بین الملل

حربه حقوق بشر گزینشی برای فشار به ایران!

ابوالفضل خدی: دولت های غربی به فشار بر ایران ادامه می دهند. علاوه بر تهدیدات مربوط به مسائل هسته‌ای، بهانه‌های حقوق بشری نیز نقش برجسته‌ای در اتهامات وارده به ایران دارد و آلمان که پرونده سیاهی علیه ایران در زمینه حقوق بشر دارد، تهران را به نقض آن متهم و تهدید به تحریم می‌کند. آن را از زمان به زمان. . در سی و پنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در سوم دسامبر برگزار شد، کشورهای عضو به قطعنامه تشکیل کمیسیون حقیقت یاب درباره مسائل داخلی ایران رای دادند. این مصوبه با 25 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع به تصویب رسید.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد که ایران بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است و به همین دلیل است که ما به همراه بسیاری دیگر مطمئن شده ایم که حقیقت آنچه در ایران می گذرد برای همه آشکار خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا مدعی شده است که تمرکز جهانیان بر حوادثی است که در خیابان های ایران رخ می دهد و آمریکا نقشی در اعتراضات ایران ندارد.

آلینا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با انتشار تصویری از کشورهایی که به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت دادند، نوشت: ما این محکومیت را در شورای حقوق بشر مطرح کردیم و حامیانی را برای آن جمع کردیم. بدون اطمینان، این تصمیم به اکثریت آرا خواهد رسید. حالا نتیجه مشخص و واضح است. وی مدعی شد که برای تحقق عدالت برای مردم ایران متحد هستیم.

تبدیل موضوع حقوق بشر به اهرم فشار دولت های سرکوبگر بر دولت های مستقل عملاً اعتبار این نهادها را سلب کرده است و این دلیل نادیده گرفتن جنایات حقوق بشر در فلسطین، یمن، افغانستان، آفریقا، سوریه و غیره است. توسط دولت های غربی صهیونیستی در عوض، پرونده های جعلی موضوع اصلی آنها برای تشدید فشار بر کشورهای دیگر شد.

مقامات غربی علاوه بر طرح اتهامات حقوق بشری علیه ایران، موضوع مذاکرات هسته ای را در اولویت قرار داده و تشدید تحریم ها را در دستور کار قرار داده اند. تحلیل کارشناسان و ناظران نشان می دهد که اتکای دولت های غربی به فشار بر ایران روایتی آشکار از اعتراضات اخیر در ایران است. اقدامی که نشان می دهد غرب اشتباه محاسباتی کرده و چیز جدیدی نخواهد بود. مسیری که در دوران دولت ترامپ و کمپین فشار حداکثری طی شد، اما شکست آن به سرعت آشکار شد.

واشنگتن پست در تحلیلی به قلم الی گرانمایه با بیان اینکه آمریکا به توافق هسته ای با ایران نیاز دارد و اعتراضات در ایران چیزی را در این زمینه تغییر نمی دهد، نوشت: حقیقت این است که رویکرد ترامپ نتوانست نکات مهمی را در پرونده هسته ای کسب کند. . برنامه ریزی یا ایجاد رفتار منطقه ای ایران. در نهایت، ایران رفتار خود را از هر دو طرف تشدید کرده است. این تحلیل همچنین نشان می دهد که ریسک کردن همه چیز و تکیه بر اعتراضات ایران غیرمسئولانه است و این بدان معناست که اروپایی ها و دولت بایدن باید راهی دیپلماتیک برای خروج از بحران هسته ای پیدا کنند. آنها باید مراقب هرگونه اقدامی باشند که دست آنها را ببندد و احتمال یک معامله سیاسی را از بین ببرد.

این تحلیل ادامه می‌دهد: غرب می‌تواند کمک‌های اقتصادی بشردوستانه به ایران ارائه کند و اجرای تحریم‌ها را علیه اشخاص ثالثی که با ایران تجارت می‌کنند، مانند عراق، امارات و چین تسهیل کند. دولت بایدن رویکرد عملگرایانه مشابهی را برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا به منظور کاهش قیمت انرژی نشان داده است. چنین اقداماتی رویارویی گسترده تر با ایران را حل نمی کند، اما به هر دو طرف اجازه می دهد تا از لبه پرتگاه عقب نشینی کنند. اطمینان از صلح آمیز و امن بودن برنامه هسته ای ایران نه تنها به نفع غرب، بلکه به نفع همسایگان ایران و مردم ایران است.

311311

دکمه بازگشت به بالا