اجتماعی

لغو ناگهانی محدودیت‌های کرونایی تصمیم درستی نبود/ اپیدمی به‌راحتی قابل بازگشت است

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا ، با اشاره به کاهش قابل توجه بار ناشی از اپیدمی کرونا در جامعه پس از اجرای طرح همسایگی برای مقابله با کرونا (طرح شهید سلیمانی). در همین حال ، وی خاطرنشان کرد که لغو ناگهانی محدودیت های ویروس کرونا و ترافیک بین شهری تصمیم درستی نبوده و باید با دقت بیشتری اعمال می شد. در حالی که بسیاری از سفرها غیرضروری است ، اما غفلت و عدم کنترل و نظارت هوشمندانه می تواند منجر به آغاز قله چهارم بیماری همه گیر شود.

دکتر حمید سوری ، استاد اپیدمیولوژی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با دیباروزوی با تأکید بر اینکه وضعیت اپیدمی کرونا از نظر کاهش بار بیماری در طی چهل روز گذشته کاملاً واضح است ، اظهار داشت: پس از اجرای طرح محله برای مبارزه با کرونا (طرح شهید سلیمانی) و تشدید محدودیت های کرونا طی یک ماه و نیم گذشته. ما شاهد کاهش 83 درصدی مرگ و میر و 79 درصدی بستری شدن در بیمارستان به دلیل کرونا در سراسر کشور بوده ایم.

وی با اشاره به کاهش بار بیمارستان ها و کارمندان پزشکی و همچنین پیامدهای اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی کاهش بیماری های عروق کرونا ویروس قلب و مرگ و میر ، گفت: “پس از اجرای طرح شهید سلیمانی ، تعداد مرگ های ناشی از کرونا تاکنون به حدود 500 مورد در روز رسیده است. از 100 نفر ، به طوری که در این مدت ما توانستیم از مرگ بیش از 8000 نفر جلوگیری کنیم ، در حالی که اگر این طرح اجرا نشود ، ممکن است مجبور به تعطیلی چند هفته ای باشیم و پیامدهای اقتصادی در کشور را تحمل کنیم.

قبل از اجرای طرح همسایگی ، ایران مسئول 46٪ از کل مرگ و میرهای منطقه بود

سوری با اشاره به وضعیت اپیدمیولوژیکی کشور در مقایسه با منطقه ، گفت: “قبل از شروع پروژه شهید سلیمانی ، در اوایل دسامبر ، حدود 46٪ از کل مرگ و میرها در منطقه شرق مدیترانه فقط مربوط به ایران بود ، در حالی که امروز این درصد کمتر از 20 است.” نسبت بدست آمده دستاورد بسیار خوبی است.

وی اظهار داشت: در سطح جهانی طی 1.5 ماه گذشته بیشتر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا ، فرانسه ، انگلستان ، آلمان و اسپانیا شاهد افزایش چشمگیر مرگ و میر کرونا بوده اند ، اما کشور ما شاهد کاهش چشمگیر میزان بروز بیماری بوده است. او با مرگ روبرو شد. بنابراین ، اجرای طرح شهید سلیمانی و کاهش مرگ و میرها عملاً اتهامات ناکارآمدی دولت و ناتوانی آن در کنترل همه گیر را رد می کند.

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا اظهار داشت: شناسایی نقاط آلودگی یکی از مهمترین اهداف برنامه محله ها برای مقابله با بیماری کرون است ، زیرا “طبق این طرح بیش از 70٪ مراکز آلودگی کشور شناسایی و تحت نظارت قرار گرفته اند.” به عبارت دیگر ، این پروژه حدود 30 میلیون خانوار در سراسر كشور و حدود 2 میلیون خانوار در تهران را تحت پوشش قرار می دهد.

تغییر رویکرد از درمان به پروفیلاکسی مهمترین عامل در کاهش آمار کرونا ویروس است

سوری مهمترین عامل در کاهش قابل ملاحظه مرگ عروق کرونا ویروس را تغییر رویکرد از درمان به پیشگیری دانست و گفت: “قبلاً کل بار کنترل و مدیریت بیماری همه گیر بر دوش بیمارستانها بود ؛ در حالی که منتظر بودیم بیمار برای درمان به بیمارستان برود ، بیشتر آنها آمدند بیماران خیلی دیررس و در شرایط بدی بودند و ما نمی توانستیم کارهای زیادی برای آنها انجام دهیم در حالی که آنها در برنامه شهید سلیمانی بودند. ما با مردم ارتباط برقرار می کنیم ، بیماران را از در به خانه شناسایی می کنیم و تحت مراقبت های مثر قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه نکته مهم بعدی در طرح محله افزایش مشارکت داوطلبانه و جهادی مردم است ، گفت: این موضوع به پوشش مویرگهای طرح در همه شهرها و روستاها کمک کرد و بسیاری از استانها رویکرد بسیار خوبی در جذب مشارکت مردم و کمک های جهادی داشتند. امروز ، در بیش از 10 استان کشور ، تاجگذاری هیچ مرگ و میر جدیدی گزارش نشده است.

وی کمبود بودجه و هزینه دولت برای این پروژه را از بارزترین ویژگی های آن عنوان کرد و افزود: البته این یک نقص است و دولت باید به طور موثرتری در این پروژه مشارکت کند ، حداقل مزایای کاهش مرگ تاج گذاری و بستری شدن در بیمارستان باید یکسان باشد. این طرح گران خواهد بود.

شما خوش بینی کاذب ندارید ، اپیدمی به راحتی قابل برگشت است

در بخش دیگری از این گفتگو ، متخصص اپیدمیولوژیست با اشاره به ماهیت شکننده و ناپایدار اپیدمی کرونا اظهار داشت: “قطعاً هرچه بیشتر برای کاهش تعداد مرگ و میر حرکت کنیم ، دشوارتر می شود و غلبه بر این شرایط مستلزم توجه به چندین نکته مهم است ؛ اول ، ما نباید در این زمینه توجه کنیم. خوش بینی کاذب ، زیرا همه گیری به راحتی برگشت پذیر است ، بنابراین هوشیاری و هوشیاری کامل ضروری است.

وی ادامه داد: اپیدمی کرونا یک اپیدمی پویا و قابل تغییر است ، بنابراین ما باید دائماً در جهت بهبود استراتژی ها و استراتژی های خود متناسب با شرایط تلاش کنیم ، به عبارت دیگر نسخه دو ماه پیش در شرایط فعلی م effectiveثر نبوده و باید به طور مداوم توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان اصلاح شود. به روز شود

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در حال حاضر در مسیر کنترل بیماری همه گیر هستیم ، گفت: در مرحله مبارزه با اپیدمی ، مهمترین نکته توجه به شیوع بیماری های همه گیر در مناطق مختلف کشور است به عبارت دیگر ، هرگونه تغییر در اپیدمی باید به سرعت و در مراحل اولیه مشخص شود. با اقدامات موثر كنترل شود در غیر این صورت ، غلظت آلودگی ممکن است گسترش یابد و منجر به شرایط غیرقابل کنترل شود.

هشدار در مورد خطر احتمالی جهش ویروس

سوری همچنین موضوع جهش های ویروسی را نکته مهم و مهمی دانست و گفت: علی رغم مراقبت از موارد مربوط به جهش جدید و افرادی که با آن در تماس بوده اند ، نمی توان خطر احتمالی را انکار کرد و باید با جدیت بیشتری نسبت به گذشته توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در درجه اول و مهمترین ، بیماران باید بررسی کنند که آیا در دو هفته گذشته با شخصی که از خارج از کشور آمده است در تماس بوده اند یا خیر و اگر در تماس هستند ، علاوه بر قرنطینه خطرناک ، باید تصور کنند که یک پرونده دگرگونی دارند یا خیر. موضوع را با مسئولان در میان بگذارید. سلامتی دومین مسئله مهم ، ملاقات نکردن با افرادی است که اخیراً از خارج از کشور آمده اند و همین افراد باید حداقل دو هفته از ویزیت و بازدیدهای خود بکاهند و با کسی تماس نگیرند ؛ همچنین در صورت مشاهده علائم بیماری ، حتما اولین فرض را در مورد نوع جهش داده و در مورد آن بحث کنید بلافاصله با مقامات بهداشتی مراقبت های مربوطه را شروع کنید.

سوری خواستار موضوع مهم بعدی برای ردیابی و شناسایی منابع آلودگی و اپیدمی در کشور شد و گفت: شیوع ناگهانی ناشی از همان ویروس ممکن است جهش داشته باشد ، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود ، بنابراین اعمال محدودیت ها و راهکارهای مراقبت جدی تر از قبل ضروری است. بودن.

رفع ناگهانی سختگیری های کرونا ویروس اشتباه است

رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا ، برداشتن ناگهانی محدودیت های ویروس کرونا در شرایط فعلی را به اشتباه توصیف کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی ، محدودیت ها باید با هوشمندی و با نظارت دقیق بر موارد برداشته شوند ، زیرا به عنوان مثال ، رفع محدودیت ها بین شهرها در صورت هوشمند نبودن می تواند منجر به انتقال افراد آلوده به شهرهای دیگر و شعله ور شدن مجدد همه گیری.

وی گفت: “من به عنوان متخصص اپیدمیولوژیك ، رفع محدودیت ها و ترافیك بین شهری تصمیم درستی نبوده و باید با دقت بیشتری اعمال می شد.” در حالی که بسیاری از سفرها غیرضروری است ، اما غفلت و عدم کنترل و نظارت هوشمندانه می تواند منجر به شروع اوج چهارم اپیدمی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا