سیاسی ظریف به شرق گفت: “آقای ظریف نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا.” در سالهای اخیر ، او تمایل کمی به هر دو جناح داشت. البته نه برعکس. یعنی تندروهای اصولگرایان معمولاً خیلی به او حمله می کردند و شاید اصلاح طلبان بیشتر از او حمایت می کردند. اما این واقعیت که گاهی گفته می شود اصلاح طلبان تمایل بیشتری به مذاکره با ایالات متحده دارند ، انگیزه سیاسی ندارد و حقیقت این است که اصلاح طلبان توجه بیشتری به مبحث تعامل دارند. “به نظر من ، اصل تعامل یک مسئله حزبی نیست ، اما در هر صورت ، به دلیل ضرورت سیاسی ، اصلاح طلبان توجه بیشتری به تعامل دارند.”
وی در توضیح تعارض بین مبارزه و مذاکره گفت: “برخی از مردم فکر می کنند وقتی مذاکره می کنید ، نمی خواهید جنگ کنید. اصطلاحی در میان سیاستمداران وجود دارد که می گوید هر جا دیپلماسی تمام شود ، جنگ شروع می شود ، یا بالعکس ، وقتی جنگ با شروع دیپلماسی پایان می یابد ؛ اما من فکر می کنم شما می توانید در طول جنگ مذاکره کنید. و این چیز منفی نیست و در طول تاریخ وجود داشته است. در قطعنامه 598 آیا با صدام آشتی کردیم؟ ما مذاکره کردیم تا بتوانیم مبارزه را ادامه دهیم “مذاکره گاهی اوقات می تواند به معنای ادامه مبارزه باشد.”
در پایان ، مهاجری در مورد احتمال ریاست ظریف و توانایی وی در حل بحران ها صحبت کرد و گفت: “این سوال را باید از آقای ظریف پرسید. اما برداشت من این است که شخصی که می تواند با یک خارجی توافق کند یا با او مذاکره کند منظور من از افراط گرایان غیر صریح است. در عین حال ، به نظر من ، رئیس جمهور بیشتر یک سیاست گذار است تا یک مجری ، و در واقع او نقش هماهنگ کننده و توضیحی در کل دارد سیاست های دولت. بنابراین ، آقای ظریف نسبت به دیگران بهتر عمل می کند و برخی از چهره های برجسته سیاسی را که نام آنها در میان نامزدها ذکر نشده است ، برابر می کند. “
سوفی: موفقیت پنهان در سیاست خارجی دلیل موفقیت در سیاست داخلی نیست
در مورد رویکرد سیاسی ظریف ، علی صوفی گفت: “اول و مهمترین ، این امکان وجود ندارد که کسی در سمت وزارت خارجه ، اعم از وزیر یا معاون ، عضو جریان های سیاسی باشد. او جریان های سیاسی دارد و ظریف در جایی نگفته است که من اصلاح طلب ، اصولگرا یا معتدل هستم. اما آنچه مهم است موضع اصلاح طلبانه وی است. با این حال اصلاح طلبان می خواهند تنش ها را در زمینه سیاست خارجی آرام کنند ، به ویژه اگر این تنش ها مردم را تحت فشار قرار داده و فشارهای شدیدی بر آنها وارد کند. معیشت مردم. در داخل ، اصلاح طلبان قطعاً می خواهند تنش ها را با قدرت بیشتری حل کنند. آقای ظریف یک دیپلمات توانمند و فعال در این زمینه است و از این نظر مورد حمایت اصلاح طلبان است. اما این بدان معنا نیست که ما آقای ظریف اصلاح طلب. ” سوفی درباره احتمال ظریف برای ریاست جمهوری اظهار داشت: تجربه گذشته نشان داده است که از آنجا که جریان های سیاسی راهی برای نامزدی در انتخابات باز نکرده اند و مشکلات زیادی وجود دارد ، مردم معمولاً نمی توانند کاندیدای مورد نظر خود را پیدا کنند. رأی دادن همه نسبی است و بین بد و بد قرار می گیرد و بین خوب و بهتر انتخاب نمی شود. بنابراین فضا چنان باریک شد که اصلاح طلبان نیز مجبور شدند یکی از بدترین و بدترین ها را انتخاب کنند. این به شخصیتی بستگی دارد که ظریف با آن روبرو خواهد شد. بنابراین آقای ظریف می تواند یک طرف خوب یا یک طرف بد باشد که در این صورت می تواند در انتخابات شانس داشته باشد. اما اگر می خواهیم یک فضای کاملاً آزاد را ببینیم ، مطمئناً شخصیت های زیادی وجود دارند که مورد علاقه اصلاح طلبان هستند. در حالی که موفقیت ظریف در سیاست خارجی دلیل بر موفقیت وی در عرصه داخلی نیست. در اینجا ، در واقع ، نمونه ای از این جمله است که هنرمندان بزرگ در آثاری که خلق نکرده اند با غیر هنرمندان برابر هستند. آقای ظریف هیچ اثری از کارهای اجرایی در عرصه داخلی ندارد و معمولاً استاندارد خوبی در عرصه خارجی نیست. آقای ولایتی همچنین وزیر امور خارجه بود ، اما وقتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد شد ، مدرک قابل قبولی کسب نکرد. “وضعیت داخلی کاملاً متفاوت از وضعیت خارجی است و صلاحیت آقای ظریف در زمینه سیاست خارجی را نمی توان با ریاست جمهوری و کنترل اوضاع داخلی مقایسه کرد.”
سوفی در پایان با توصیف تأثیر بایدن در انتخابات گفت: “تاکنون ، قدرت یافتن بایدن در ایالات متحده بسیار تأثیرگذار بوده است. با این حال ، آقای بایدن در تاکتیک ها رویکرد مخالف ترامپ دارد. هنگامی که من به رفتار ترامپ در آنها در مورد مسئله فلسطین فکر کردند. “بایدن موافقت کرد و این باید از طریق دیپلماسی حل شود ، و شاید او همچنان به این کار ادامه دهد ؛ اما آنچه ما را مشغول می کند به سیاست اعمال فشار حداکثر ترامپ برمی گردد که بایدن اعلام کرد و نشان داد که می خواهد برای برداشتن گام ها و تغییر تاکتیک ها برای ترک برگام و بازگشت به برگام و مذاکره. تیمی وجود داشت که می توانست از این فرصت استفاده کند ، این وضعیت را بهبود می بخشد ، و بالعکس ، مردم با اطمینان از جریانات می دانند ، اگر تیم اعتقاد و هنر لازم برای مذاکره را ندارد و می خواهد از این فضای مجاز استفاده کند ، شما به کار می آیید. این دوگانگی بین موافقان و مخالفان مذاکره را ایجاد کرد ؛ تیم آقای ظریف و آقای روحانی در برجام نشان دادند که آنها در این زمینه تبحر دارند و مردم تمایل دارند در این زمینه از دولت طرفداری کنند ؛ اگرچه آنها منتقد سیاست های دولت هستند ، آنها معتقدند که چگونه او می تواند این کار را انجام دهد “ورود بایدن باعث امیدواری اصلاح طلبان شده است زیرا آنها سعی می کنند از این فرصت استفاده کرده و مردم را با نامزد ، برنامه و رویکرد معتبر اصلاح طلبان به صحنه بیاورند.”
انصاری راد: ظریف قطعاً یک مصلح واقعی است
حسین انصاری راد گفت: “ظریف قطعاً یک مصلح واقعی است.” البته به عنوان یک دیپلمات و یک نیروی م workingثر که برای کشورش کار می کند و می خواهد به همه گروه ها نزدیک باشد و برای خود دشمن ایجاد نکند ، ممکن است از استفاده از نام و اصطلاح اصلاحات به عنوان یک مقام رسمی خودداری کند. به نظر من ، همه کسانی که برای تغییر مسالمت آمیز کشور در زمینه های سیاست خارجی ، داخلی ، اداری ، اقتصادی ، فرهنگی و غیره و غیره تلاش می کنند ، اصلاح طلب هستند. “به همین دلیل بارها گفتم که خانم نسرین ستوده را اصلاح طلب می دانم.”
انصاری گفت: “ما با ایالات متحده اختلافات زیادی داریم.” ایالات متحده یک بار در این کشور کودتا کرد و به مدت 25 سال یک دولت استبدادی ایجاد کرد و سیاست های خاصی را به این کشور تحمیل کرد. ما هنوز در منطقه با ایالات متحده اختلاف داریم. ایالات متحده نفوذ شدیدی در منطقه و رابطه قوی با عربستان دارد و به اسرائیل کمک می کند. در نتیجه ، ما با ایالات متحده اختلاف نظر داریم ، اما دشمن آن نیستیم. کلمه خصومت در قرآن کریم بسیار نادر است. قرآن به زبان صبر و مهربانی صحبت می کند. این زبان قرآن با مخالفت است. وی در پایان با توصیف نامزدی ظریف و توانایی وی در حل مشکلات کنونی جامعه گفت: “ما در کشور یک سری بحران های ریشه دار داریم و کسانی که فکر می کنند خود به خود قابل حل هستند ، اشتباه می کنند. یک فرهنگ خاص در کشور حاکم است و دارای قوانینی است که دارای منافع نیز است و من منطق صحیحی به آن نمی دهم. من به رادیکال هایی که با اصلاح طلبان درگیر هستند منطق صحیح می دهم. واقعیت این که ظریف قادر بود برای ایجاد روابط خوب با مرکز قدرت و مذاکره با جهان در این سال ها ، من وی را کاملاً واجد شرایط انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور می دانم ؛ اما پیشنهاد می کنم که نیاز به این اتفاق اتحاد احزاب اصلاح طلب و موافقت دموکراتیک با One باشد نامزد. “اگر نامزد آنها حساس باشد ، خوشحال خواهم شد.”
ایمان من: ظریف ویژگی های یک رئیس جمهور را ندارد
نصیر ایمانی همچنین نظرات خود را در مورد محمد جواد ظریف به شرح زیر بیان کرد: “آقای ظریف ، با وجود تعاریف اصلاح طلبان ، از نظر من اصلاح طلب نیست. دکتر ظریف در یک دولت اصلاحات وزیر امور خارجه شد. یک نکته وجود دارد ، این است که ما هرگز نظریات دکتر ظریف درباره سیاست داخلی یا اقتصادی را ندیده ایم و در آنجا می توان قضاوت کرد. دکتر ظریف یک دیپلمات بود و هشت سال را در راس وزارت امور خارجه بود و بیشتر در مورد سیاست خارجی اظهار نظر می کرد بنابراین نمی توان فهمید که این چارچوب فکری وی است و من هیچ نشانه ای از اصلاح طلب بودن او ندارم. “درست است که اصلاح طلبان از برگام حمایت کردند ، اما واقعیت این است که دکتر ظریف اصلاح طلب یکی است از امضا کنندگان برگام. این پیوند کاملاً صحیح نیست. “
“روسای جمهور پس از انقلاب عمدتاً به دلیل اقداماتشان در دوران ریاست جمهوری مورد س questionال قرار گرفتند ؛ اقدامات آنها از نوعی بود كه متعاقباً در مورد دلیل رفتارشان مورد س questionال قرار گرفتند ؛ علاوه بر این ، ما شاهد تعدادی انحراف از ویژگی های انقلاب در برخی از این روسای جمهور ، به همین دلیل و بعد از فاصله گرفتن آنها به تنهایی در مورد دولت ، س aboutالاتی در مورد دلیل اتخاذ مواضع خاص آنها مطرح شده است. البته اصل این موضوع خیلی خوب نیست و نقطه ضعف در سیستم این است که سر ما نتوانستند از حمله و انتقاد جناح ها پس از ریاست جمهوری جلوگیری کنند. “آقای ظریف هنوز ریاست جمهوری را به عهده نگرفته است و در مورد آن اظهارنظر نمی کند.” ایمانی در ادامه در مورد احتمال ظریف صحبت کرد انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور و امکان حل مشکلات فعلی وی: “مطمئناً پاسخ سوال این است که آقای ظریف نمی تواند رئیس جمهور شود. به دلایلی؛ دلیل اصلی آن این است که وی هیچ فعالیت اجرایی در کشور نداشته است و این نقطه ضعف دکتر ظریف است. هر چقدر نمره وی در سیاست خارجی که محل بحث و بحث است بالا باشد ، در نهایت اطلاعاتی در مورد سیاست خارجی دارد ، اما هیچ تجربه ای در مسائل سیاست داخلی و اقتصادی که مشکل اصلی کشور است ، ندارد. به طور معمول ، آنها نمی توانند رئیس شوند. “در حالی که ویژگی های شخصیتی وی به گونه ای است که فکر می کنم رئیس جمهور شدن برای او دشوار است ، چه از نظر اخلاقی شخصی و چه از نظر شخصیت مدیریتی و مشاوره ای ، من ویژگی های یک رئیس جمهور را ندارم.”
انتهای پیام