اقتصادی

۵ گام برای حل بحران نقدینگی صنعت قطعه‌سازی

با توجه به بدهی خودروسازان به قطعه سازان و در نتیجه کمبود نقدینگی مورد نیاز برای تداوم تولید، انجمن صنایع همگن قطعه سازی پنج راه حل برای بحران نقدینگی که بزرگترین مشکل این صنعت است ارائه کرد.

به گزارش دیباروز، کمبود سرمایه در گردش مورد نیاز و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان منجر به تعطیلی و تعلیق بسیاری از واحدهای قطعه سازی شده است و خطر ورشکستگی این صنعت را بیش از پیش جدی می کند؛ به طوری که با توجه به شرایط فعلی، تولیدکنندگان قطعات خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است. همانطور که فعالان صنعت معتقدند با توجه به اینکه مطالبات قطعه سازان به زودی از مرز 70 هزار میلیارد تومان خواهد گذشت و سرمایه در گردش آنها توسط خودروسازان مسدود شده است، قطعه سازان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند.

در این راستا، از آنجایی که کمبود نقدینگی مورد نیاز و یا در واقع کمبود آن به چالشی جدی برای صنعت قطعات یدکی تبدیل شده است، انجمن صنفی نیرومحرکه و لوازم یدکی یکپارچه راهکاری را برای رفع این بحران در 5 مرحله پیشنهاد کرده و نام برد. پنج راه حل بحران نقدینگی به شرح زیر است:

قدم اول: صدور مجوز تردد و نظافت وسایل نقلیه با مطالبات قطعه سازان به هزینه حواشی کارخانه یا بازار جهت تسویه بخشی از مطالبات سنگین معوق آنها.

مرحله دومدستور حذف سپرده‌های نقدی معلق غیرقانونی بابت تسهیلات خرید بدهی و سایر تسهیلات از قطعه‌سازان توسط بانک‌های فعال بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی و دستور مراجع قضایی.

مرحله سوم: مسدود شدن بدهی اصلی خودروسازان و قطعات یدکی به سیستم بانکی به مدت یکسال و پرداخت به موقع سود تسهیلات تا زمان احیای این صنعت.

مرحله چهارمتزریق تسهیلات جدید و ارائه تخفیف کسری توسط بانک مرکزی با همکاری بانک های عامل و تصویب آن در ستاد اقتصاد مقاومتی یا اجلاس سران قوا.

سرانجام مرحله پنجم: مدت بازپرداخت قطعه سازان به یک ماه کاهش یافته و بخشی از کسری نقدینگی قطعه سازان را پوشش می دهد. کسری سرمایه در گردش قطعه سازان در سال 1400 برای رسیدن به برنامه تولید حداقل 50 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

5 گام برای حل بحران نقدینگی در صنعت لوازم یدکی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا