فرهنگ و هنر

کتاب «حقوق ادیان» بررسی می‌شود

کتاب «حقوق ادیان» به کوشش غلامرضا پیوندی روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه در مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بررسی می‌شود.

به گزارش دیباروز، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی با محوریت بررسی کتاب «حقوق ادیان» با حضور و سخنرانی باقر انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در محل ساختمان شماره ۱۴ این سازمان برگزار می‌شود.

این کتاب که به کوشش غلامرضا پیوندی تهیه و توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است شامل مقالاتی چون «حقوق ادیان؛ چیستی و چرایی-سید عبدالمجید میردامادی»، «حق ادیان؛ مفهوم و اعتبار-ابوالحسن حسنی»، «حقوق انسان یا حقوق ادیان- محمد حسین مظفری»، «مبانی جرم نگاری توهین به ادیان- حسن آقابابایی،فاطمه توکلی» و «مقابله با توهین به مقدسات اسلامی از منظر حقوق بین الملل-سید مصطفی میر محمدی» می‌شود.

«الاساء للمقدسادت الدینیه؛ اشکالیه الحلول و المعالجات-صفاء الدین خزرجی»، «دینداری به مثابه حق – مصونیت – تقی دشتی»، «واکنش غیر تساهل آمیز جهان با دین واره های جدید-محمد حسین کیانی»، «بررسی تحلیلی ادله نجاست و طهارت اهل کتاب- علی اکبر ایزدی فرد،حسن کاویار،محمد جواد حاجی حسینی» و «سخنرانی ناصر قربان نیا» از دیگر مقالات این کتاب است.

در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: کشورهای اسلامی برای مقابله با موج توهین و تنفر نسبت به ادیان مختلف، خاصه دین اسلام، مانند انتشار کتاب موهن آیات شیطانی تا نشر کاریکاتورهای موهن در روزنامه‌های برخی کشورهای غربی و یا توهین به قرآن کریم کوشیده‌اند از مکانیسم‌های موجود در نظام بین‌المللی حقوق بشر بهره جویند و از راه تدوین و تصویب قواعد موضوعه و ایجاد قواعد هنجاری دربارۀ حرمت ادیان و ممنوعیت توهین به مقدسات ادیان، کشورهای غربی را وادار سازند تا از این هنجارها پیروی کنند. در مقابل، نمایندگان کشورهای غربی و حقوقدانان این کشورها تأکید می‌کنند که ساز و کارهای ملل متحد برای حمایت از حقوق بشر و به منظور حمایت از حقوق افراد تعبیه شده‌اند. بنابراین، کاربست چنین ساز و کارهایی برای حمایت از حقوق ادیان نوعی انحراف محسوب می‌شود.

بنابر اعلام این خبر، این نشست تخصصی روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا