فرهنگ و هنر

جعفر پتگر؛ تلاشگر ایجاد مکتبی ویژه در هنر نقاشی ایران

هر هنرمندی میراث خود را با وصیت دادن به آثار مختلف خود به نسل های آینده منتقل می کند. جعفر باطغر ، استاد معاصر نقاشی و طراحی ایران ، مانند دیگر هنرمندان خداحافظی از چوبه دار ، آثاری از خود به جا گذاشت که می توانیم به مناسبت سالگرد درگذشت وی به آنها اشاره کنیم.

به گزارش دیباروز ، جعفر بوثقار ، متولد اسفند 1391 در شهر تبریز ، استاد معاصر نقاشی و طراحی در ایران است ، از این رو به نام جاودانگی معروف است.
پیتگر برای مطالعه چه روندی را طی کرد؟
این استاد نقاشی تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز گذراند ، سپس وارد هنرستان صنایع عرضی تبریز شد و به تحصیل دوره مقدماتی نقاشی پرداخت. پتغار در سال 1913 وارد مدرسه هنرهای جدید در تهران شد و سرانجام تحصیلات خود را به مدت پنج سال در این هنرستان ادامه داد.
این نقاش معاصر اساتید مختلفی در تهران داشت ، اما دلیل خاص بودن آموزش هایی که از معلمان خود گرفت این است که اکثر معلمان او در تهران شاگردان کمال الملک بودند که در نهایت باعث رنگ آمیزی و خوشبو شدن او شد. مدرسه کمال الملک در آثار خود. سرانجام ، پس از اتمام تحصیلات ابتدایی ، این هنرمند در سال 1312 وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و در سال 1319 با موفقیت فارغ التحصیل شد.
آثار و دانش آموزان
جعفر بتگر ، نقاش ، علاوه بر کشیدن پرتره ، در نوشتن مقالات و یادداشت ها نیز تلاش کرد ، که نتیجه ای نیز به همراه داشت. وی در یکی از اظهارات خود در مورد ماهیت یک اثر هنری گفت: “هر اثر هنری پرده جهالت انسانی است که توسط هنرمند برافراشته شده است. پس از پایان جهالت انسانی ، دیگر پرده ای برای نمایش هنری وجود ندارد.” هنرمند همچنین دو کتاب در زمینه هنر نوشته است: مرزهای هنر و هنر انسان و جاودانگی.
وی که از پیروان مکتب کمال الملک شناخته می شود ، همانطور که در اکثر آثار او مشهود است ، مجذوب تصویر زندگی مردم در خیابان و بازار بود و سعی کرد با استفاده از رنگ مناسب ، موقعیت اجتماعی مدلی را که به تصویر کشیده است نشان دهد. ترکیبات
اولین آثار این هنرمند ، برخلاف آنچه می توان انتظار داشت ، با فضایی طبیعی متمایز شده و بیشتر نشان دهنده گروه افرادی است که خود نقاش با آنها زندگی می کرده است. این آثار عبارتند از: روفوجار ، فروشنده مرغ پیر ، مادر نقاش ، فروشندگان فرش و هالا.
با گذشت زمان ، با تجربه بیشتر هنرمند ، درک او از ترکیب رنگ ها کاملتر شد و آثار بعدی او نیز بالغ تر شد. به طور کلی ، رنگ آمیزی متراکم یکی از مهمترین ویژگی های کار پیتر در دوره بعدی کار او است.
اگرچه تاکنون مطالعات بسیار مفصلی درباره آثار این هنرمند انجام نشده است و اکثر هنرمندان درک و اطلاعات دقیقی از آثار او ندارند ، اما باید گفت که پتگر یکی از تأثیرگذارترین شاگردان تهران بود. فریدا لاشایی ، فایروز دراس شیروانلو ، علی گلستانه و نامی به او حسادت می کنند.
این هنرمند اولین نمایشگاه خود را در سن بیست و شش سالگی برگزار کرد و از آن زمان برخی از آثار او با قیمت های مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسید. برخی از این آثار عبارتند از: پیرماد چاپاقی در سال 2016 فروخته شد و بانو در سبز در سال 2015 فروخته شد.

پیتگر از نظر پسرش
حلا باطغر ، دختر جعفر باطغر ، در مورد پدرش می گوید: “پدرم صوفی بود و دانش آموزی بود که بدون وضو نقاشی نمی کرد و همیشه آرزو می کرد که آثار او در ایران بماند. پدرم می گفت هنرمندانی که به فکر خودشان بودند هنر با مردم فکر می کند و هنرمندانی که با خود صحبت می کردند با مردم صحبت می کردند. این تفاوت بین هنرمندان و یکدیگر و ارزش آثار هنری آنها است. به گفته بسیاری از کارشناسان ، جعفر باطغر یک صوفی متعهد بود که به عرصه هنرهای عجیب و غریب سقوط کرد. . “بخشی از بی خانمانی او به دلیل عدم تمایل وی به معروف شدن در طول زندگی بود.”
به گفته فرزند این هنرمند ، جعفر بتگر ، او علاقه ای به مطالعه آثار خود ندارد و می توان گفت یکی از دلایل عدم اطلاع کافی از آثار او نیز از اینجا ناشی می شود.
فوت کرد
این هنرمند که مهمترین اهداف و آرزوهایش تلاش مستمر برای ایجاد مدرسه خصوصی در هنر نقاشی در ایران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگی بر اثر بیماری قلبی ، کهولت سن و پوشش چشم از جهان فرو بست. انجمن هنری سیاه پوش

کار جعفر حسود است

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا