استان ها

شکست عجیب ایران مقابل آمریکا/ شاگردان عطایی قافیه را به یانکی‌ها باختند

هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال

تیم ملی والیبال ایران در دیداری حساس مقابل آمریکا تن‌ به شکست داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های ملی والیبال ایران و آمریکا امروز (جمعه) در چارچوب هفته دوم لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ در روتردام هلند به مصاف یکدیگر رفتند و در پایان آمریکا توانست با برتری ۳ بر صفر زمین مسابقه را ترک‌ کند.

ایران پیش از این بازی با ۷ امتیاز در رده دهم و آمریکا هم با ۱۵ امتیاز در رده سوم جای داشت.

ترکیب اولیه تیم ملی والیبال ایران:

سید محمد موسوی، محمد ولی زاده، محمد طاهر وادی، مرتضی شریفی، پوریا حسین خانزاده، امین اسماعیل نژاد و محمدرضا حضرت پور

ترکیب اولیه تیم ملی والیبال آمریکا:

میکا کریستنسن، متئو اندرسون، دیوید اسمیت، تیلور آوریل، آرون راسل، توماس جاشکی و اریک شوجی

*ست نخست: 

در آغاز بازی ۲ تیم کار را پایاپای دنبال کردند، به طوری که بازی در شرایط مساوی دنبال می‌شد و همین امر باعث شد اختلاف امتیاز بین ۲ تیم نزدیک باشد. البته آمریکا با امتیاز مستقیم سرویس آرون راسل ۱۰ بر هشت پیش افتاد اما خیلی زود دوباره ایران به امتیاز نهم رسید. در ادامه سرویس شریفی با دریافت خوبی در زمین آمریکا همراه نبود و این‌ اجازه را داد دفاع ایران فرصت کسب امتیاز و به تساوی کشاندن نتیجه را پیدا کند. البته در ادامه، سرویس‌های خوب آمریکایی‌ها باعث شد بازی به نتیجه ۱۹ بر ۱۷ کشیده شود و همین موضوع عطایی را مجبور به گرفتن وقت استراحت کرد.

در ادامه سرویس آرون راسل به بیرون رفت تا نتیجه ۱۹ بر ۱۸ شود. شریفی نیز سرویس خوبی زد و آبشار متیو اندرسون هم بدون برخورد به دست دفاع راهی اوت شد تا نتیجه ۱۹ – ۱۹ مساوی شود و پس از آن جان اسپرو سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا درخواست بازبینی داشت که این درخواست نتیجه‌ای به همراه نداشت. پس از ورود دو تیم به زمین شرایط به سود شاگردان جان اسپرو پیش رفت و در امتیاز ۲۴ بر ۲۲ به سود آمریکا دفاع روی تور بازیکنان ایران موجب شد تا توپ در اختیار بازیکنان ایران قرار بگیرد و در حالی که مرتضی شریفی می‌توانست اختلاف را به یک امتیاز کاهش دهد برخورد او به تور امتیاز ۲۵ را به حریف داد تا در ست نخست با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ آمریکایی‌ها پیروز شوند.

*ست دوم:

در آغاز ست دوم، آمریکا با استباهات بازیکنان ایران بازی را بهتر آغاز کرد و ایجاد اختلاف ۳ امتیازی باعث شد تا عطایی در همان ابتدای کار وقت استراحت بگیرد. البته ایران توانست کمی اختلاف را کم کند، ولی آمریکایی‌ها اجازه ندادند فاصله دوباره کمتر شود. در امتیاز ۱۲ بر ۹ به سود آمریکا موسوی اسپک خود را به بیرون زد، ولی عطایی درخواست ویدیوچک داد تا شاید امتیاز دهم به ایران برسد، ولی درخواست او مانند گذشته، بی‌نتیجه و برای آمریکا امتیاز ۱۳ به همراه داشت. در ادامه هم آرون راسل در پشت خط سرویس چند امتیاز متوالی از ایران دریافت کرد به طوری که شهروز همایونفر منش و علیرضا اسفندیار بنا به تدابیر بهروز عطایی وارد زمین شدند تا بلکه بتواند با توپ گیری مانع از آمتیازآوری راسل شوند که این حربه هم چندان کارساز نبود و با سرویس های عالی او آمریکا نتیجه را ۱۶ بر ۱۰ کرد. پس از آن نیز اختلاف امتیاز نه تنها کم نشد در ادامه عملکرد آمریکا در سرویس و ضعف ایران در دریافت و دفاع، باعث شد تا آن‌ها اختلاف را بیشتر کنند و با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ پیروز شوند.

*ست سوم:

خطای تور بازیکنان کشورمان، نخستین امتیاز را به نام آمریکا ثبت کرد هر چند ایران بلافاصله امتیاز نخست را گرفت. در ادامه آرون راسل دفاع شد و ایران به امتیاز دوم رسید. موسوی روی توپ برگشتی و پاس بریده، امتیاز چهارم و پس از آن هم حسین خانزاده نتیجه را پنج بر ۲ کرد تا جان اسپرو سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا درخواست وقت استراحت کند. پس از ورود ۲ تیم به زمین اسماعیل نژاد سرویس را به تور کوبید تا نتیجه پنج بر سه شود. پس از تغییر نتیجه در عدد پنج عطایی تایم اوت گرفت تا بلکه بتواند در روند امتیازگیری بازیکنان آمریکا وقفه ایجاد کند اما این تایم اوت بی‌ نتیجه و امتیاز ششم به نام آمریکا ثبت شد. در ادامه نتیجه ۶ – ۶ و پس از آن نیز دو تیم به امتیاز هفت رسیدند. آبشار اسماعیل نژاد، ایران را هشت بر هفت پیش انداخت. 

سرویس اسفندیار با اشتباه بازیکنان آمریکایی ایران را ۱۱ بر ۱۰ پیش انداخت هر چند اندرسون بار دیگر کار را مساوی کرد. توپ‌گیری و عملکرد خوب، ایران را به امتیاز سیزدهم رساند تا با نتیجه ۱۳ بر ۱۱ پیشی بگیرند. پس از تساوی دو تیم در امتیاز ۱۳ 
ایران امتیاز چهاردهم و روی سرویس مستقیم اسماعیل نژاد امتیاز پانزدهم را گرفت. آمریکا به امتیاز سیزدهم دست یافت، ولی ایران دوباره اجازه نداد فاصله کمتر شود و ۱۶ بر ۱۳ جلو افتاد. سرویس مستقیم متیو اندرسون به بیرون رفت و نتیجه ۱۸ بر ۱۶ به سود ایران شد. امتیاز مستقیم سرویس اسفندیار، نتیجه را ۲۰ بر ۱۷ کرد تا جان اسپرو وقت استراحت بگیرد تا بلکه بتواند روند بازی را تغییر دهد و این ابتکار عمل نه تنها جواب داد بلکه حتی بازیکنان آمریکا توانستند این‌ گیم را با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به سود خود تغییر دهند.

دکمه بازگشت به بالا