حوادث

ساخت و ساز روی لوله‌های نفت و گاز/چرا برای گسترش شهرها تا نزدیکی اماکن پرخطر مجوز دادند؟

آتش سوزی در پالایشگاه تهران و همجواری آن با منطقه مسکونی بار دیگر ضرورت دور نگه داشتن مکان های خطرناک از مناطق مسکونی را برجسته کرد. این موضوع توسط رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شد.

اسماعیل نجار در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، وی با اشاره به آتش سوزی در پالایشگاه تهران اظهار داشت: مسئولان مربوط در حال پیگیری این موضوع هستند و سازمان مدیریت بحران طبق وظیفه خود از همان دقایق اولیه وارد این موضوع شد و امکانات لازم را برای مقابله فراهم کرد. با این حادثه “. آماده شدن. البته جزئیات بیشتر این حادثه با توجه به سطح و نوع حادثه توسط مقامات وزارت نفت و پالایشگاه اعلام خواهد شد.

یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری درباره همجواری برخی واحدهای مسکونی با پالایشگاه تهران گفت: این پالایشگاه بیش از 50 سال پیش در یک محیط بیرونی و در چند کیلومتری تهران ساخته شده است. همانطور که مخازن سوخت در زمان ساخت دو ماه در خارج از شهر تهران بودند.

نجار ادامه داد: با گذشت زمان ، و با افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی ، حریم خصوصی شهرها گسترش یافت ، تا حدی که می بینیم در مناطقی مانند شهرها ، ساخت و سازها در مجاورت مخازن ادامه یافت و در مورد پالایشگاه ها ، با وجود حریم خصوصی آنها ، آنها حفظ شدند ، اما ساخت و ساز در نزدیکی آنها پیشرفت کرد.

شهرهای ما طبق استاندارد طراحی نشده اند

رئیس دستگاه مدیریت بحران کشور توضیح داد: چرا این اتفاق افتاد؟ چرا شهرها آنقدر به مکان های پر خطر نزدیک شده اند که اکنون می گوییم آنها باید به خارج از شهر منتقل شوند؟ جابجایی پالایشگاه یا حتی مخازن سوخت کار آسانی نیست و هزینه زیادی دارد. متأسفانه شهرهای ما مطابق با استانداردها طراحی نشده اند و هنگام طراحی شهرهای فراگیر شاید چنین مواردی زیاد مورد توجه قرار نگرفته باشد و اکنون جای نگرانی است.

وی افزود: “در این شرایط و در خوش بینانه ترین حالت ، می توان گفت که این انتقالها در آینده نزدیک امکان پذیر نیست.” اما آیا ممکن نبود که مقامات ذی صلاح مجوز ساخت و ساز در اطراف این مکان ها صادر نکنند؟

شهرهای ما براساس استانداردها و قوانین برنامه ریزی شهری ساخته نشده اند

نجار گفت: “متأسفانه شهرهای ما طبق استانداردها و ضوابط برنامه ریزی شهری ساخته نشده اند و این جای نگرانی است. امروز كه موضوع آتش سوزی پالایشگاه مطرح شد یا قبل از طرح موضوع شهرها.” رسانه ها نسبت به این موضوع حساس شده اند. “اما این خطری وجود دارد که رسانه ها متوجه آن نشوند ، یعنی ساخت خطوط انتقال نفت و گاز. این محله ها طبق قوانین و مقررات مصوب از حریم خصوصی برخوردار هستند ، اما آنها احترامی قائل نبودند. همان حریم خصوصی در ساخت و ساز ، و ساخت و ساز در همان مکان ، که یک جاده ترانزیتی است ، گاز ، نفت و غیره صورت گرفته است.

وی تأكید كرد: “می توان از این به بعد حركت كرد و اجازه ساخت و گسترش شهر به نقاط پر خطر مانند این پالایشگاه را نداد.” وی توجه بیشتری به روند ساخت و ساز در زمینه خطوط انتقال نفت و گاز و جلوگیری از حوادث احتمالی در آینده داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا