اقتصادی

ارائه راهکاری برای افزایش مقاومت اتصالات نیروگاهی و پالایشگاهی در برابر زلزله

محققان انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی لرزه نگاری آسیب پذیری لرزه ای اتصالات رزوه ای در صنعت نیروگاه را ارزیابی کرده و راهکاری را برای افزایش مقاومت لرزه ای اتصالات رشته ای در نیروگاه ها و پالایشگاه ها ارائه داده اند.

در مصاحبه ای با دیباروز ، سید محسن برقی رضوی ، محقق م Instituteسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی لرزه نگاری ، گفت: وی گفت: انتقال فرآورده های نفتی و گازی به مراکز صنعتی از طریق خطوط لوله یکی از ارزان ترین ، سریع ترین و ایمن ترین روش ها است. زیرا آسیب در این خطوط باعث ایجاد بحران در هنگام زلزله و پس از آن خواهد شد.

وی شریانهای حیاتی را به عنوان گروهی از سازه ها ، تأسیسات و تجهیزات مسئول ذخیره سازی ، تأمین ، حمل و توزیع نیازهای حیاتی از جمله آب ، برق و گاز ، یا جمع آوری ، ذخیره سازی ، تصفیه یا بازیافت فاضلاب و پسماند یا برقراری ارتباط از جمله زمین و خطوط سیار در نظر گرفت. . و اینترنت و داده ها مقصر هستند.

برقي رضوي گفت: پديده زلزله از جمله بلاياي طبيعي است كه سالانه خسارات زياد انساني ، مالي و زيست محيطي به بار مي آورد. علاوه بر آسیب های انسانی در مناطق مسکونی شهری و روستایی ، بسیاری از آسیب های صنعتی ، مالی و زیست محیطی از مهمترین مشکلات بر اثر زلزله در مناطق صنعتی است.

این محقق با اشاره به زمین لرزه ای که در 17 آگوست 1999 در منطقه صنعتی ایزمیت در ترکیه رخ داد و نزدیک به 18 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد ترکیه وارد کرد ، خاطرنشان کرد: بنابراین تقویت سیستم های ساختاری و صنعتی در برابر زلزله به دلیل مکرر تغییرات و توسعه مقررات در چند دهه گذشته مسئله ای اجتناب ناپذیر است و تعیین میزان قرار گرفتن در معرض زلزله در سیستم های سازه ای ضروری است.

وی آسیب پذیری های لرزه ای ، از جمله تجهیزات ، ارتباطات ، ایمنی و عملکرد جمع کننده را در زمان زلزله عنوان کرد: برای لوله های خراب ، به ویژه لوله های با قطر بزرگ و دیواره های ضخیم تر ، پارگی معمولاً به دلیل اتصالات معیوب ایجاد می شود. به عنوان مثال ، زلزله تانگشان در سال 1976 و زلزله های خورشید و شین در سال 1983 خاطر نشان كردند كه حدود 80٪ از خسارات ناشی از اتصالات بوده است.

به گفته یک محقق در انستیتوی تحقیقات زلزله ، اکستروژن محوری با پیچش زاویه ای در اتصالات مکانیسم شکست متداول در مناطق دارای کشش کشش زمین است ، زیرا مقاومت برشی اتصالات آب بندی کمتر از مقاومت کششی لوله ها است.

برقي رضوي با اشاره به موقعيت اين كشور در مورد كمربند لرزه اي در آلپ و هيماليا خاطرنشان كرد: بنابراين لازم است تا حدي كه خطوط لوله و اتصالات در معرض خطرات زلزله قرار دارند ، بررسي شود. متأسفانه ، علیرغم اهمیت تجزیه و تحلیل لرزه ای در لوله ها و اتصالات ، در ادبیات فنی و تحقیقات قبلی این مورد نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرای یک پروژه تحقیقاتی در این پژوهشکده گفت: در این مطالعات از طریق تجزیه و تحلیل عددی با روش اجزای محدود ، ضعف های لرزه ای بر روی لوله ها و اتصالات رزوه ای بررسی شد و برای دستیابی به این هدف ، بارگذاری زمین لرزه (کاربرد سابقه زلزله) تأیید شد. تاپاس ، مدل را بررسی کنید.

وی با بیان اینکه به منظور بهبود و تقویت رفتار رسانایی ، از قطعه ای انعطاف پذیر به نام “آکاردئون” استفاده شده است که علاوه بر انعطاف پذیر بودن ، از ظرفیت جذب و مصرف بالایی نیز برخوردار است. وی افزود: در این مطالعه به طور کلی اتصال خطوط لوله مورد بررسی قرار گرفت و دو روش لوله زمینی و لوله زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفت و هر یک از آنها در دو حالت اتصال استاندارد و اتصال آکاردئونی قرار دارند.

برقی رضوی ادامه داد: علاوه بر این ، برای بررسی اثر طول اتصال آکاردئون در تجسم های مربوطه ، از 3 طول مختلف اتصال آکاردئونی استفاده شد.

مدل مشبک لوله

برقی رضوی “نمودارهای تاخیری” را یکی از بهترین نمودارهایی دانست که می تواند عملکرد سیستم را به طور کامل ارزیابی کند و گفت: “با استفاده از این نمودار می توان نحوه جذب انرژی ، جابجایی ، افت مقاومت ، سختی و بسیاری از رفتارهای سیستم را نام برد و از آن استفاده کردیم. این نمودارها در این مطالعات برای ارزیابی لوله و رسانایی روی زمین و دفن آن است.

مجری پروژه اظهار داشت: بدین منظور ابتدا سیستم بدون آكاردئون در حالت استاندارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، سپس با ثابت نگه داشتن طول لوله ، آكاردئون قسمت طولی قسمت میانی یعنی جعبه را جایگزین كرد و در مراحل بعدی طول آن دو برابر و سه برابر می شود و نمودار مورد نیاز برای هر مورد جداگانه استخراج می شود.

الف) چرخه کاهش سرعت در زلزله Centro (تصویر سمت راست)

ب) چرخه هیستری در زلزله کوبه (تصویر سمت چپ)

ج) چرخه هیستری در زلزله تاپاس (تصویر سمت راست)
د) چرخه کاهش سرعت زیرزمینی (تصویر سمت چپ)

مجری طرح با اشاره به نتایج بدست آمده از این مطالعات افزود: با تبدیل قطعه استاندارد به آکاردئون به دلیل افزایش انعطاف پذیری و توانایی جذب و اتلاف انرژی در سیستم ، اتصال مورد نیاز توانست انرژی بیشتری را جذب کند و بیشتر نشان داد مقاومت. با این وجود ، با افزایش طول قطعه مورد نیاز ، به دلیل کاهش استحکام در سیستم ، مقاومت کمی کاهش می یابد.

برقي رضوي يادآور شد: به منظور شبيه سازي و عادي كردن شرايط مدل سازي و اجرا ، شرايط مرزي از شكار به جزئيات در مدل ها براي ارزيابي تاثير شرايط حمايت بر توزيع فشار تغيير كرد. نتایج نشان داد که فشار در مفصل تغییر زیادی نکرده و برخلاف تصور ، فشار در مفصل مستقل از شرایط پشتیبانی است.

وی گفت: این نیز یکی از معیارهای موثر در مدل سازی نوع مواد مصرفی است. برای تأیید این ، مدول الاستیک قطعه آکاردئون در محل اتصال دو برابر شد. بر اساس نتایج ، میزان فشار روی نقاط تماس تا 15٪ افزایش یافته و باعث آسیب بیشتر در مدل می شود. بنابراین ، مدول الاستیسیته با آسیب دیدگی و افزایش آن در لوله ارتباط مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست آمده ، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با تبدیل قطعه اتصال استاندارد به آکاردئون و افزایش طول قطعه آکاردئون آن ، در تمام تجسم ها از نظر خرابی ، توان و پارگی.

برقي رضوي گفت: “در صورت مشاهده اين خرابي ها ، با دو برابر شدن طول آكاردئون به عنوان طول بهينه در طرح ، مي توان از آسيب ديدن سيستم جلوگيري كرد ، كه اين امر ممكن است باعث متوقف شدن يا از بين رفتن عملكرد يا بازدهي سيستم شود”.

به گزارش دیباروز ، این مطالعات تحت نظر دکتر فریبرز ناطجی الهی ، استاد انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی لرزه نگاری انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا