علمی و پزشکی

طغیان مجدد کرونا با کوچکترین بی‌احتیاطی/ احتمال شدید بودن پیک چهارم

یکی از اعضای کمیته علمی ملی مبارزه با کرونا گفت: “ما موفقیت در کاهش میزان اپیدمی را مدیون همکاری مردم و اعمال محدودیت های شدید برای تاج گذاری هستیم.” بنابراین ، باید توجه داشته باشیم که کاهش تعداد مرگ و میرها و عفونت ها به معنای ریشه کنی یا تضعیف ویروس نیست و با کوچکترین غفلت می توان وضعیت خطرناک اپیدمی را برعکس کرد.

در مصاحبه ای با دیباروز ، دکتر مجید مختاری ، متخصص ریه ، گفت: وی با اشاره به اینکه تغییر رفتار انسان بر اساس عدم رعایت اصول بهداشتی و صدور پروتکل مستقیماً بر نوع رفتار ویروس تأثیر می گذارد ، گفت: با نظارت بر رفتار ویروس در جوامع مختلف ، به وضوح مشاهده شده است که با تغییر رفتار انسان ، ویروس وحشیانه تر می شود ، تغییراتی در آن ایجاد می شود. .

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به وضعیت اپیدمیولوژیک در کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: “عدم رعایت پروتکل ها و محدودیت ها حتی در کشورهای قدرتمند و ثروتمند اروپایی و آمریکایی منجر به فعال شدن مجدد چرخه ویروس می شود و به دنبال آن جهش ها و تغییرات زیادی در ویروس SARS 2 به وجود می آید ، به طوری که امروز ، طبق آمار ، روزانه چندین هزار عفونت جدید و بیش از 1000 مرگ در هر یک از این کشورها گزارش می شود.

دکتر مختاری همچنین با اشاره به وضعیت نگران کننده در چند هفته گذشته در کشور اظهار داشت: عدم رعایت پروتکل ها ، بازگشایی زودهنگام ، تجمع غیرضروری و سفرها در ماه سپتامبر منجر به اوج سوم شیوع بیماری در پاییز شد ، به طوری که بین 10 تا 12 هفته گذشته ما بیش از 3000 مرگ و در بعضی موارد بیش از 93000 نفر با این حال ، با اعمال محدودیت های دقیق عروق کرونا و افزایش انطباق عمومی با پروتکل های بهداشتی ، ما توانستیم میزان بروز را کاهش دهیم و تعداد مرگ و میرها را به حدود 600 نفر در هفته برساند.

با کوچکترین غفلت ، وضعیت همه گیر شدید تکرار می شود

وی گفت: “ما دستاورد کاهش فشار اپیدمی را مدیون همکاری مردم و اعمال محدودیت های سخت بر شریان کرونا هستیم.” بنابراین ، باید توجه داشت که کاهش تعداد مرگ و میرها و عفونت ها به معنای از بین بردن یا تضعیف ویروس نیست و با کوچکترین غفلت می توان وضعیت خطرناک اپیدمی را برعکس کرد.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی مبارزه با کرونا تأیید کرد که با تغییر در رفتار افراد ، موارد مثبت و مرگ و میرها قطعاً دوباره افزایش می یابد ، وی اذعان داشت: هنوز دارو و درمان نهایی کرونا کشف نشده است و هیچ جای واکسنی برای بهبود وضعیت وجود ندارد. زیرا بسیاری از واکسنهایی که در کشورهای مختلف به مردم تزریق می شود هنوز ثمری نداده اند و ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و سیاسی بسیار متفاوتی را دنبال می کنند که جوامع را با چالشهای زیادی مواجه می کند.

انتقاد از بازگشایی زود هنگام و عجولانه

این متخصص ریه با انتقاد از بازگشایی زودهنگام ، گفت: “به عنوان مثال ، وزارت بهداشت و کرونا بارها در مورد عواقب بازگشایی زودهنگام مدارس ، سفرهای غیرضروری و تغییر رفتار مردم در افزایش بار بیماری و اپیدمی هشدار داده و قطعاً این محدودیت ها را نادیده گرفته اند. این منجر به اوج بیماری زیر می شود. و او در آینده نزدیک با یک چالش جدی روبرو خواهد شد.

وی افزود: سیستم بهداشتی و کادر پزشکی کشور پس از 10 ماه تلاش خستگی ناپذیر و تحمل بار سنگین بیماری جدید ، در حال تجدید هستند و نمی توانند اوج جدید بیماری را تحمل کنند ، از طرف دیگر ، بار بیماری عروق کرونا قلب را کاهش می دهند. در بیمارستان ها ، بیماران غیر کرونا قلب مانند قلب ، کلیه ، سرطان و سایر بیماری ها که از ترس بیماری عروق کرونا قلب هنوز به بیمارستان نرفته اند ، برای ادامه درمان خود می روند.

