چرا برنج قهوه ای بخوریم؟

همه ی ما می دانیم که در دنیای امروز به علت رواج یافتن سبک غلط رژیم غذایی و عدم تحرک کافی، بسیاری از افراد دچار اضافه وزن و چاقی شده اند. چاقی هم یک مشکل برای تناسب اندام به حساب می آید، هم به این خاطر که دچار شدن به اضافه وزن زمینه ساز بسیاری از بیماری ها می شود، از نظر پزشکان به تنهایی یک بیماری جدی به شمار می آید. پیرو این مسئله مطمعنا شما به حال دیده یا شنیده اید، یک سری افراد که به دنبال کاهش وزن هستند، در برنامه غذایی خود برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید می کنند. زیرا قیمت برنج سفید با قیمت برنج قهوه ای تفاوت چندانی ندارد. برای خرید برنج دم سیاه کلیک کنید.

انواع برنج قهوه ای |خرید برنج قهوه ای

اما آیا واقعا مصرف این نوع برنج تاثیری در کاهش وزن دارد؟ یا به عبارتی برنج قهوه ای برای لاغری خوب است ؟ اصلا برنج قهوه ای چه خواصی دارد که موجب لاغری می شود؟ طرز پخت برنج قهوه ای برای لاغری چگونه می باشد؟

برای دست یافتن به پاسخ این سوالات کافیست با ما تا پایان این مقاله همراه باشید:

به صورت خلاصه با برنج قهوه ای آشنا شوید

قبل از هر چیز جالب است بدانید ماهیت و بذر برنج قهوه ای چیزی جدا از برنج سفید نمی باشد، یعنی مانند برنج سفید در وقت و زمان مشخص خود توسط کشاورزان کاشته و برداشت می شود. چیزی که برنج قهوه ای را از برنج سفید متفاوت می کند این است که، دانه ‌های برنج در مرحله ی برداشت دارای دو پوسته هستند، پوسته اولی بسیار نازک بوده و به آن سبوس گفته می شود که به برنج چسبیده است. علاوه بر آن یک پوسته بیرونی دارد که همان شلتوک نام دارد و قدری ضخیم ‌تر است. حال اگر شلتوک از برنج جدا شود اما سبوس همچنان بر روی دانه برنج بماند، به آن برنج قهوه‌ای می‌گویند. اما در طی تولید برنج سفید هر دو لایه برداشته شده و برنج سفید به همان شکلی که شما مصرف می کنید روانه ی بازار می شوند.

آیا برنج قهوه ای برای لاغری خوب است ؟

در پاسخ به این سوال که محققان، متخصصان و پزشکان تغذیه می گویند، برنج قهوه ای می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد، منتهی اگر با تغییر سبک زندگی و برنامه ی غذایی اصولی همراه نباشد طبیعتا اثر قابل توجهی نخواهد داشت.

به عبارتی، میزان کم کلسترول و سدیم در چربی موجود در برنج قهوه ای باعث تناسب اندام شده و از چاقی جلوگیری می کند، به شرطی که به روشی صحیح تهیه شده و به میزان لازم و کافی مصرف شود. اما نکته ی اصلی اینجاست که هیچ لاغری بدون تحرک امکان پذیر نمی باشد. پس حین استفاده از این نوع برنج ورزش و تحرک نباید فراموش شود.

در مجموع برنج قهوه‌ای به علت دارا بودن خواصی که در ادامه ذکر می شوند به لاغری کمک می‌کند:

  • برنج قهوه‌ای دارای 3.5 گرم فیبر است و برنج سفید حاوی کمتر از یک گرم فیبر می باشد. فیبر هم به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید.
  • ثابت شده است که برنج قهوه‌ای باعث کاهش چربی شکمی می‌شود.
  • برنج قهوه‌ای حاوی ترکیبی به نام لیگنان است و رژیم‌ های غذایی سرشار از لیگنان موجب کاهش کلسترول، کاهش وزن و فشار خون خواهد شد.
  • این نوع برنج سرشار از منیزیم است و مصرف مواد غذایی حاوی منیزیوم نیز امکان ابتلا چاقی و بیماری‌های قلبی را  کاهش می‌دهد.

خواص و فواید برنج قهوه ای برای لاغری

این روزها افراد در ماه یا در سال مبلغ چشم گیری را صرف می کنند، زیرا از عطر و طعم بی نظیر آن لذت می برند. حال در این قسمت از مقاله قصد داریم با مقایسه ارزش غذایی برنج سفید و قهوه ای و توضیح در مورد خواص برنج قهوه ای، شما را متقاعد کنیم که از این برنج قهوه ای را نیز در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

برنج قهوه ای بخاطر حفظ سبوس موجود در آن ارزش غذایی و فواید بسیار بالایی دارد، این در حالیست که قیمت برنج سفید با تفاوت چندانی ندارد.

مواد مغذی موجود در 45 گرم برنج پخته شده ی سفید و قهوه ای به شرح زیر می باشد:

  • کالری برنج سفید پخته شده در 45 گرم برابر است با 170 کالری و کالری یک لیوان برنج قهوه‌ای پخته شده برابر است با 160
  • پروتئین موجود در 45 گرم برنج سفید برابر است با 3 گرم و در برنج قهوه ای 4 گرم
  • میزان کربوهیدرات موجود در یک لیوان برنج پخته شده سفید حدوداً ۵۹ گرم و میزان کربوهیدرات موجود در برنج پخته شده ی قهوه‌ای حدوداً ۴۶ گرم می باشد.
  • یک لیوان برنج پخته شده ی سفید حاوی ۵/ ۰گرم فیبر اما همان مقدار از برنج قهوه ای دارای ۵/ ۳گرم فیبر می باشد (فیبر باعث کند هضم شدن غذا و احساس سیری میشود)
  • چربی مفید موجود در یک لیوان برنج پخته شده سفید 0/3 گرم است حال همین مقدار از برنج پخته شده قهوه ای ۶/۱گرم چربی دارد.
  • یک لیوان برنج پخته شده ی سفید ۱/ ۰ گرم اسیدهای چرب غیراشباع را داراست اما همان مقدار از برنج قهوه ای ۶/ ۰ گرم اسیدهای چرب غیراشباع دارد.
  • میزان کلسترول در هر دو برنج با این مقدار برابر است.

علاوه بر همه ی این ها برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم می باشد، که باعث تقویت سیستم عصبی، قلب عروق، دستگاه گوارش و … می شود و بهترین برنج مصرفی برای کنترل قند خون افراد دیابتی نیز می باشد.

طرز پخت برنج قهوه ای برای لاغری

اگر برنج قهوه ای را برای لاغری و تناسب اندام مصرف می کنید بهتر است به صورت کته درست شود تا مواد مغذی و معدنی آن به طور کامل حفظ شود.

پخت برنج قهوه ای به صورت کته شامل مراحل زیر می باشد:

  1. ابتدا برنج قهوه ای را از قبل به مدت 2 الی 3 ساعت خیس کنید.
  2. حالا برنج را با مقداری آب ( بهتر است حدوداً یک بند انگشت سطح آب بالاتر از سطح برنج باشد) ، نمک و ترجیحا با روغن زیتون روی اجاق با شعله ی نسبتا زیاد قرار دهید.
  3. زمانی که برنج به جوش آمده و تقریبا بیشتر آب برنج تبخیر شد، دم کنی گذاشته و در قابلمه رو بگذاریذ و شعله را کم کنید.

20 تا 30 دقیقه زمان بدهید تا برنج قهوه ای با دم و بخار کاملا پخته شود و سپس نودر این مقاله شما را با برنج قهوه ای, شرایط نگه داری روش های پخت آن آشنا می کنیم و به تفاوت آن با برنج سفید می پردازیم تا هنگام با خواص و ویژگی های آن آشنا باشید.

برنج سفید تنها گونه برنج نیست. در واقع ما ایرانی ها عمده برنجی که مصرف می کنیم از این نوع است. برنج انواع دیگری نیز دارید و کامل ترین نوع برنج از لحاظ ارزش غذایی برنج قهوه ای است. این برنج با فرآوری خاصی نسبت به برنج سفید تولید می شود و تمامی ویتامین ها و مواد مفید موجود در سبوس برنج به دانه ی آن منتقل شده اند، و رنگ دانه ی این برنج به خاطر انتقال این مواد به قهوه ای مایل به قرمز در آمده، و به همین دلیل به آن می گویند. برای انتقال مواد مقوی موجود در پوسته سبوس برنج از بخار آب یا آب جوش استفاده می کنند، و به همین دلیل این محصول، یک برنج پیش پخته است.

برنج سفید و اکثر رقم های آن معمولا کیفیت پخت بالایی دارند اما برنج قهوه ای به دلیل اینکه یک برنج پیش پخته است کیفیت پخت بالایی به مانند برنج های سفید ندارد، و همچنین به دلیل داشتن پروتئین ها و مواد مغذی بالا ماندگاری کمتری دارد، و پس از پخت یک طعم و عطر خاص به خود می گیرد که شاید این عطر و طعم مورد پسند بعضی از افراد نباشد. اما مصرف برنج قهوه ای به صورت منظم می تواند برای بدن بسیار مفید باشد و توصیه می شود از این محصول حتما در سبد غذایی خود استفاده کنید. همچنین می توانید برای خرید انواع برنج  و استعلام  به سایت مراجعه کنید.

برنج قهوه ای از جنس همان برنج سفید است با این تفاوت که در برنج سفید ، لایه های بیرونی شالی بطور کامل برداشته می شود ولی در برنج قهوه ای فقط لایه اول آن برداشته می شود

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید سرشار از آهن , روی , فسفر , منگنز , کلسیم , منیزیم , پتاسیم سلنیم , ویتامین های E ,B1 , B2 , B3 , B6 , K  است که باعث می شود خواص بهتری داشته باشد. برنج قهوه ای منبع قوی از پروتئین است و مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی شما می افزاید و اسدهای چربی را که برای تندرستی شما لازم است را فراهم می کند.

برنج قهوه ای در واقع یک برنج سبوس دار است که می توان آن را جزء دسته غلات به حساب آورد.از جوانه برنج قهوه ای هم که خواص زیادی دارد استفاده می کنند که با قرار دادن این برنج در آب بعد از چند ساعت تهیه می شود.معمولاً خیلی از مردم خوردن برنج سفید را به برنج قهوه ای ترجیح می دهند ولی با خوردن یک وعده این برنج به خوشمزگی و خواص خوب آن پی می برند.

برنج سفید بهتره یا برنج قهوه ای

برنج سفید پرمصرف ترین نمونه برنج مصرفی در ایران است. برنج به عنوان یک ماده غذایی انواع گوناگونی دارد و در حالت کلی برنج به عنوان غذای اصلی بسیاری از مردم دنیا به شمار می رود. برنج ماده غذایی است که بیشترین میزان استفاده آن مربوط به کشورهای آسیایی است و از شرق آسیا تا غرب آن، و همچنین کشورهای شرق دور مصرف گسترده آن رواج دارد.

زیرا این ماده غذایی در کشورهای مختلف آسیایی از جمله کره های جنوبی و شمالی، ژاپن، بوتان، بنگلادش، تایلند، هند، پاکستان، افغانستان، ایران و حتی بخش هایی از ترکیه و عراق نیز تولید می شود. به همین دلیل می توان ارقام و گونه های مختلفی از برنج را در این مناطق مشاهده کرد.

برنج سفید محصولی است که از پوست گیری دانه برنج بدست می آید اما با این کار بسیاری از خواص برنج از دست می رود. برای همین شیوه های مختلفی در فرآوری برنج ابداع شده که در نتیجه این شیوه ها محصولاتی مثل برنج قهوه ای تولید می شود که برخی از آنها در نوع خود شاخص و منحصر بفرد هستند. در واقع یکی از این گونه های بی نظیر برنج در سراسر دنیا، برنج قهوه ای است.

محصولی خواص سرشار متعددی دارد اما با این حال میزان مصرف آن در ایران نسبت به برنج سفید بسیار کمتر است. ما در این مقاله قصد داریم شما را در مورد مصرف برنج سفید و برنج قهوه ای راهنمایی کنیم.

فواید برنج قهوه ای 

اگر شما در در برنامه رژیمی خود برای کاهش وزن قرار دارید، می توانید خرید برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود قرار دهید. غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی و نان سفید فاقد فیبر و مواد مغذی غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای هستند. به عنوان مثال، یک فنجان (158 گرم) برنج سبوس دار حاوی 3.5 گرم فیبر است، در حالی که برنج سفید حاوی کمتر از 1 گرم است. فیبر به شما کمک می کند در مدت زمان طولانی تری سیر بمانید؛ بنابراین انتخاب غذاهای غنی از فیبر ممکن است به شما در مصرف کالری کمتر کمک کند.

 

دکمه بازگشت به بالا