استان ها

«عاشقانه‌های شاهنامه» در کتابخانه مرکزی یزد رونمایی شد

دیباروز/ یزد کتاب «عاشقانه شاهنامه» نویسنده و بازیگر تئاتر و سینما یزدی به مناسبت سالگرد حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایرانی رونمایی شد.

اصغر دادابه استاد برجسته ادبیات فارسی و شاهنامه پژوهی در مراسم رونمایی از شاهنامه عاشقانه شاهزاده رضا وزیری در کتابخانه مرکزی یزد گفت: شاهنامه اغراق نیست، اما سند ماست و اگر نه، خیلی ها. از مولفه های فرهنگ و ادبیات امروز ما وجود نداشت.

وی افزود: شاهنامه آرزوی یک ملت است که فردی به نام فردوسی این آرزو را برآورده کرد که شامل چهارصد سال تلاش است که محقق شده است.

این نویسنده یزدی گفت: این دوره چهارصد ساله انتقال فرهنگ ایرانی به جهان اسلام بود و در این مدت ما نیز برای احیای هویت ملی خود مبارزه نظامی و فرهنگی کردیم. شاهنامه هویت ما را بر اساس سه وجه زبان ملی، ادبیات، تاریخ، اساطیر و حکمت ملی احیا کرد.

رمانی فاش شده است

علامه طباطبایی استاد دانشگاه تهران گفت:

وی افزود: همواره تلاش برای انتقال مفاهیم و شعر شاهنامه بوده است و از جمله این روش ها، انتخاب و انتخاب این اثر است که توانسته بسیاری از مفاهیم این منظومه بزرگ را به خوبی منتقل کند.

دادبه گفت: رفتاری که سال ها در ادبیات فارسی انجام می شود مایه تاسف بوده است. دوره محدود به علوم و ریاضیات بود و به ادبیات توجهی نمی شد، افراد بی علاقه به سراغ رشته ادبیات رفتند و نتیجه امروز رویکردی سازش ناپذیر به ادبیات است. در رتبه بندی جهانی در علومی چون فیزیک و شیمی چندان عقب نیستیم، بلکه در علوم انسانی که ناشی از بی توجهی به این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید از شیوه های نوین هنری برای شناخت زیبایی های ادبیات فارسی استفاده کرد، گفت: ادبیات کهن باید با استفاده از ظرفیت ادبیات نمایشی و نمایشی بازنویسی شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

این نویسنده یزدی گفت: نقشه ای که برای نابودی زبان فارسی اندیشیدند بسیار خطرناک است. هویت و سیادت ما در گرو تداوم فرهنگ و ادب سعدی و فردوسی و نظامی است و این باید زمینه بقای زبان و ادبیات ما باشد.

رمانی فاش شده است

همانطور که امیررضا وزیری هنرمند تئاتر یزدی و نویسنده شاهنامه عاشقانه در این مراسم گفت: رشته تحصیلی من مهندسی عمران است اما در نوجوانی به شاهنامه علاقه مند شدم و در اوقات فراغت به آن می رفتم و آن را با دقت کامل کرد.» داشتم کتاب می خواندم.

وی گفت: در شاهنامه خوانی های مکرر متوجه شدم که این شعر به خاطر حماسه ای که در دل دارد جهانی شده است، اما حاوی داستان های عاشقانه و رمان هایی است که می توان جدی گرفت.

وزیری افزود: نگرانی از نبود شاهنامه در خانه ها مرا بر آن داشت تا به دنبال بازنویسی این اثر ارزشمند و آشتی دادن جوانان و نوجوانان با آن باشم. امیدوارم در آینده شاهد جامعه ای باشیم که فردوسی را فراموش نکرده و شعرهای زیبای او را نخواند.

رمانی فاش شده است

در ابتدای این نشست رقیه دوست فاطمی ها مدیر کتابخانه های عمومی یزد اشعاری از شاهنامه فردوسی را با گرامیداشت یاد و خاطره شاعر نامدار ایرانی ابوالقاسم فردوسی قرائت کرد.

در پایان این مراسم با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر یزد از مجموعه 15 جلدی «عاشقانه شاهنامه» شاهزاده رضا وزیری رونمایی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا