استان ها

تاکید دوباره روی خروج نیروهای آمریکایی از عراق در دیدار نخست وزیر عراق و معاون رئیس جمهور آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دیباروز، نخست وزیر عراق و معاون رییس جمهور آمریکا بر ادامه گفتگو‌ها از طریق کمیته عالی مشترک برای پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در عراق پس از افزایش توانمندی‌های نیرو‌های مسلح عراقی و کاهش تهدیدات بقایای تروریسم، تاکید کردند.

براساس گزارش خبرگزاری واع، محمد شیاع السودانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار وگفت و گو با معاون رئیس جمهور امریکا درباره مسائل مختلف بر موضع قاطع عراق در قبال حاکمیت بر خاک خود تاکید کرد.

کامالا هریس و محمد شیاع السودانی در این دیدار در باره انتقال روابط امریکا و عراق به سمت و سوی جنبه‌های گسترده همکاری مشترک دوجانبه به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و توسعه در چارچوب توافقنامه راهبردی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر عراق در این دیدار بر موضع قاطع کشورش در قبال حاکمیت بر اراضی این کشور تاکید کرد و آن را جزو اصولی دانست که نمی‌توان تحت هیچ شرایطی آن را نادیده گرفت یا در خصوص آن دچار تفریط شد.

کامالا هریس نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به السودانی، از وی برای سفر به واشنگتن دعوت کرد.

هریس همچنین بر تمایل دولت آمریکا به موفقیت دولت عراق در زمینه‌های مختلف از جمله رویارویی با چالش‌های گوناگون تاکیدکرد و از اهتمام کشورش به گفتگو‌های جاری از طریق کمیته عالی مشترک در خصوص پایان دادن به مأموریت نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی خبر داد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با مایک تیرنر، میکی شیرل، جو ویلسن و جیری کونولی، چهار نفر از اعضای کنگره آمریکا نیز درباره روابط دوجانبه عراق و امریکا و راه‌های تقویت همکاری سازنده بین دوکشور گفتگو کرده است.

وی همچنین در حاشیه کنفرانس مونیخ در دیدار با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس بر پایان یافتن ماموریت نیرو‌های ائتلاف بین المللی در عراق تاکید کرد.

نیرو‌های اشغالگر آمریکایی با سایر نظامیان خارجی در قالب ائتلاف بین المللی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر شده اند که بزرگترین پایگاه آن‌ها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا