اقتصادی

پیشنهاد تهیه سند جامع مالیاتی عادلانه

دبیر ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد تهیه سند مالیاتی عادلانه و جامع را مطرح کرد و گفت: این سند باید به تصویب ستاد اقتصادی دولت برسد.

به گزارش دیباروز، محسن رضایی در نشستی با سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دولت سیزدهم ایجاد تحولات بزرگ و شجاعانه در کشور است، اظهار کرد: با این تغییرات، پیشرفت اقتصادی کشور پیش می رود. حاصل خواهد شد. می تواند تسریع شود. ما نمی‌توانیم شکافی را که در پیشرفت با کشورهای دیگر که اقدامات ریسک‌گریزی را انجام می‌دهند، کاهش دهیم. یکی از این تحولات بحث نظام مالیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات برای چند هدف مهم است، تصریح کرد: هدف اول خدمت به مردم در حوزه های مختلف امنیتی، بهداشتی، آموزشی و غیره است. دولت خدمات عمومی را از طریق مالیات به مردم ارائه می کند. بنابراین تغییرات در نظام مالیاتی منجر به تغییر در ارائه خدمات می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مالیات های استانی برقراری عدالت و جلوگیری از رانت و فساد است. به عنوان مثال، بازار لیزینگ دلار و طلا بخش مهمی از نقدینگی را جذب کرده است. این روند باید متوقف شود اما برای این موضوع نمی توان از نیروی دولتی به طور مستمر استفاده کرد، بلکه باید از ابزار اقتصادی که همان مالیات است استفاده کرد.

دبیر ستاد اقتصادی دولت افزود: یکی دیگر از اهداف اخذ مالیات جلوگیری از تخریب محیط زیست و همچنین جلوگیری از کسری بودجه و تورم است.

رضایی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در حوزه مالیاتی انجام شده که باید ادامه یابد، گفت: در سال 1400 نرخ مالیات پنج درصد کاهش یافت اما تعداد مودیان با افزایش یک میلیونی مواجه شد. باید به آرامی به سمت افزایش تعداد مودیان و کاهش نرخ مالیات حرکت کنیم.

حساب های مالیاتی خوب از دولت پاداش دریافت می کنند

وی در ادامه بر اهمیت تحمل و تشویق به معروف تاکید کرد و گفت: خوبان را باید تشویق کرد و بدکاران را مجازات کرد. این تم مزایای زیادی دارد. برخی از درصدهای مالیاتی باید برای حساب های خوب کاهش یابد و IRS باید به دنبال پاداش دادن به حساب های خوب باشد.

و دبیر ستاد اقتصادی دولت ادامه داد: کشور نیازمند ساماندهی کارآفرینان است. اگر این اتفاق بیفتد، برخی از کارآفرینان نیازی به ارائه ضمانت نامه نزد بانک ها نخواهند داشت. شاخص کارایی مالیاتی می تواند یک امتیاز رتبه بندی باشد.

مالیات طبقات پایین تر باید حذف شود

رضایی ادامه داد: در مالیات ممکن است چند میلیون طبقه پایین جامعه وجود داشته باشد که اگر مالیات آنها معاف شود رضایت حاصل می شود.

وی با تاکید بر اعتماد به کارآفرینان گفت: باید به کارآفرینان اعتماد کرد و ملاک حرف مودی است.

دبیر کادر اقتصادی دولت با بیان اینکه مالیات باید به موقع اخذ شود، گفت: اگر مالیات پس از دو سال اخذ شود ممکن است ارزش واقعی خود را از دست بدهد.

رضایی پیشنهاد داد که سازمان امور مالیاتی سند مالیاتی جامع و عادلانه ای را برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت تهیه کند.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا