استان ها

عملیات اسرائیل علیه آنروا شکست خورده است

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری دیباروز،  روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی شکست خود در تلاش برای دور نگه داشتن بودجه بین المللی از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) راپذیرفته است.

این خبر پس از آن منتشر شد که آلمان امروز اعلام کرد که کمک‌های مالی خود را به آنروا که در ماه ژانویه به دلیل ادعا‌های اسرائیل مبنی بر مشارکت کارکنان آنروا در حملات ۷ اکتبر به اسرائیل مسدود کرده بود، از سر گرفت. این هفته، گزارشی از کاترین کولونا، وزیر خارجه سابق فرانسه، اتهامات اسرائیل را بی اعتبار کرد.

هاآرتص گزارش داد: «منابع سیاسی در اسرائیل در گفتگو با دیپلمات‌های خارجی در روز‌های اخیر اذعان کرده‌اند که تل آویو نتوانسته آن‌طور که انتظار داشت بر این گزارش تأثیر بگذارد».

این منبع افزود: «یک منبع اسرائیلی که در تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف کمک‌های مالی به آنروا مشارکت داشت، به هاآرتص گفت که این شکست در حوزه روابط عمومی و ارتباطات نبود، بلکه ناشی از فقدان جایگزین قانع‌کننده برای آنروا بود».

دیروز، فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، به الجزیره گفت که کمپین اسرائیل برای بی اعتبار کردن و بی اعتبار کردن این سازمان منجر به مواجهه با یک بحران “بی سابقه” شده است. آنروا نقشی حیاتی در توزیع کمک‌های ضروری در داخل غزه ایفا می‌کند، جایی که هزاران نفر با قحطی روبرو هستند.

کمیسر کل آنروا: حمله اسرائیل به آنروا سیاسی است

کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) ضمن درخواست از شورای امنیت برای انجام تحقیقات درباره «بی‌اعتنایی آشکار» به عملیات سازمان ملل در غزه، اعلام کرد هدف اصلی حمله رژیم صهیونیستی به آنروا سیاسی است.

«فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا یک روز پس از انتشار گزارش کمیته بازنگری مستقل آنروا که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی شواهدی دال بر ارتباط کارکنان آنروا با «سازمان‌های تروریستی» ارائه نکرده است، اعلام کرد انگیزه اصلی حمله رژیم صهیونیستی به این آژانس سیاسی است و هدفش سلب پناهندگی از فلسطینیان است.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت، لازارینی ضمن تایید نتایج گزارش، در اظهاراتی به خبرنگاران گفت اتهامات علیه آژانس عمدتا با هدف سلب پناهندگی از فلسطینیان است و به همین دلیل است که امروز برای عدم وجود آنروا در غزه، قدس شرقی و کرانه باختری فشار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آنروا در طول تاریخ خود مورد چنین حمله‌ای قرار نگرفته است، افزود: «پیش از این هرگز مورد حمله به این اندازه و شدت قرار نگرفته است و هدف اصلی سلب پناهندگی فلسطینیان غزه است.» لازارینی تاکید کرد اعضای سازمان ملل باید هدف واقعی را به خوبی درک کنند و اینکه اگر آنروا نابود شود، عواقب آن برای غزه وخیم خواهد بود.

کمیسر کل آنروا در نشست اخیر با کشور‌های عضو شورای امنیت، از اعضای شورای خواست تحقیقات مستقل در مورد بی‌توجهی آشکار به ساختمان‌های سازمان ملل، پرسنل و عملیات سازمان ملل در نوار غزه انجام دهد.

به گفته لازارینی، از زمان آغاز جنگ، ۱۸۰ کارمند آنروا کشته شده‌اند، ۱۶۰ ساختمان آن آسیب دیده یا ویران شده‌اند و حداقل ۴۰۰ نفر هم در جستجوی حفاظتی که پرچم سازمان ملل فراهم کرده، کشته شدند.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های تخلیه شده این آژانس برای مقاصد نظامی استفاده شد و کارکنان این آژانس توسط ارتش اشغالگر دستگیر و شکنجه شدند، بر اهمیت انجام تحقیقات و پاسخگویی تاکید کرد تا از نهادینه شدن معیار‌های پست و سخیف در درگیری‌های آتی ممانعت شود.

رژیم صهیونیستی در حال انجام حملات سازماندهی شده علیه آنروا است که بیش از ۳۰ هزار کارمند در منطقه (غزه، کرانه باختری، لبنان، اردن و سوریه) دارد و اخیرا ادعا کرد ۱۲ کارمند آنروا مستقیما در حمله حماس در ۷ اکتبر دست داشتند، اما هنوز هیچ گونه شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده و تحقیقات فرانسه هم این ادعا‌ها را رد کرد.

اتهامات رژیم صهیونیستی علیه آنروا باعث شد تعدادی از حامیان اصلی، کمک‌های مالی خود را به آژانس در ماه ژانویه متوقف کنند و تعداد حامیانی که کمک‌های مالی خود را به آنروا مسدود کردند به حدود ۱۵ حامی و در راس آنها ایالات متحده و انگلیس رسید. اما از آن زمان، تعدادی از این کمک‌کنندگان، از جمله کشور‌های اسکاندیناوی، ژاپن، آلمان، فرانسه و کانادا، کمک مالی خود را از سر گرفتند.

لازارینی روز سه‌شنبه ابراز تاسف کرد که مجموع بودجه‌ای که آنروا به دلیل این تصمیم‌ها از آن محروم شده است، به ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است، در حالی که ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان نوار غزه از یک فاجعه انسانی رنج می‌برند و به این کمک‌ها نیاز دارند.

وی با بیان اینکه آژانس تنها تا پایان ماه ژوئن از نظر مالی می‌تواند مقاومت کند، خاطرنشان کرد آنروا در حال حاضر پس از جمع‌آوری کمک ۱۰۰ میلیون دلاری، به صورت روزانه کار می‌کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا