استان ها

منع صادرات دام موجب تحمیل خسارات به دامداران خوزستانی شد

به گزارش پایگاه خبری خوزستان، خانم شهلا عموری روز سه شنبه در گفت وگویی با بیان اینکه صادرات دام زنده غیرمولد از دو ماه پیش توسط وزارت جهاد الکترونیک ابلاغ شد، افزود: دام برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان حفظ شده است.

وی با اشاره به قرنطینه 50 روزه برخی از دام ها گفت: این روند هزینه های نگهداری را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از سوی دیگر خبر ممنوعیت صادرات، تجار فعال در حوزه صادرات دام را در وضعیت نگران کننده ای قرار داده است. وضعیت.”

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه قایق هایی برای حمل این دام ها در بنادر راه اندازی شد، ادامه داد: وزارت جهاد الکترونیک برای جلوگیری از گوشت، صادرات دام زنده و غیرمولد را که قبلا با آن موافقت کرده بود ممنوع کرد. افزایش قیمت ها در آستانه عید نوروز.. اعلام شد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خوزستان این اقدام وزارت جهاد کشاورزی را مغایر با اصول تجارت اقتصادی و بین المللی دانست و افزود: بر اساس مفاد ماده 11 قانون صادرات. و مقررات واردات.، قابل ردیابی است.

عموری گفت: تغییرات مکرر در قوانین صادرات و واردات به ویژه اجرای ممنوعیت صادرات منجر به انحراف بازارهای جهانی شناسایی شده توسط تجار ایرانی به سایر رقبا شده است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات علاوه بر آسیب رساندن به صادرکنندگان، این محصول را نیز تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این شرایط باعث سوء استفاده دلالان و قاچاقچیان دام تولیدی می شود و کمکی به تنظیم بازار داخلی نخواهد کرد.

عموری ادامه داد: یکی از راه های اصلی کاهش مشکلات بازار گوشت داخلی، واردات دام از کشورهایی است که قیمت تمام شده تولید گوشت در آنها ارزان است.

وی افزود: به عنوان مثال تولید گوشت در کشورهای آسیای مرکزی از جمله ارمنستان و مغولستان به دلیل وجود مراتع وسیع ارزان است، بنابراین می توان از اختیارات بخش خصوصی برای واردات گوشت زنده یا دام سبک و کشتار آنها استفاده کرد. در کشتارگاه های صنعتی کشور

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: در این راستا امکان تخصیص ارز حاصل از صادرات دام به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که علاقه زیادی به دام سبک ایرانی دارند را می توان به واردات دام از کشورهای آسیای میانه اختصاص داد. “

بر اساس گزارش‌ها، وزیر جهاد کشاورزی در نیمه دوم مهرماه سال جاری در سمت رئیس «شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی» مصوبه این شورا را تصویب کرد. صادرات مواد غیر کشاورزی – دام تولیدی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اقتصاد، برنامه و بودجه اعلام کرد که به دلیل برخی نواقص در رویه های این بیانیه، در عمل تا پایان آذرماه امکان صادرات فراهم نشد.

بر اساس این مصوبه، شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان محل خروجی صادرات دام زنده غیرمولد تحت نظارت اتحادیه ها و بخش خصوصی در تعداد معین و از نظر تعادل قیمت بین تولید و مصرف مجاز شد.

سقف صادرات دام غیر تولیدی از خوزستان 50 هزار راس تعیین شد که قبل از ممنوعیت صادرات مجدد تنها 2000 راس دام به خارج از کشور صادر می شد.

48

دکمه بازگشت به بالا