اجتماعی

۹ نکته درباره احتمال و خطرات آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور

در یک سال گذشته با آتش سوزی گسترده ای در زمین های چمنزار و زیستگاه های جنگلی کشور به ویژه در منطقه زاگرس روبرو شده ایم که علاوه بر خسارت گسترده به گیاهان و حیوانات جان بسیاری از شهروندان ما را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش دیباروز ، فقط 7 درصد از کل مساحت ایران را پوشش جنگلی تشکیل می دهد و 93 درصد باقیمانده آن را خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد. در چنین کشوری که پوشش گیاهی بسیار کم است ، وجود هر درخت بسیار مهم است ، بنابراین دانستن خطرات آتش سوزی در جنگل ها و چمنزارها ، راه های جلوگیری از آنها ، سازماندهی نیروهای آتش نشانی مردم و غیره مهم است. در اینجا 9 نکته برای شروع آتش سوزی در جنگل ها ، علفزارها و داوطلبان آتش نشانی آورده شده است:

از نظر اقلیمی ، ایران در منطقه ای خشک و کم جمعیت واقع شده است و ما معمولاً هر ساله با خطر آتش سوزی در مناطق طبیعی کشور در فصول گرم روبرو هستیم. الگوهای توزیع و بارش کمی و کیفی مانند مقدار ، شدت ، مدت زمان و نوع باران تغییر کرده است.

* با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و شرایط آب و هوایی ، آتش سوزی در مناطق طبیعی تهدیدی همیشگی است که طبق آن کارشناسان مناطق تحت مدیریت صحیح در گذشته تحت تأثیر آتش سوزی قرار نگرفته اند و هیچ اقدامی برای کاشت گیاهان مقاوم در برابر آتش انجام نشده است.

* کاهش و مقابله با آتش سوزی در مناطق طبیعی کشور به برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و اقدامات فرهنگی نیاز دارد تا با رعایت نکات علمی و فنی و به کارگیری مناسب و سازگار ، آتش سوزی مطابق با اصول علمی ایجاد کند. نتایج تحقیق و برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره ای برای کودکان ، آتش نشانان ، منابع طبیعی ، واحدهای حفاظت از محیط زیست و جوامع محلی با تمرکز شدید بر شوراهای روستاها ، تقویت و بازنگری قوانین مربوطه و به روزرسانی آنها و ایجاد پشتیبانی اجرایی قوی برای این قوانین. او موفقیت هایی کسب کرد.

به گفته سازمان های مسئول ، علت بیش از 90 درصد آتش سوزی هایی که در مناطق طبیعی رخ می دهد ، یک عامل انسانی است ، بنابراین اگرچه نقش مقامات و مقامات در پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی ها همیشه مورد تأکید بوده است ، اما نقش مردم و آنها حمایت در این زمینه نیز نباید غافل باشد. ضروری است که مردم با رعایت نکاتی از جمله عدم آتش سوزی و نگذاشتن زباله در طبیعت در حفظ منابع ملی کشور مشارکت داشته باشند تا نقش خود را در حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور ایفا کنند. .

* از آنجا که در بسیاری از موارد عامل انسانی در وقوع آتش سوزی نقش دارد ، ضروری است قوانین پیشگیری پویاتر و تنظیمات دائمی برای مدیریت تهدید دائمی آتش سوزی ضروری باشد زیرا تصمیمات مقطعی ، جزیره ای و فوری برای مدیریت آتش سوزی اعمال نمی شود هر منطقه از منابع طبیعی همان رفتار را دارند.

* اکوسیستم ها قادرند خود را به طور طبیعی ترمیم کنند ، اما برخی از مناطق جنگلی کشور ، به ویژه جنگل های زاگرس ، به دلیل شدت تخریب و چالش های زیادی که با آن روبرو هستند ، دیگر قادر به ترمیم طبیعی خود نیستند ، بنابراین دولت باید اقدامات جدی برای بازگرداندن آنها توجه به مناطق طبیعی زیرا در آینده نزدیک زیستگاههای زاگرس خالی از سکنه می شوند.

* سال گذشته بسیاری از داوطلبان به ویژه در منطقه زاگرس کشور آتش سوزی گسترده در جنگل را خاموش کردند ، اما متأسفانه تعدادی از شهروندان در جریان عملیات اطفا حریق زخمی شده و یا جان خود را از دست دادند و برخی از داوطلبان و خانواده های آنها با مشکلات در گرفتن بیمه و غرامت. از این رو اعتقاد دبیر اجرایی جنبش سبز زاگرس داوطلبان اطفا حریق بدون دریافت آموزش های لازم و کارت پشتیبانی طبیعت از مقامات مسئول ، نباید وارد میدان شده و آتش را خاموش کنند.

* عملیات اطفا حریق جنگلی کار تخصصی است ، بنابراین توصیه می شود دبیران سازمان ها ، گروه ها و شبکه های سازمان های غیردولتی فراخوان عمومی برای مبارزه با آتش سوزی ندهند و قبل از آن برای داوطلبان دارای تناسب جسمی ، کارت پشتیبانی طبیعت را از سازمان های مربوطه تهیه کنند زیرا در غیر این صورت ، این روش بدون هماهنگی با سازمانهای مسئول خواهد بود و این سازمانها مسئولیت این افراد را در صورت تصادف نمی پذیرند.

* تشكیل كمیته های اطفا حریق برای سازمان های مردم نهاد و سازمان های غیردولتی ضروری است ، فعالان محیط زیست و داوطلبان عمومی باید قبل از اطفا fighting حریق از آموزش و تجهیزات كافی برخوردار باشند و مردم نباید با آتش سوزی طبیعی با مناطق عاطفی برخورد كنند زیرا اصل مهم در مبارزه با آتش سوزی برای محافظت از سلامتی مردم بنابراین ، غیر از افرادی که تجهیزات و آموزش لازم را دارند ، افراد دیگر نباید در منطقه آسیب دیده از آتش باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا