استان ها

سامانه ویژه ناشنوایان در گلستان راه اندازی می‌شود

دیباروز/گلستان مدیرعمل انجمن ناشنوایان ایران از راه‌اندازی سامانه ناشنوایان برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در استان گلستان خبر داد.

تفاهم‌نامه راه‌اندازی و استقرار سامانه ناشنوایان در استان گلستان شامگاه دوشنبه، ۲۷ فروردین با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و معاون اجتماعی استانداری و مدیر انجمن اسلامی ناشنوایان ایران و مسئول انجمن خیرین استان امضا شد.

حجت‌الاسلام حسین گلعذار مدیر انجمن اسلامی ناشنوایان ایران به عنوان ناظر و صاحب این طرح با اشاره به اینکه هدف از ایجاد و راه‌اندازی این سامانه دسترسی راحت و آسان جامعه ناشنوایان با دستگاه‌های خدماتی و حمایتی است، اظهار کرد: این نرم‌افزار باید حداقل سه دهه قبل طراحی می‌شد اما با کوتاهی بعضی دستگاه‌ها این امر مهم تا امروز به تعویق افتاد که در دولت سیزدهم با حمایت استاندار  گلستان، این طرح در شرف نهایی شدن است.

مدیرعمل انجمن ناشنوایان ایران با اشاره به اینکه در مهرماه ۱۴۰۳ در روز جهانی ناشنوایان با حضور استاندار و مقامات استانی و کشوری از این نرم‌افزار رونمایی خواهیم کرد، گفت: درصورت موفقیت این سامانه در گلستان این طرح در سطح ملی برای استفاده جامعه یک میلیون نفری ناشنوا و کم شنوای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه ویژه ناشنوایان در گلستان راه اندازی می‌شود

وی توضیح داد: با راه‌اندازی این سامانه ناشنوایان در هر ساعت از شبانه روز که نیاز داشته باشند با یک کلیک ساده با دستگاه‌های ضروری نظیر پلیس ۱۱۰، اورژانس، انجمن ناشنوایان، هلال احمر و اطلاعات ارتباط می‌گیرند و بلافاصله لوکیشن محل زندگی آن‌ها به صورت آفلاین برای دستگاه مربوطه ارسال و نیروهای امدادی خود را به محل می‌رسانند.

گلعذار درخواست مترجم از طریق این سامانه را یکی دیگر از کاربردهای این سامانه برای ناشنوایان برشمرد و افزود: ناشنوایان عزیز می‌توانند از طریق این سامانه برای مواردی نظیر مراجعه به پزشک و یا دادگاه درخواست مترجم کنند و مترجم برای کمک به آن‌ها به محل اعزام می‌شود.

مدیرعامل انجمن ناشنوایان ایران بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ویژه کم شنوایان و ناشنوایان در این استان تأکید کرد و گفت: حداقل کاربرد این سامانه برای این قشر از جامعه، نجات جان آنهاست، زیرا می‌توانند نیازهای خود را بویژه در زمان حوادث از طریق تلفن همراه به اطلاع دستگاه خدمات‌رسان برسانند.

سامانه ویژه ناشنوایان در گلستان راه اندازی می‌شود

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: راه‌اندازی این سامانه با کمک ۱۴ میلیارد ریالی محمد شهرکی و در راستای مطالبه مطرح شده از سوی نمایندگان ناشنوایان گلستان در نشست‌های‌اندیشه ورز و بررسی نظام مسائل این استان با  بهره‌گیری از  ظرفیت نیکوکاران و دستگاه‌های خدمات‌رسان انجام خواهد شد.

وی رمز موفقیت کشور را وحدت کلمه دانست و افزود: کم شنوایان و ناشنوایان به‌عنوان عضوی از جامعه حق دستیابی و بهره‌مندی از خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان مختلف را دارند و همه باید برای تحقق مطالبات آن‌ها تلاش کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا