استان ها

سفیر روسیه: حضور رییس‌جمهوری ایران در مسکو نقطه عطف روابط دو طرف است

به گزارش دیباروز از تبریز، لوان گاگاریان روز یکشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، افزود: پس از این سفر و دیدار مستقیم پوتین و رئیسی، سه وزیر جمهوری اسلامی نیز به مسکو سفر کردند که امیدوارم شاهد توسعه این کشور باشیم. سفر در سال جدید در هر دو طرف باشد.”

وی با ابراز خرسندی از سفر به تبریز گفت: در طول ده سالی که در ایران گذرانده ام به طور مستمر به تبریز سفر کرده ام و از توانمندی های این استان در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و صنعتی آگاهی کامل دارم.

گاگاریان با بیان اینکه همکاری آذربایجان شرقی با روسیه سابقه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط خوبی بین تبریز و جمهوری تاتارستان روسیه وجود دارد و معتقدیم علیرغم ظرفیت های مشترک دو طرف، می توان این روابط را توسعه داد.

وی از سفر رئیس اتاق بازرگانی تاتارستان به ایران در تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: در نظر داریم در چارچوب برنامه های وی به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کنیم تا مذاکرات لازم برای توسعه همکاری ها در زمینه های اقتصادی و اقتصادی انجام شود. حوزه تجارت.” مبادلات”.

مشکلات صادرات به روسیه حل شد

سفیر روسیه در تهران به نیاز بازار روسیه به محصولات کشاورزی و غذایی اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که در خصوص صادرات برخی از محصولات از آذربایجان شرقی به روسیه وجود داشت برطرف شده و اکنون بسیار علاقه مند به توسعه مبادلات در این زمینه هستیم. این زمینه.”

به گزارش ایرنا، حاکم آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به فرصت ها، چالش ها و منافع مشترک ایران و روسیه گفت: همه امکانات برای توسعه روابط داریم و امیدواریم با رویکرد دولت سیزدهم، روابط دو کشور عمیق‌تر و گرم‌تر خواهد شد و به شکلی معنادارتر از گذشته ادامه خواهد یافت.

عبدین خرم توضیح داد که سفر دکتر رئیسی به مسکو فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده و سفیر را پیگیری و موانع روابط تجاری را برطرف کرد.

وی ابراز اطمینان کرد که سفر سفیر روسیه به تبریز نقطه قوتی در روابط دوجانبه خواهد بود زیرا می تواند منشأ تحول و توسعه روابط دو کشور با محوریت آذربایجان شرقی باشد.

خرم توانمندی های آذربایجان شرقی را در عرصه اقتصاد و صنعت به طور گسترده برشمرد و ادامه داد: سیاست های دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی و اختیارات اعطا شده از سوی این دولت به استان های مرزی به ویژه آذربایجان شرقی فرصتی است. برای تبادل توانایی ها و توسعه همکاری های مشترک.”

وی با اشاره به زمینه های همکاری آذربایجان شرقی و فدراسیون روسیه گفت: ما دو منطقه ویژه و آزاد اقتصادی در منطقه داریم که زیرساخت های ترافیکی و ریلی دارد و اگر سرمایه گذاری مشترک در این مناطق انجام شود، این منطقه در حال توسعه است. از مراکز ترانزیتی و لجستیکی استان».

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مشارکت استان در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ در جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به ظرفیت شرکت های فنی و مهندسی در استان، علاقه مند به مشارکت در این امر و نقش فدراسیون روسیه تسهیل کننده خواهد بود.

خرم با اشاره به فعالیت بزرگترین گلخانه های خاورمیانه در منطقه آزاد ارس گفت: ایجاد آزمایشگاه و مرجع مشترک در این منطقه می تواند دغدغه های فدراسیون روسیه را در زمینه استانداردهای محصولات کشاورزی در مبدا رفع کند. “

وی بر تقویت روابط در اوراسیا و کشورهای مشترک المنافع، استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان برای توسعه روابط، تسهیل مبادلات بانکی و گشایش خط اعتباری ویژه آذربایجان شرقی توسط روسیه، تسهیل صادرات مواد غذایی از کشور تاکید کرد. آذربایجان شرقی به روسیه ایجاد پروژه مشترک دائمی بین تبریز و مسکو، تسهیل سفر هیئت های تجاری و بازرگانان دو طرف، برگزاری جشنواره های فرهنگی مشترک و استفاده از ظرفیت های گردشگری برای توسعه روابط.

دکمه بازگشت به بالا