اقتصادی

آغاز تولید و عرضه مواد اولیه “پایپ مشکی” در ایران

دو مجتمع پتروشیمی در کشور تولید و تامین مواد لوله سیاه را آغاز کرده اند که مشکلات مصرف کنندگان تاسیسات زیربنایی کشور از جمله شرکت ملی گاز ایران، شرکت آب و فاضلاب شهری و وزارت جهاد کشاورزی را به طور کامل حل خواهد کرد. .

به گزارش دیباروز، محمد متکی، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت: یکی از نقاط قوت صنعت پتروشیمی تولید محصول اولیه اتیلن با سهم ۲۶ درصدی از سبد محصولات اساسی است؛ بنابراین این میزان تولید اتیلن فرصت بسیار خوبی را برای تولید انواع گریدهای پلی اتیلن در کشور و منطقه فراهم کرد که یکی از آنها لوله پلی اتیلن CRP100B است.

وی گفت: یکی از وظایف دفتر توسعه ساخت و ساز بر اساس مفاد دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، ارائه محصولات پتروشیمی به بورس کالا برای پذیرش است.

وی افزود: در گذشته لوله های با گرید طبیعی تولید و به بازار عرضه می شد و سیاه شدن آنها در صنایع تولیدی رخ می داد اما به دو دلیل نتیجه خوبی حاصل نشد یکی عدم کنترل دوده مصرفی و دیگری افزایش هزینه تعمیرات به دلیل نشتی در پروژه های زیربنایی؛ و بر این اساس گلایه های زیادی در این زمینه مطرح شد تا جایی که در بسیاری از استان ها لوله های پلی اتیلن با چدن جایگزین می شود و بازار این محصول به طور جدی در خطر است. .

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خاطرنشان کرد: به موازات این روند، تولیدکنندگان لوله نیز پروژه‌های بین‌المللی خود را از دست داده‌اند و همه این عوامل باعث شده تا مشکلاتی که در دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، حل شود. از تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن.» و دفتر توسعه تولید و مؤسسه استاندارد که با تشکیل جلسات متعدد فنی و مدیریتی با ذینفعان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، راهکارهای مناسب را شناسایی و به کار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف محصولات لوله پلی اتیلن کلاس (CRP100 Black) در پروژه های زیربنایی کشور از جمله پروژه های آبرسانی شهری، گازرسانی، پروژه های آبیاری تحت فشار پروژه های وزارت جهاد کشاورزی، شبکه های فاضلاب شهری و خطوط آبرسانی. در چند ماه گذشته جلسات کارشناسی متعددی با مجتمع های پتروشیمی تولید کننده مواد اولیه فوق، مصرف کنندگان عمده و انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن برگزار شد.

متکی در پاسخ به «تاثیر سیاه‌کردن مواد مشکی PE100 در ابعاد ملی بر سلامت مصرف‌کنندگان و افزایش طول عمر این محصولات»، گفت: این موضوع از منظر سلامت مصرف‌کننده و محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا پدیده مهاجرتی که در داخل لوله های پلی اتیلن در مواجهه با مایع درون آنها رخ می دهد، در غیر این صورت اگر استاندارد لازم را داشته باشند، اثرات منفی بر مصرف کننده ایجاد کرده و منشأ بسیاری از بیماری ها خواهند بود، بنابراین اطمینان از استفاده از دوده بهداشتی در این زمینه در اولویت قرار گرفته است. پس از بررسی های انجام شده، مقرر شد کلیه محصولات شرکت های پتروشیمی در گرید لوله در آزمایشگاه های معتبر داخلی بررسی و مشخصات فنی آنها تایید شده توسط مجوز واحدهای گرید تولیدی بررسی شود.

وی افزود: اهمیت این موضوع با توجه به استفاده از گریدهای تولیدی در زیرساخت های کشور بسیار حائز اهمیت و حیاتی بود، به گونه ای که حدود سیصد و پنجاه تا چهارصد هزار تن مواد لوله پلی اتیلن در پروژه های زیربنایی مختلف مصرف شد. اهمیت کار و مسائل مختلف آن که نیاز به بررسی عملی دارد؛ تا چند سال پیش، تمام محصولات با عیار بالای لوله ها به طور طبیعی توسط پتروشیمی های کشور تامین می شد که این امر عمر مکانیکی لوله های تولیدی را به خطر می اندازد. علاوه بر اثرات بهداشتی ناشی از استفاده از مواد اصلی و کربن غیر استاندارد، به هر نحوی مورد غفلت قرار گرفت؛ در این راستا تصمیم بر آن شد که استفاده از کربن P-TYPE در ساخت مستربچ مورد استفاده اجباری شود و همچنین در مورد استفاده از واریته‌های اصلی، آزمایش‌های مکانیکی لازم برای مقاومت زمانی لوله‌ها از نظر ESCR و شاخص رشد ترک برای لوله‌های SCG اندازه‌گیری شده و سپس باید برای اطمینان از بررسی و اجرای این کار در برخی از مجتمع های پتروشیمی تولید مواد اولیه از طریق جلسات.

رئیس دفتر توسعه صنایع مجتمع پتروشیمی تصریح کرد: شرکت های پتروشیمی موظف به واردات کربن P-TYPE از خارج از کشور و استفاده در واحدها و همچنین با دعوت از شرکت های کربن در ایران و حضور مستمر و موثر لوله و اتصالات پلی اتیلن هستند. اتحادیه: طی جلساتی مقرر شد امکان تولید کربن P-TYPE بررسی شود. پس از انجام بررسی های لازم، مقرر شد مجوز شرکت سازنده کربن از چندین منبع ممیزی شده خریداری و در یکی از مجتمع های تولید کربن به بهره برداری برسد. کربن باید در ایران راه اندازی شود تا هم به بحث پاکی کربن در لوله های آب آشامیدنی و هم به موضوع مقاومت مکانیکی لوله ها در استفاده از مستربچ رسیدگی شود.

وی افزود: این موضوع طی چندین جلسه مختلف کارشناسان بررسی شده و اکنون در حال بهره برداری است؛ با توجه به کف عرضه، در حال حاضر دو مجتمع پتروشیمی در کشور تولید و عرضه مواد لوله سیاه را آغاز کرده اند که با این اقدامات، مشکلات مصرف کنندگان در تأسیسات زیربنایی کشور مانند شرکت گاز ملی ایران و شرکت آب و فاضلاب شهری. وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل منحل می شود و مواد اولیه استاندارد با مشخصات بین المللی توسط سازندگان لوله و اتصالات استفاده می شود.

متکی در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود مالی در بازار مصرف محصولات پلیمری، چه راهکارهایی را برای باز کردن باب خرید مواد اولیه برای تسهیل شرایط خرید برای تولیدکنندگان دنبال می کنید، گفت: با توجه به تخصصی بودن این موضوع. پیش بینی می شود صنعت تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن شاهد روند رو به رشدی در کشور و رعایت استانداردها در تولید مواد اولیه و هزینه های اضافی ساخت به دلیل عدم کیفیت و اثرات بهداشتی و زیست محیطی آن و صرفه جویی در آن باشد. این زنجیره به آرامی در حال افزایش است؛ همچنین شاهد حضور پررنگ این صنایع در بخش صادرات و اجرای پروژه های بین المللی توسط پیمانکاران دولتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: صنایع تکمیلی با استفاده از گرانول های سفید این گرید برای مصارف غیر لوله ای می توانند از گریدها و پودرهای جایگزین این گرید استفاده کنند که در زمان های مختلف و با اطلاع قبلی عرضه می شود. البته اگر وزارت صمت همکاری کند و این دسته از مصرف کنندگان را در سامانه بهینه ساز جدا کند، در آینده می توان سهم سفید آنها را با نام دیگری ارائه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا