حوادث

چگونه می‌توان مجازات تصادف را کاهش داد؟

معاون وزیر آموزش و پرورش و راهنمایی و رانندگی در تشریح مواردی که در تخفیف و تشدید مجازات در حوادث رانندگی موثر است به پلیس راهور تهران بزرگ توضیح داد.

سرهنگ علی هامن خانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران؛ وی در خصوص عوامل مؤثر در تشدید یا تخفیف مجازات پس از تصادف گفت: به طور کلی قانون تشدید مجازات را برای رانندگانی که از صحنه تصادف متواری می شوند، تشدید کرده است. در این خصوص ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند: «هرگاه مصدوم نیاز به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان انتقال مصدوم به مراکز درمانی یا درخواست کمک از مأموران انتظامی یا برای آن، از انجام آن امتناع کند. فرار از تعقیب، حکم صادر می شود محل «ترک حادثه و بر جای گذاشتن مجروح با بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون حسب مورد و دادگاه نمی تواند. آن را صادر کند. کاهش در این مقاله

وی ادامه داد: در تبصره یک همین ماده نیز آمده است: «راننده می‌تواند در صورت عدم امکان توسل به وسایل دیگر برای امدادرسانی به مصدوم، وسیله نقلیه را برای انجام وظایف مذکور در این ماده از محل حادثه حرکت دهد». در تبصره دوم ماده 719 قانون مجازات اسلامی آمده است که در تمامی موارد مذکور هرگاه راننده مجروح برای مداوا و استراحت به محلی منتقل شده و یا به مقامات مربوطه از حادثه یا در هر موردی اطلاع داده شود. روشی که باعث درمان، تسکین و تسکین درد مجروح شده بود “به آرامی دادگاه قوانین حریف را برای او رعایت می کند”.

هامو خانی گفت: علاوه بر فرار از صحنه تصادف، برخی از اقدامات قبل از تصادف نیز تشدید کننده مجازات است، زیرا راننده با وجود نقص و نقص مکانیکی موثر در تصادف، خودرو را هدایت می کند و همچنین اگر راننده این کار را انجام داده است. این کار را نکن رعایت علائم لازم در نقاطی که برای عبور از پیاده رو تعیین شده و یا از نقاطی که عبور ممنوع است راننده در تمامی این موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در مواد قبل محکوم می شود. علاوه بر مجازاتی که برای متهم تعیین می‌شود، دادگاه می‌تواند وی را از یک تا پنج سال از رانندگی محروم کند.

وی در خصوص امتناع از کمک به مصدوم و فرار از صحنه تصادف گفت: بر اساس قانون مجازات، امتناع از کمک به مصدوم و رفع خطر جانی محسوب می شود تا هرکس شخص یا افرادی را در معرض خطر ببیند. مرگ می‌تواند فوراً اقدام کند، از دیگران کمک بخواهد، یا بلافاصله به مقامات یا مقاماتی که صلاحیت دارند برای جلوگیری از خطر یا تشدید نتیجه، بدون اینکه خود یا دیگران با چنین اقدامی به خطر بیفتد و علی‌رغم کمک یا اشاره در صورت لزوم، اطلاع دهد. منجر به حبس تا یک سال یا جزای نقدی شود.

همخانی ادامه داد: در این صورت اگر متخلف از جمله کسانی بود که به دلیل حرفه خود می توانست کمک مؤثری کند، به حبس جنحه از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی محکوم می شود. بر اساس این قانون، اگر شخصی در چنین شرایط اضطراری دیگری را در خطر مرگ ببیند، موظف است به او کمک کند یا برای کمک به او از دیگران کمک بگیرد. مهم این است که وضعیت بیمار اورژانسی است.

معاون پرورشی و فرهنگی پلیس راهور تهران گفت: اما در برخی موارد و در شرایط خاصی ممکن است فردی که با شخصی تصادف کرده است با فرار از آن محل با اشد مجازات مجازات شود. بسته به آسیبی که وارد کرده است.» میزان این جریمه در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ مقرر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا