اجتماعی

نقش تعیین کننده مردم در مقابله با معضل زباله‌گردی

مشکل جمع آوری زباله سالهاست که در سطح شهر تهران ظاهر می شود ، اما با شیوع ویروس Corona و افزایش احتمال جمع آوری زباله ها که با Covid 19 منقبض شده است ، مقابله با این مشکل از گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران می گوید: درمان جمع آوری زباله نیاز به تغییر در نحوه جمع آوری زباله های شهری و برنامه های جامع برای مدیریت پسماند دارد اما مردم نیز می توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند.

فاطمه اکبر در مصاحبه با دیباروز وی اظهار داشت: “تا زمانی که زباله در تمام ساعات شبانه روز و شبانه روز در مخازن بزرگ در سطح شهر وجود داشته باشد ، پدیده ای برای جمع آوری زباله ها به وجود می آید ، بنابراین برای مدیریت جمع آوری زباله ، روش جمع آوری زباله باید از طریق این مخازن تغییر کند ، اما این کار خیلی طول می کشد و باید انجام شود.” . از برنامه های کوتاه مدت و میان مدت برای سازماندهی جمع آوری زباله انتظار دارید.

وی به آغاز عملیاتی شدن برای تغییر روش جمع آوری زباله در چهار منطقه در تهران اشاره کرد و گفت: سپس این دفاتر و ترکیبات بر عهده گرفته می شود تا از دسترس همگان نباشد.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران ادامه داد ، چندی پیش از زمان اجرای این پروژه نگذشته است و لازم است این پروژه را برای یک دوره زمانی اجرا کنیم تا بتوانیم نتایج آن را ارزیابی کنیم.

در حالی که اکبربور تأکید کرد که با جمع آوری زباله ها نمی توان به تعداد کل مخازن جمع آوری زباله در سطح شهر ، نیروهای شهرداری ، محیط زیست و سایر آژانس های موجود در آن مناطق رسیدگی کرد ، توجه داشته باشید: مردم می توانند در این زمینه کمک کنند و در صورت مشاهده موارد جمع آوری زباله ، به سامانه 137 اطلاع دهید تا این مشکل ساماندهی شود در کوتاه مدت ، برنامه های اصلی و اساسی مدیریت پسماند قابل اجرا است.

وی گفت: متأسفانه با شیوع ویروس Coruna و اعمال مقررات و محدودیت ها ، شاهد کاهش جمع آوری زباله در سطح شهر بوده ایم. . امیدواریم که برنامه های مدیریت پسماند صرفاً شعار و فقط بر روی کاغذ باقی نماند ، زیرا تا زمانی که این برنامه ها عملی نشده باشند ، هیچ مشکلی در جامعه ما برطرف نخواهد شد.

برنامه جامع مدیریت پسماند را تا ماه سپتامبر تکمیل کنید

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در پاسخ به این سؤال كه آیا برنامه جامع مدیریت پسماند تدوین شده است؟ وی اظهار داشت: أكثر بیش از 70 تا 80 درصد برنامه جامع مدیریت پسماند تاكنون در تهران تدوین شده است و طبق جدیدترین گزارش ارسالی توسط مشاور این طرح در كارگروه مدیریت پسماند ، یكی از عناصر مندرج در این طرح تنظیم عوامل رسمی و غیررسمی فعال در این زمینه است. زباله (جمع آوری زباله) هوش جمع آوری زباله با استفاده از شرکت های نوظهور و برنامه های مختلف جمع آوری زباله است. این طرح هنوز تکمیل و تکمیل نشده است ، اما طبق قرارداد شهرداری تهران با مشاور این طرح ، این طرح تا پایان شهریور امسال به اتمام می رسد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند باید به محض تکمیل و تصویب اجرا شود ، تصریح کرد: جام جم جامع مدیریت پسماند یک نقشه راه عمومی است ، بنابراین باید یک برنامه تفصیلی تهیه شود تا بتواند اجرای این پروژه را در فاز عملیاتی وارد کند و امیدواریم که این پروژه در نزدیکترین زمان تدوین شود. زمان ممکن برای حل برخی از مشکلات مدیریت پسماند در تهران ، زیرا تا زمانی که نقشه راه وجود ندارد ، جزایر کار نمی کنند و ما نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

اکبر در پاسخ به سؤال خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) مبنی بر اینکه میزان تولید زباله در تهران نسبت به ماه گذشته تغییر کرده است؟ وی ادامه داد: میزان تولید پسماندهای طبیعی تغییر چندانی نکرده و هنوز بین 7000 تا 7500 تن در روز متغیر است ، اما متأسفانه به دلیل افزایش تعداد بیمارانی که از بیماری کووید 19 رنج می برند ، مراجعان و افرادی که به مراکز درمانی وارد بیمارستان می شوند ، میزان تولید پسماند پزشکی تا یک ماه است. ” در گذشته این میزان به 80 تن در روز کاهش یافته است ، روند صعودی داشته و به 90 تن در روز افزایش یافته است و تولید زباله های پزشکی در استان تهران به 100 تن در روز رسیده است که نشان دهنده ارتباط بین تعداد بیماران و مراجعان در کرونا و میزان تولید زباله های پزشکی است.

تفکیک زباله ادامه دارد

رئیس اداره محیط زیست بشر در استان تهران در پاسخ به سوال دیباروز گفت: آیا جدایی منظم زباله در تهران علیرغم انتشار ویروس تاج همچنان ادامه دارد؟ وی خاطرنشان کرد: روند جداسازی پسماندهای طبیعی پس از شیوع تاجی در اوایل اسفند سال گذشته به دلیل عدم وجود پروتکل های بهداشتی قطع شد و در خردادماه امسال از جمله پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شد. تفکیک زباله ادامه دارد و تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با فساد در کورونا تصمیم به تعطیلی اتحادیه ها ندهد ، دسته تفکیک زباله و بازیافت زباله مانند سایر اتحادیه ها می توانند طبق پروتکل های خود فعالیت خود را ادامه دهند. خواهد بود.

وی ادامه داد: با شیوع هاله و جداسازی عملیات زباله متوقف شده ، روزانه 7 هزار و 500 تن زباله تولید شده به طور مستقیم دفن می شود و اظهار داشت: اکنون با شروع عملیات تفکیک زباله ، تمام زباله هایی كه به آرادكو منتقل شده و به خطوط فرآوری منتقل می شوند در آنجا منتقل می شوند. کوددهی و نیمه دیگر دفن شده است ، یعنی حدود 3000 تا 3500 تن زباله در کوه آراد دفن شده است.

اولین محصول پلاستیکی تولید شده هنوز تخریب نشده است

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به اینکه شیوع کورو ویروس در تغییر وزن و ترکیب زباله های طبیعی و پزشکی مؤثر است ، توضیح داد: شیوع تاجی ویروس و لزوم نظارت بر مسائل بهداشتی باعث افزایش مصرف پلاستیک شد. ما نمی دانیم که در طول هاله چقدر ضایعات پلاستیکی افزایش یافته است ، اما تجزیه و تحلیل انجام شده در اکتبر سال گذشته نشان می دهد که متأسفانه 10٪ زباله در تهران پلاستیک است ، یعنی 750 تن از 7500 تن زباله که روزانه در تهران تولید می شود. این پلاستیک است ، در حالی که تخریب پلاستیک بیش از 500 سال طول می کشد.

اکبربور در پایان گفت: “شیوع ویروس کورونا و افزایش مصرف دستکش ، ظروف یکبار مصرف و غیره ، مطمئناً باعث افزایش میزان ضایعات پلاستیکی شده است.” بنابراین ، مسئولان و معتمدان باید راه حل اساسی برای کاهش مصرف و به تبع آن تولید ضایعات پلاستیکی را در نظر بگیرند ، زیرا نباید فراموش کنیم که اولین محصول پلاستیکی تولید شده در جهان هنوز تخریب نشده است و این مواد پلاستیکی و زباله ها تهدیدی برای اقیانوس ها محسوب می شوند: آب ، خاک و زنجیره غذایی.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا