فرهنگ و هنر

«در جستجوی خانه خورشید » به نقد رسید

فیلم مستند “در جستجوی خانه خورشید” ساخته مهدی باقری عصر روز 16 شهریور در باشگاه توسط کمیته نمایش سندیکای کارگردانان فیلم مستند مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش دیباروز ، به نقل از روابط عمومی انجمن کارگردانان فیلم مستند ، مهدی باقری در ابتدای این جلسه در نظر گرفت که تولید این مستند دغدغه شخصی در ادامه فیلم هایی است که حول محور خیابان و شهرها می چرخد. وی گفت: در سالهای گذشته من به عنوان یک شخص شروع کردم و سپس بر اساس توافق با مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی ، تهیه کننده به فیلم پیوست.

وی ادامه داد: در جایی از دوران فیلمسازی ام تصمیم گرفتم بیشتر به زبان و لحن توجه کنم و فقط به دنبال فیلم بیننده نباشم. ما فیلم سازان اجتماعی زیادی در ایران داریم ، اما فیلم های شهری کمی داریم. از آن زمان به بعد در فیلم مردم خیابان یک طرفه تصمیم گرفتم فیلم شهری را جدی تر بگیرم و “در جستجوی خانه خورشید” در این راستا ساخته شد.
همایون امامی ، کارگردان و منتقد سینما ، درباره نقاط قوت فیلم گفت: “جستجوی خانه خورشید” یک مثال خوب با روایتی تاریخی در زیست شناسی انسان است و کارگردان عمداً خورشید را از پشت نشان می دهد. در این مستند ، خورشید ظاهری شبح گونه دارد و فراتر از وجود خود خورشید ، ما با خورشید اثیری و افسانه ای طرف هستیم و با داستانی تاریخی آمیخته با زیست شناسی انسان روبرو هستیم.

وی ادامه داد: خورشید نمادی از آگاهی از خورشید و در قالب یک رابطه عاشقانه چند وجهی است که راه را برای تفاسیر تعمیم پذیر در ذهن عموم باز می کند. عشقی که رویکرد جنسیتی دارد و عشق به آب و خاک ؛ عشق معتبر به معنای خاص و واقعی.

امامی گفت: متأسفانه گرایش تاریخی عنصر شهرسازی در این فیلم سنگین است و در چند دقیقه فیلم ریتم روایی کند می شود و اگر زمان فیلم کمی کوتاهتر بود ، نتیجه بهتری را شاهد بودیم.

شهرساز و پژوهشگر نوا توکلی آنلاین گفت: این فیلم بسیار نزدیک به بدنه شهر است و با توجه به عناصر شهر ، داستان را به درستی بیان می کند و تحقیقات جامعی دارد. مهدی باقری با بسیاری از برنامه ریزان شهری مشورت کرد و مسابقه ای جسورانه با بدنه شهر داشت.

در پایان ، کارگردان فیلم باقری گفت: “گفتگوی من با شهرسازان برای این فیلم بسیار مفید بود و من نحوه دیدن شهر را آموختم و پس از سکوت در مورد فیلم” مردم خیابان یک طرفه “از این موضوع خوشحالم. و “خورشید در انتقاد” منجر به سخنرانی مناسب شد. خوشحالم که در حال حاضر فضای فیلمبرداری مستندها در باشگاه وجود دارد ، که برای من به عنوان کارگردان امیدوار کننده است. انتقاد از ضعف های من به من گفتن به این معنا نیست که مزاحم باشد. و باعث رشد کارگردان خواهد شد.

متعاقباً دیگر مستندسازان مانند رضا دریانوش ، فما امامی و تعدادی از حاضران در جلسه نکاتی را درباره این فیلم بیان کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا