عمومی

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

صف های گاز در سیستان و بلوچستان چه زمانی برچیده می شود؟

به گزارش دیباروز ایران وی نوشت: هوا هنوز خنک نشده است اما تصاویری از صف های طولانی گاز در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، در واقع ابتدای تابستان است و کسانی که از نزدیک در معضل کمبود گاز شرکت کردند یا اخبار آن را دنبال کنید، بدانید که با شروع فصل سرما به ویژه در مناطق سردسیر استان که شمال سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد، مردم نیز عمدتاً به منظور گرمایش با مشکل سوخت مواجه هستند.

الان خط گاز در تابستان است و این یعنی عده ای در آشپزی مشکل دارند و برای همین ساعت ها صف می کشند تا یک کپسول کامل بگیرند. راسک یکی از شهرهایی است که این روزها مشکل گازرسانی دارد و همین مشکل مردم را در گرمای تابستان ساعت ها برای خرید کپسول گاز در صف نگه می دارد. یکی از اهالی این شهرستان حدود 95 هزار نفری می گوید: ما همیشه در اینجا مشکل داشتیم اما وقتی زمستان سرد می شود مشکل ما بیشتر است زیرا راسک یکی از سردترین استان هاست و مشکل ما الان این است که قیمت کپسول بالا رفته و پیدا کردن دولت کپسولی کار آسانی نیست و برای بدست آوردن کپسول دولتی باید چندین ساعت در صف بایستیم که در این گرمای 50 درجه بسیار سخت و طاقت فرسا است. کپسول را با قیمت آزاد از واسطه‌ها بخرید، که پیدا کردن آن آسان نیست. ما اکنون می‌خواهیم گاز را بپزیم، به همین دلیل است که در مشکل واقعی هستیم.»

یکی دیگر از شهروندان زابلی می گوید: «همیشه در شهرهای شمالی استان مانند زابل و زاهدان و خاش، میرجاوی و سراوان مشکل کمبود گاز بسیار بیشتر است زیرا این مکان ها سرد و زمستان طولانی و سرد است. …» در بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت و پز گاز استفاده می کنند، زیرا برای گرم کردن نیاز به گاز زیادی دارند و زمستان آنقدر سرد نمی شود که مصرف آنها بسیار بیشتر از حد مجاز پخت باشد. اما در مناطق سردسیری مانند ما، مردم برای پخت و پز و گرمایش به سوخت نیاز دارند. به دلیل این مشکل معمولاً در فصل زمستان مشکل گاز داریم اما تابستان امسال چند روزی است که به سختی بنزین پیدا می‌کنیم که دلیل آن صف‌های بنزین است.

شهرستان گلشن سیستان و بلوچستان یکی از شهرهایی است که این روزها از کمبود گاز رنج می برد. این شهرستان با حدود 62 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان واقع شده و یکی از شهرستان های تازه تاسیس سیستان و بلوچستان است که در دی ماه 1398 با جدا شدن از شهرستان سراوان افتتاح شد و توسط ترکیب بخش “مرکزی” و “کلگان”.

امیری یکی از اهالی شهرستان کلاشان می گوید: در گرمای مرداد ساعت ها در صف سیلندر گاز می ایستیم، این همه سال به ما قول دادند و کاری نکردند، فکر می کردیم حالا که از سراوان جدا شدیم. بودجه بگیریم و مشکلاتمان حل شود، اما تاکنون مشکلات زیادی در این شهر داریم از جمله مشکل گازرسانی. در این شهر فقط یک پمپ بنزین داریم که نسبت به جمعیت شهر بسیار کم است. در کلشان و سراوان مردم مشکلات زیادی دارند و ما در آشپزی مشکلات زیادی داریم، می ترسیم اوضاع به هم بخورد. در زمستان بدتر است. “الان دلال ها نان و کره دارند و می توانند هر چقدر که بخواهند سود ببرند.”

به گفته نوید برهانزهی، در میان فعالان اجتماعی سیستان و بلوچستان، در روزهای اخیر علاوه بر راسک و گلشن، در شهرهای چابهار و زردآباد نیز صف های طولانی گاز تشکیل شده است. به گفته وی، این مشکل بیشتر مربوط به توزیع خارج از شبکه و بحث قاچاق سوخت است. به گفته این شهروند ایرانشهری، قیمت کپسول دولتی در حال حاضر بین 20 تا 25 هزار تومان است اما در بازار آزاد 100 هزار تومان قیمت دارد.

اما ماجرای ناتمام گازرسانی به سیستان و بلوچستان از کجا شروع شد؟ پروژه انتقال گاز از اسالیه به ایرانشهر دقیقاً 17 سال پیش و با آغاز به کار دولت نهم در سال 1383 آغاز شد و چهار سال بعد یعنی در سال 1387 مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد. در آن زمان قرار بود تا سال 1392 مشعل گاز در زاهدان و زابل روشن شود که این اتفاق نیفتاد و روشن شدن مشعل در این شهرها برای چندین دوره تمدید شد و در نهایت به سال 1392 موکول شد که حمل نشد. دوباره بیرون .

در سال 1392 با آغاز به کار دولت یازدهم، مجدداً متعهد شد که مشعل گاز زاهدان تا پایان سال 1393 روشن شود که این امر از سوی افتاز هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان اعلام شد، اما عملی شدن به وعده وی انجام شد. دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در اسفندماه 1393 زاهدانی ها شاهد روشن شدن مشعل های گاز در شهر خود بودند.

شادی مردم از روشن کردن مشعل گاز زیاد دوام نیاورد. زیرا سرعت کند عرضه گاز باعث شد تا سال 2017 تنها حدود پنج درصد گاز خانگی مصرف شود.

گازرسانی به زاهدان پس از حادثه آتش سوزی دبستان دخترانه این شهر به دلیل استفاده از بخاری های نفتی و گستردگی این فاجعه سرعت گرفت و تا سال 1396 تعداد بیشتری از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند اما همچنان مشکلات زیادی وجود دارد. در این شهر جاده استانداری صف های طولانی کپسول های گاز که بیشتر در فصل زمستان دیده می شود را تماشا کنید. در واقع گازرسانی با سرعت کند و کندی پیش می رفت که مردم چندان امیدی به آن نداشتند.

شهریور ماه سال 1398 زمانی بود که بر اساس اعلام سیستان و بلوچستان، 8 نمایندگی توزیع گاز مایع در زاهدان برای تسهیل در دریافت گاز در مناطق پرجمعیت تاسیس شد و سهم گاز مایع در این شهر افزایش یافت. سیستان – بلوچستان. 30 درصد

البته در سال 1399 شمسی و به منظور تسریع در ورود گاز به استانداری، 17 دستگاه تراکتور جدید از سایر استان ها به ناوگان قبلی استانداری اضافه شد و تعداد واگن های قطار گاز مایع ورودی به استانداری رسید. 24. یک هفته، اما هنوز مشکلات وجود دارد.

در همین حال رضا پنجابی، مدیرعامل گاز سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت گازرسانی به زاهدان در سال 1398 تعطیل و گازرسانی کل استان در سال 1402 تکمیل می شود.

در سال 1400 در نهایت استان اعلام کرد که مشکل عدم دسترسی به سیلندر به مناطق دور از مرکز است، بنابراین تصمیم گرفته شد تا تأسیسات جدید گاز مایع در چهار شهرستان هامون، زاهدان، دیلجان، نخشهر و. آن را در همان سال عملی کنید.

بر اساس آن، گازرسانی معضل بزرگی برای گازرسانی در سیستان و بلوچستان است و در این راستا به تازگی هفت دستگاه کامیون حمل و توزیع گاز مایع با تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان اختصاص داده شده است.

اما اگر می خواهید از آخرین اخبار گازرسانی به سیستان و بلوچستان مطلع شوید، باید گفت که در 28 مرداد ماه سال جاری، شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که تمامی شبکه ها و انشعاب های مورد نیاز در زاهدان انجام شده است. متصل. در این شهرستان 93 هزار مشترک وجود دارد و پتانسیل زاهدان 140 هزار مشترک است که گاز است یعنی در حال حاضر 68 درصد عموم مردم گاز دارند.

بر این اساس خط انتقال زاهدان به زابل حدود یک ماه پیش تزریق گاز شد. با تسریع در تزریق گاز خط انتقال زاهدان به خط انتقال زابل، کارخانه سیمان این منطقه هم اکنون قادر به استفاده از گاز طبیعی است. در همین منطقه که شامل شهرهای زابل، زک، نیمروز، هامون، هرمند و زاهدان می‌شود، شبکه‌های تغذیه و توزیع اجرا شده و در مرحله پایانی قرار دارند. این یک سری از تعمیرات عیب و آزمایشات نهایی است که قبل از تزریق گاز این رنده ها باید انجام شود.

بر اساس اعلام شرکت گاز منطقه ای منطقه خاچاش، کل شبکه مورد نیاز شهرستان خاچاش علاوه بر شبکه تغذیه کارخانه سیمان خاچاش و طی دو تا سه ماه آینده اجرا شده است. به یکباره گاز به این شبکه ها تزریق می شود و سپس انشعابات در این شبکه راه اندازی می شود.

در شهرستان ایرانشهر نیز شرایطی مشابه شهر زاهدان وجود دارد و شبکه مورد نیاز به طور کامل اجرا شده و شهروندان می توانند از گاز طبیعی استفاده کنند.

با این اوصاف به نظر می رسد بحث گاز سیستان و بلوچستان به پایان خود نزدیک شده است. حداقل می توان امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و بالاخره شاید روزی در آینده نزدیک بتوانیم به وعده 17 ساله خود عمل کنیم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا