استان ها

چابهار باید، قطب IT کشور شود

طبق اخبار آنلاین از چابهار ، آن منطقه آزاد دیگر کوچک و حصارکشی نیست. با تصویب پارلمان ، این منطقه توسعه یافت و بزرگتر شد. روزنامه چابهار تایمز با حمیدرضا آصفی ، معاون سابق وزیر امور خارجه و سخنگوی سابق این سازمان گفت وگو کرد تا موضع چابهار را در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی بررسی کند.

در حال حاضر منطقه آزاد چابهار به عنوان یک مرکز انرژی در ایران ، به ویژه در زمینه محصولات پتروشیمی ، چه بازارهای هدف را می تواند پوشش دهد؟

مناطق آزاد ایجاد شده در این کشور در شمال و مرکز کشور و به ویژه در جنوب ، می تواند تأثیر بسزایی در تجارت و تجارت ، جذب سرمایه و ایجاد سرمایه گذاری فعال داشته باشد. این مناطق نقش عمده ای در توسعه ایران دارند و چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک از اهمیت استراتژیک برخوردار است و چابهار به شبه قاره هند نزدیک است. هند به شدت به گاز ، نفت ، بنزین و انواع انرژی نیاز دارد. در گذشته ، قبل از تحریم جمهوری اسلامی ، این انرژی ها حفر می شد. با هدف انرژی در جهان اما می تواند آن را در اولویت کشورهای شبه جزیره عمان و شبه قاره هند قرار دهد این کشورها را برای صادرات انرژی ، حتی چین که مشتری بلند مدت جمهوری اسلامی است ، انتخاب کنید و همزمان بسته تحریم ها کنار گذاشته شد و صادرات نفت ایران افزایش یافت. امیدوارم آینده بهتری برای همکاری های اقتصادی ، به ویژه همکاری های انرژی ، برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.

چابهار چگونه می تواند از ظرفیت بالقوه خود برای انتقال انرژی از آسیای شرقی و جنوب غربی به شمال اروپا استفاده کند؟

برای موفقیت در این مأموریت ، چابهار باید مسیرها و زیرساخت های بحران را تقویت کند. چابهار با توجه به موقعیتی که دارد می تواند ارتباطات و جاده های خوبی با شهرهای مهم کشور داشته باشد. چابهار باید سرمایه گذاران را جذب کند. این شرکت سرمایه گذاری جدی در حمل و نقل ، جاده ها ، راه آهن و دریا دارد. البته ، در دریا ما خیلی مشکل نداریم ، ما باید این سه مسیر دیگر را تقویت کنیم که عبارتند از راه آهن ، جاده و راه هوایی. برای انجام این کار ، ابتدا باید سرمایه گذاری جدی داشته باشیم و سرمایه گذار جذب کنیم ، باید شباهت بیشتری را از نظر فعالان اقتصادی ایجاد کنیم.

ما باید اطلاعات جدی و تبلیغات گسترده ای در این زمینه داشته باشیم. از مالکان بخش خصوصی و بخشهایی که در این زمینه فعالیت می کنند دعوت کنید. بودجه لازم را بخاطر بسپارید و مکان را در آنجا تعیین کنید ، حتی من معتقدم که چابهار ماموریت خود را در نشریات مهم جهان به انگلیسی ، عربی و فرانسه نشان می دهد. ما نه تنها در چابهار بلکه در همه جای کشور از نظر تبلیغات ضعیف هستیم. ما حتی باید از کانالهای خبری پیشرو در جهان استفاده کنیم ، کانالهای خبری بسیاری با شهرت جهانی به زبانهای عربی مانند الجزایر یا کانالهای انگلیسی وجود دارد که باید برای آشنایی مخاطبان از آنها استفاده کنیم و قیاسی ارائه دهیم.

منطقه آزاد چابهار در چه مناطقی می تواند در اقتصاد بدون نفت نقش داشته باشد؟

در مناطق دیگر که چابهار می تواند در حوزه های غیر نفتی فعالیت کند ، باید ببینیم مزیت های مقایسه ای ما چیست. در آن منطقه ، موضوع میگو ، ماهی و آبزیان دریایی می تواند یکی از شاخه های فعالیت باشد. به دلیل مجاورت چابهار با دریا ، این صنعت می تواند احیا شود و موضوع سایر بخشهای کوچک صنعتی ما فناوری غذا است. ما در این زمینه پیشرفت خوبی داشته ایم و می توانیم در زمینه بسته بندی و تولید مواد غذایی فعالیت کنیم. این مجموعه را در دستور کار قرار دهید؛ انواع غذاهای کنسرو شده و … بسته بندی خوب.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران فعالیتها و پیشرفتهای بسیار خوبی در زمینه دارو انجام داده است و در میان بخشهایی که می توانند فعال شوند ، موضوع پزشکی و تأسیس صنعت داروسازی است. آخرین نکته این است که نه تنها در چابهار بلکه در همه دنیا می توان هزینه های IT را پرداخت کرد که هندی ها نیز در این زمینه پیشرفت زیادی کرده اند. دیگر IT نمی خواهد مکانی در کیش یا منطقه آزاد انزلی باشد. در اینجا قابل استفاده است. فراموش نکنیم که فناوری اطلاعات دنیای آینده جهان است و سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سودآور و سودآور است. البته منطقه چابهار می تواند کارگروهی از افراد متخصص در این زمینه تشکیل دهد و از تعدادی از اتاق های فکر بخواهد یک یا دو روز جلسه داشته و مطالعه کنند ، نتایج را در دستور کار قرار داده و امکانات را ارائه دهند دقیق تر.

چابهار تایمز / محسن آزاد

46

دکمه بازگشت به بالا