عمومی

عمل خطرناک صدور سند رودخانه‌ها به نام وزارت نیرو

کسانی که چنین موضوعی را رها کرده اند می خواهند ذهن مردم را از یک نکته اساسی منحرف کنند: قانون برای ارتقا property دارایی و موقعیت آنها توسط طبقات بالای جامعه وضع می شود. به طور معمول ، مردم عادی نقش کمی در وضع قوانین و مقررات دارند ، از اکثر قوانین کاملاً بی اطلاع هستند و اطلاعات کمی دارند یا اطلاعات کمی دارند. اما مردم عادی همه می دانند چه چیزهایی خوب و بد هستند ، چه حقوق ذاتی دارند ، چه حقوقی نباید دیگران را نقض کنند و چگونه باید زندگی کنند تا جامعه و امنیت آن بر هم نخورد. این دانش نتیجه قرن ها و هزاره های زندگی اجتماعی است. به عنوان مثال ، وجدان مشترک می گوید که رودخانه ها یک نعمت طبیعی هستند و متعلق به همه ، نسل های آینده و همه موجودات است.

امروز در کشور ما یک وضعیت متناقض حاکم است. از یک طرف ، ما با تعداد زیادی از قوانین ، مقررات ، بخشنامه ها ، تصمیمات کابینه ، تفاهم نامه های بین سازمان ، مقررات مربوط به رویه های واحد ، تصمیمات دادگاه ها ، تصمیمات بسیاری از شوراهای عالی ، موافقت نامه های بین المللی و غیره روبرو هستیم که همه ما با آنها سر و کار داریم ، و هیچ کس وجود ندارد ، و از طرف دیگر ، ما با بسیاری از تخلفات و عجایب که به امری عادی تبدیل شده است ، مقابله می کنیم. به نظر می رسد که به جای وضع قوانین و مقررات جدید ، تصمیم گیرندگان ایالت باید با توجه به بدیهیاتی که روح جامعه در آنها باور دارد ، در نحوه حکومت خود تجدید نظر کنند.

وزارت نیرو که سابقه دفاعی در حفاظت از منابع آب کشور ندارد ، پس از امضای تفاهم نامه همکاری بین چندین دستگاه اجرایی ، اخذ سند یک صفحه ای رسمی برای مسیر رودخانه در رودخانه ، در یک فضای مشکوک قرار دارد. کشور. جزئیات این اقدام غیر اصولی که با قانون اساسی ، قانون ملی شدن جنگلها و مراتع و بسیاری از قوانین دیگر مغایرت دارد ، توسط شبکه ای از سازمان های زیست محیطی و بسیاری از کارشناسان و فعالان رسانه ای توضیح داده شده است و من جزئیات بیشتری را ارائه نمی دهم در این یادداشت تمام آنچه من می گویم این است که در این مورد ، تنظیم یا تفسیر به گونه ای پیش می رود که وزارتخانه ای با چندین شرکت تابعه صاحب رودخانه ها ، تالاب ها و سواحل کشور و ترسیم مرزهای این مناطق است. تصمیم گیرنده در مورد نحوه استفاده از این حیاتی ترین مناطق کشور. بنابراین ، صدور سند رسمی رودخانه به نام وزارت نیرو یا شرکت های تابعه آن مشکلی برای کشور حل نمی کند ، بلکه بر مشکلات می افزاید و افراد ، کارشناسان و موسسات مربوط به آبهای اجتماعی و زیست محیطی را از تصمیم خارج می کند. چرخه ساخت

شرکت های آب منطقه ای وابسته به وزارت نیرو در حال تلاش برای به دست آوردن اسناد مسیر رودخانه هستند که شامل شرح وظایف آنها است: “انجام مطالعاتی برای شناسایی ، توسعه و بهره برداری از منابع آب و برق. تهیه و اجرای پروژه های سدها ، شبکه های آبیاری ، شبکه های زهکشی و مهندسی رودخانه. تهیه و اجرای پروژه های انحراف آب ، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آب و برق. اخذ وام از منابع محلی و خارجی ، صدور کوپن مشترک ، فروش سهمیه آب قبل از فروش و سایر روش های تأمین مالی ؛ درگیر کردن بخش غیر دولتی ؛ انجام هرگونه عملیات تجاری ؛ … ». حال یک شرکت آب منطقه ای را تصور کنید که مانند یک شرکت خصوصی. (و با استفاده از اجاره قوی دولتی ، بیش از یک نهاد خصوصی) می توانند” هرگونه عملیات تجاری “را انجام دهند ، صاحب یک شرکت تجاری سند مالکیت از یک سند که در آن اقتصاددانانی که زمین ما را می خورند “خوب ، با یک دیدگاه فوق العاده!” بعید نیست که او مصادره شود. بانک یا موسسه آینده مالکیت یک رودخانه یا تاسیسات آن را (ساخته شده با دولت بودجه) به منظور دریافت ادعا از یک شرکت آب منطقه ای.

بسیاری از نقاط تاریک در زمینه اداری م institutionsسسات و شرکت های دولتی وجود دارد که هیچ جایی برای خوش بینی در مورد سندی که دریافت کرده اند باقی نمی گذارد. از همان شرکت های وابسته به وزارت نیرو که بدون نیاز به آنها سد درست کردند و سرمایه ای که آنها هدر دادند … تا سازمان میراث فرهنگی که تخت جمشید و کاخ مسعودیا را برای ساخت فیلم استخدام کرد و غارها را به بخش خصوصی واگذار کرد ، باعث ایجاد کل خسارت … به آنها … یا سازمان تأمین اجتماعی که دارای سابقه فاسد در حفظ سرمایه برای کارگران و کارمندان برای دهه ها است … و بسیاری از نمونه های دیگر که از محدوده این تفاهم نامه خارج است. دادن اسناد رسمی املاک عمومی به چنین سازمان هایی به معنای تنزل آنها به “اموال دولتی” مانند میز ، صندلی و ساختمان است و قطعاً آغاز دوره دیگری از تبدیل منابع طبیعی و دارایی های ملی به ثروت شخصی خواهد بود.

وزارت نیرو همچنین در حال تهیه پیش نویس قانون جدید آب است. این لایحه به دنبال تقویت اختیارات وزارت انرژی در کنترل حیاتی ترین منابع بیولوژیکی کشور و خصوصی سازی حقاتی است که خداوند به مردم و منابع طبیعی در طی نسل های مختلف داده است. در شرایط فعلی ، بهترین کار این است که در زمینه تنظیم قانون کار نکنید ، و مانند گذشته ، سند رسمی مناطق طبیعی را بدست آورید ، زیرا اعتماد ملی در اختیار سازمان جنگل و مرتع است. . امید است قوه قضائیه و مجلس با قاطعیت مداخله کرده و روند صدور سند را به نام دستگاه های مختلف دولتی متوقف و اسناد صادر شده را لغو کنند.

* نماینده محیط زیست

4747

دکمه بازگشت به بالا