فعال شدن چرخه انتقال ویروس منجر به جهش می شود

دکتر مختاری با اشاره به رفتار فوق العاده پیچیده ویروس کرونا گفت: فعال سازی چرخه انتقال ویروس و افزایش بار آن منجر به جهش ها و انواع جدید ویروس می شود ، به عبارت دیگر ، وقتی تعداد زیادی ویروس در یک گروه قرار می گیرند ، پروتئین های مختلف تولید می شود. آنها به یکدیگر وام می دهند و ساختار ویروس برای زنده ماندن و حمله بیشتر جهش می یابد و به گونه های مختلف جهش می یابد. امروزه انواع مختلف ویروس کرونا در آفریقای جنوبی ، انگلیس ، ژاپن و برزیل گزارش شده است.

وی گفت: اگر دولت و ملت به مسئولیت های اجتماعی خود عمل نکنند ، این بدان معناست که مردم پروتکل ها و محدودیت های شریان کرونا را کنار می گذارند و دولت و دستگاه های مختلف نیز می توانند از شیوع مکرر ویروس جلوگیری کنند. به سرعت دوباره باز شوید ، قطعاً انواع جدیدی از ویروس در ایران ظاهر می شود. ما نباید به سادگی تصور کنیم که کاهش موقت بار اپیدمی به معنای ضعیف شدن ویروس است ، اما ویروس هنوز فعال است و با کمترین غفلت مجدداً ظاهر می شود.

وی کاهش پروتکل ها در مرحله فعلی را یک فاجعه عنوان کرد و ادامه داد: “البته باید بدانیم که این فاجعه به سرعت اتفاق نمی افتد و معمولاً پس از دو تا چهار هفته تغییر رفتار رخ می دهد ، بنابراین توصیه اکید ما به مردم و مسئولان این است که با در نظر گرفتن وضعیت فعلی کشورهای اروپا و آمریکا این امر به دلیل عدم رعایت پروتکل ها ، با رعایت جدی محدودیت ها و پروتکل ها و جلوگیری از سفرها و مسافرت های غیرضروری ، برای جلوگیری از یک فاجعه در داخل کشور اتفاق افتاد.

انتظار می رود قله چهارم شیب بیشتری نسبت به قله قبلی داشته باشد

یکی از اعضای کمیته علمی ملی مبارزه با کرونا تأکید کرد: انتظار می رود قله چهارم بسیار شدیدتر از نمونه های قبلی باشد ، زیرا انواع جدیدی از ویروس های کرونا ایجاد شده است و میزان انتقال و بیماری ها 70٪ قوی تر است. علاوه بر این ، مطالعات نشان داده است که ویروس با قدرت و لجاجت بیشتری به بافت ریه و گیرنده های داخل ریه متصل می شود و این می تواند بیماری را بدتر کند.

59٪ بیماری توسط افراد بدون علامت منتقل می شود

دکتر مختاری با اشاره به سایر مطالعات انجام شده در این زمینه گفت: نتایج مطالعات جدید که فرموله شده و بسیار دقیق است نشان می دهد که 59٪ این بیماری توسط افراد بدون علامت یا افرادی که متعاقباً علائمی نشان می دهند ، منتقل می شود. بنابراین ، مانند گذشته باید پروتکل های بهداشتی ، به ویژه ماسک رعایت شود ، زیرا در غیر این صورت ، ذخایر عظیمی از ویروس از طریق بیماران بدون علامت در جامعه و خانواده ها منتقل می شود.

وی گفت: نوع جدید ویروس جهش یافته بیشتر گروه های سنی زیر شصت سال را تحت تأثیر قرار می دهد و این افراد علائمی از خود نشان نمی دهند ، بنابراین این امر مستلزم رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی است. مربوط به آن است.

در پایان ، مختاری ضمن انتقاد از صحبت در مورد بازگشایی زودهنگام مدارس یا حتی کنسرت و زمین بازی ، گفت: “بازگشایی مدارس ، همانطور که قبلاً اتفاق افتاده بود ، منجر به افزایش درگیری کودکان خواهد شد ، و با وجود کاهش درگیری و مرگ و میر در میان کودکان ، اما می تواند منبع بزرگی باشد. برای انتقال ویروس به دیگران ، به دلیل فرسودگی شدید کارگران درمانگر و وضعیت ناپایدار واکسن ها از نظر مدت زمان ایمن سازی ؛ پایبندی به پروتکل ها و محدودیت های بهداشتی تنها راه شکست اپیدمی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا