استان ها

فعالیت ۱۰۰ کلینیک حقوق شهروندی در کشور/تدوین ۱۵ عنوان کتاب حقوق کودک

دیباروز / مرکزی معاون وزیر دادگستری گفت: با تشکیل معاونت حقوق بشر و امور بین الملل در وزارت دادگستری در امور اداری و امید ، تأسیس کلینیک های حقوق مدنی مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون 100 کلینیک در استان ها و همچنین یک کلینیک حقوق کودک فعال شده اند. این مورد در نظر گرفته شده و تاکنون 26 کلینیک در این زمینه ایجاد شده است و امروز بیست و هفتمین کلینیک در اراک ایجاد می شود.

محمود عباسی در ملاقات با اعضای مرکز کلینیک مرکزی و انجمن تخصصی حقوق کودک در استان المرکزیه در اول بهمن گفت که بهترین راه برای کاهش آسیب های اجتماعی در زمینه زنان ، کودکان ، سالخوردگان و دیگران کلینیک های قانونی است. ماهیتی آکادمیک دارد اما برخی کشورها آن را به نفع مردم به جامعه وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه آموزش حقوق کودک ، حقوق بشر ، قانون مداری و … از برنامه های اصلی این کلینیک ها است ، گفت: کلینیک های حقوق کودک در واقع به شخصیت حقوقی مستقلی با نظارت همه جانبه مجهز هستند به طوری که ماهیت علمی آنها از طرف دیگر ، یک انجمن علمی برای حقوق کودکان ایجاد شد. در این کشور ، 60٪ از اعضای آن ملزم به عضویت علمی هستند و سپس می تواند نمایندگی خود را در استان ها ایجاد کند.

وی گفت: مدیریت این کلینیک ها به یک فرد دانشگاهی و دانشگاهی داده می شود و راهنمایی ها باید از طریق وکلا و دانشجویان حقوق انجام شود و کلینیک باید با حضور شورای پنج نفره کلینیک کار خود را آغاز کند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه استاندارد اساسی این کلینیک ها و کارهای اساسی آنها آموزش و ارتقا rights حقوق کودکان است ، افزود: “در این کلینیک ها مشاوره هایی ارائه می شود و با آسیب های اجتماعی مقابله می شود و سیستم ارجاع پیش بینی می شود. این واقعیت که آنها متوجه آسیب دیدگی کودک در مناطق مختلف می شوند اشاره می شود. بهزیستی ، دادگستری یا ارگان مورد نظر.

با تأکید بر اینکه کلینیک های حقوق کودک از مکانیسم علمی ، دانشگاهی و هدفمندی برای دستیابی به اهداف بلند مدت برای حمایت از حقوق کودکان پیروی می کنند ، تأسیس این مراکز در شوراهای شهر و شهرداری ظاهر شد. یکی از دلایل حضور در زیر چتر مجامع علمی ادامه فعالیت این کلینیک ها برای ایجاد رفتار رشد و حمایت همه جانبه است و این کلینیک ها می توانند در محله ها ، فرهنگسراها ، فرهنگسراها و ساختارهای مدنی توسعه یابند و مطمئناً می توانیم از این طریق برای کودکان بهتر کنیم ، البته این کلینیک ها باید در شهرها نیز توسعه یابد.

عباسی افزود: 27 کلینیک در کشور تأسیس شده و حتی یک ریال از بیت المال نیز استفاده نشده و از توانمندی های فعلی استفاده شده است و برای فعالیت این کلینیک ها نیاز به امکانات محدود است اما بیشترین بازخورد را می توان از عملکرد آنها دریافت کرد. انجمن ها همچنین می توانند از کمک های مردمی و خیریه بهره مند شوند.

وی با اشاره به جمع آوری 15 عنوان کتاب حقوق کودک که به زودی در اختیار انجمن و کلینیک قرار خواهد گرفت ، گفت: “این کتاب ها به گونه ای تدوین شده است که آموزه های کودکان 6 تا 11 ساله را به صورت داستان و نقاشی ارائه می دهد. برای سنین ، سنین 12 تا 16 سال نیز تمرینات تخصصی در موضوعات مختلف علاوه بر ایجاد شهری دوستانه برای کودکان که مکمل یکدیگر هستند.

عباسی با اشاره به افزایش خشونت خانگی و خشونت علیه زنان ، به ویژه پس از شیوع بیماری همه گیر کرونا ، افزود: با مراجعه به اورژانس های اجتماعی و خانه های امن ، چالش های جدی در رابطه با موضوعات حقوقی وجود دارد و باید آموزش های لازم در این زمینه انجام شود. البته آموزش در زمینه کودکان را نمی توان در دسترس همه قرار داد ، اما به متخصصان نیاز است.

وی به انتشار حقوق کودکان در انجمن تخصصی حقوق کودک اشاره کرد و گفت: این نشریه به چهار زبان صادر می شود.

عباسی افزود: در طرح خطی کرونا هزار اثر دریافت شده که 200 اثر انتخاب شده و در صحنه بین المللی منتشر می شود.

وی با اشاره به آغاز پیمایش ملی حقوق کودکان که به صورت آزمایشی در اصفهان انجام شد ، گفت: طی شش ماه آینده ، این نظرسنجی در سراسر کشور پیگیری می شود و ما مسائل آموزشی ، فرهنگی و … را در کشور پیگیری خواهیم کرد. باید نظارت شود و این کار بر انجمن تخصصی حقوق کودک متمرکز شود و پروژه را به طور هم افزا اجرا کند.

معاون وزیر دادگستری با اشاره به بازدید سال گذشته از مرکز اصلاح و تربیت ناحیه مرکزی افزود: مراکز اصلاح و تربیت در سطح کشور و استان ایجاد شده اند اما چالش ها همچنان وجود دارد. در این مراکز ، کارها و مهارت های خوبی انجام می شود ، اما هنگامی که افراد از مرکز خارج می شوند ، تماس با مرکز قطع می شود و مرکز از آنها پشتیبانی نمی کند ، در حالی که باید یک مرکز بین مرکز و محیط خارج از مرکز وجود داشته باشد. باید ایجاد شود و ما باید برنامه ای داشته باشیم که بچه ها بعد از ترک مرکز دوباره معاشرت کنند. بهترین اقدامات در مرکز انجام می شود ، اما ما به محیط خارج از زندان اهمیت نمی دادیم ، بنابراین این موضوع باید توسط مقامات پیگیری شود.

به گزارش دیباروز ، سید علی آقازاده فرماندار مرکزی در این جلسه گفت: بازگشایی این درمانگاه در استانداری مرکزی علی رغم تأخیر ، مطلوب است و باید در استانداری گسترش یابد.

وی با بیان اینکه چنین فعالیت هایی در استان الرمکازیه گسترده بود ، اما امروز با افتتاح این کلینیک فعالیت ها متمرکز شده است ، افزود: ما باید از فرصت های موجود مانند کانون وکلا و همچنین بایگانی اطلاعات ظرفیت و مراقبت نهایت استفاده را ببریم. از این مزایا بهره مند شده و کار این کلینیک باید به کل استان گسترش یابد.

به گزارش آژانس دانشجویی دانشجویان ایران ، محسن خیرمند ، رئیس اداره امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در استانداری مرکزی با بیان اینکه کلیه دانشجویان آسیب دیده شناسایی شده اند ، افزود: در صورت نیاز به مداخله فوری ، اقدامات انجام می شود و امور به صورت جدی انجام می شود. مشاوره در نظر گرفته شده است.

و وی تأکید کرد که از آنجا که آموزش یک موضوع جامع نیست ، فعالیت این کلینیک ها باید مداوم باشد و باید در حومه شهرها و سایر شهرها همزمان آغاز شود تا وی شروع به دیدن شما و کار این کلینیک ها کند. به عنوان مثال ، تربیت مربیان مهد کودک و تربیت مربی دبستان آغاز شد و قطعاً هرچه هم افزایی در این زمینه بیشتر شود ، نسل آینده نیز موفق تر و موثرتر خواهد بود.

“ما از آسیب های استان و کشور می دانیم ، اما اولویت ها را نمی دانیم و بر این اساس ارزیابی انجام شد و 15 منطقه و موارد آسیب به عنوان اولویت شناسایی شد که 5 مورد آنها مستقیماً مربوط به کودکان است ، اما نگرانی زیادی در مورد مسئله خشونت علیه کودکان و خشونت خانگی وجود دارد و در این کلینیک ، علاوه بر علاقه به این موضوع ، ما باید نقش نهادهای پشتیبانی را نیز بسیار جدی بگیریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا