استان ها

کمبود نیروی کار در فصل کشت پیاز در فریدن

به گزارش دیباروز از اصفهان، کمبود نیروی انسانی در فصل کاشت پیاز، شهرستان فریدن را فلج کرده است. این در حالی است که فریدن یکی از تامین کنندگان مهم این محصول می باشد، پیاز به دلیل کیفیت خاص خود از شهرت خوبی در کشور برخوردار است.

مسعود عبدالله یکی از کشاورزان پیازکار فریدن در این خصوص می گوید: زمستان سال گذشته با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال در زمینی به مساحت 6000 متر مربع در بادرود نهال تولید کردم اما اکنون نمیدونم. من یک کارگر برای کشاورزی دارم و تمام سرمایه ام هدر می رود.

مسعود یکی دیگر از کشاورزان منطقه در این باره می گوید: نهال ها باید ظرف 24 ساعت پس از انتقال به زمین کاشته و آبیاری شوند. در غیر این صورت از بین می رود اما نیروی انسانی وجود ندارد تا بتوانیم به اندازه کافی پیاز بکاریم.

سالانه 2000 هکتار پیاز سفید و زرد در فریدن کاشته می شود

در این خصوص کارشناس کشاورزی اداره جهاد کشاورزی فریدن با اشاره به اینکه فریدن یکی از قطب های تولید پیاز در استان اصفهان است، گفت: سالانه حدود دو هزار هکتار پیاز سفید و زرد در شهرستان فریدن کاشته می شود که این رقم در شهرستان فریدن است. منطقه ای از مهمترین محصول بعد از سیب زمینی و گندم است. محصول این شهرستان است.

حسین افشاری افزود: میانگین تولید پیاز در شهرستان 70 تن در هکتار است و سالانه بیش از 140 هزار تن پیاز در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدن در این خصوص گفت: کمبود نیروی کار یکی از معضلاتی است که هر ساله پیازکاران این شهرستان با آن مواجه هستند اما امسال نسبت به سال های گذشته بیشتر مشهود شده است.

روزانه 2000 کارگر مورد نیاز است

مظهر امینی کاشت پیاز در هر 6000 مترمربع زمین را به 30 کارگر نیاز دارد و افزود: در واقع روزانه 2000 کارگر مورد نیاز است که تامین همه آنها توسط نیروهای بومی شهرستان امکان پذیر نیست.

وی گفت: کاشت پیاز به دلیل شرایط جوی امسال از هفته دوم فروردین ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

هر ساله تعداد زیادی از کارگران روستاهای این منطقه و سایر نقاط استان اصفهان به دلیل نداشتن شغل ثابت و مطمئن برای کار به مرکز استان می آیند.هر کدام از شهرهای اصفهان پتانسیل خوبی برای اشتغالزایی در زمینه کشت محصولات کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی دارند که متاسفانه نادیده گرفته می شوند. بخش بزرگی از این مشکل ناشی از نبود امنیت شغلی و علاقه مندی مسئولان مرکز استان و معرفی صحیح این توانمندی ها توسط مسئولان شهری است.

48

دکمه بازگشت به بالا