فرهنگ و هنر

پیشنهادهای رضا کیانیان به موزه سینما

موزه ملی موزه های ایران (ICOM) به دلیل فعالیت های مجازی خود در هنگام شیوع ویروس کورونا ، از موزه فیلم ایران ستایش کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) ، به نقل از روابط عمومی موزه سینما ، همزمان با هفته جهانی موزه ، یک میزگرد گردهمایی با موضوع “سینما در موزه ها” با حضور سید احمد محی طباطبایی ، محمد رضا اصلانی ، ریده کیانیان و شادمار رستان برگزار شد. ایران پخش شد.

در ابتدای میزگرد ، آقای احمد محتبیبای ضمن تبریک هفته بین المللی موزه و گفت: “صرف نظر از تمام ویژگی های آن ، موزه سینمای ایران تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران را روایت می کند که مربوط به قرن سیزدهم هجری است.

رئیس کمیته ملی موزه ایران (ICOM) ادامه داد: امروز جایگاه موزه تفاوت چندانی با فرهنگ ندارد ، بنابراین موزه ها باید یکی از اولویت های زندگی مردم باشند زیرا این موزه مفهوم واقعی توسعه است و جایگاه آن باید برای مردم مشخص باشد. در واقع می توان گفت که امروزه موزه ها آنقدر مهم هستند که حتی باید در کتاب های درسی گنجانده شوند.

وی گفت: “موزه ها باید برای کودکان بسیار مهم باشند. امروز می بینیم که موزه عروسکی در شهرهای دورافتاده و مجاور تأسیس شده است و این بستگی به یک ایده دارد.” اهمیت موزه ها برای کودکان به حدی است که موزه فیلم ایران باید دستورالعمل های ویژه ای را برای بازدید کنندگان کودک داشته باشد.

محیت طباطبایی همچنین پیشنهاد کرد که برای بهره‌مندی از امکانات ترکیبی موزه فیلم ایران و ایکوم ، هر ساله در تاریخ 1 ژوئن ، همزمان با موزه بین المللی و هفته میراث فرهنگی ، باید سینما در موزه ها اختصاص یابد.

محمد ردا اصلانی ، میهمان دیگر این برنامه گفت: “هنگام بحث در مورد موزه ها و موزه ها ، باید به کودکان توجه ویژه ای داشته باشیم و آنها را به اندازه کافی باورپذیر کنیم که صداهای چیزها را بشنوند.” برای این کار باید مواردی را شامل شود تا کودکان و عموم بتوانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: “متأسفانه ما فیلمی در مورد موزه نداریم. موزه باید پر از فیلم و چیزهایی باشد.” در سینمای ما اتاقها خالی است و هیچ چیز نیست. ما فقط بازیگرانی را می بینیم و به چیزها اهمیت نمی دهیم ، در حالی که احیای چیزها در سینما بسیار مهم است.

مدیر مستند جانباز خاطرنشان کرد: سینما باید موزه را تبلیغ کند تا مردم بتوانند به راحتی امور را برقرار کنند. جهانی بودن سینما با متون و نوعی جهان بینی در هم تنیده است و فقط یک چیز تجسمی و سرگرم کننده نیست. موزه ها تاریخچه را جمع آوری و به روز می کنند.

اصلانی خاطرنشان کرد: موزه فیلم را می توان سینما دانست: “امروز ما می توانیم از سال 1900 فیلمی را ببینیم ، بنابراین می توانیم فیلم ها را به عنوان موزه در نظر بگیریم.” در حقیقت سینما یک موزه است و موزه با سینما از بن بست حرکت می کند.

رضا کیانان بازیگر سینمای ایران که در یک میزگرد درباره سینماها در موزه ها حضور داشت گفت: “نکته ای که من بارها با تهیه کنندگان صحبت کرده ام نمایش فیلم در روستاها است که در دهه سی و چهل و چهل ساخته شده اند.” امروز بسیاری از دانشجویان در حالی که بیکار هستند در رشته سینما و درام فارغ التحصیل شده اند وزارتخانه ها می توانند با بودجه تبلیغاتی خود یک پروژکتور بخرند و با کمک این دانش آموزان می توانند در شهرها و روستاهای دور افتاده فیلم به نمایش بگذارند.

وی گفت: “ما باید کودکان را با موزه ها معرفی کنیم. کارشناسان موزه با یک پروژکتور به مهد کودک یا دبستان می روند و آنها را به موزه و مفاهیم مرتبط نشان می دهند.” ایده خوبی برای متخصصان موزه است که موارد موزه را در قالب داستان های کودکان بگویند تا بتوانند آنها را در ذهن خود حکاکی کنند و به والدین خود بگویند.

نماینده “پارک بهشت ​​ساعت 5 بعد از ظهر” نماینده “پارک بهشت ​​ساعت 5 بعد از ظهر” گفت: “به یاد دارم که میهمانان هالیوود به ایران آمدند و از موزه فیلم ایران بازدید کردند و وقتی متوجه جوایز بین المللی سینمای ایران و تجهیزات عکاسی شدند ، در این موزه نگهداری می شوند.” برداشت آنها از سینمای ایران به حدی تغییر کرده است که وقتی فیلمسازان و بازیگران ایرانی به کشورهای خود سفر می کردند ، با بازیگرانشان معرفی شدند و ما آن را مدیون موزه فیلم ایران هستیم.

کیانیان گفت: “این موزه مانند شناسنامه برای ما است زیرا گذشته را به حال و آینده برای آینده می بخشد.” یکی از کارهای مهم موزه فیلم ایران زنده نگه داشتن کارت شناسایی و زنده ماندن آن است. سالهاست که موزه ها در سراسر جهان از دسترس خارج شده اند.

وی گفت: “سینما همیشه به روز است ، بنابراین بهترین راه است.” ما در ماه های اخیر فیلم های زیادی راجع به کرونا دیده ایم ، و سوال اینجاست که آیا بیماری قبلاً وجود داشته است یا خیر ، مربوط به سینما است و جواب این است که سینما طرفدار است.

نماینده “روبان قرمز” تأکید کرد: “ما باید موزه ها را زنده نگه داریم و رفتن به موزه ها را ضروری برای زندگی روزمره کنیم.”

شمدمر راستین میهمان دیگر این نمایش گفت: سینماگران باید بیشتر در موزه ها حضور یابند. “او گفت:” اگر سینماگران بیشتر به موزه ها سفر کنند ، در زمینه های مختلف فیلم سازی مانند طراحی مد به آنها کمک می کند. “

وی افزود: ما باید روابط خود را با موزه ها افزایش دهیم: “موزه ها و سینماها ابزاری هستند که انسان با استفاده مجدد از خود در تاریخ”.

در این برنامه ، سید احمد محتبطایی با تقدیر از موزه فیلم ایران به دلیل فعالیت مستمر در فضای مجازی ، اظهار داشت: “در زمان تعطیلی موزه ها ، تعدادی از آنها زنده مانده و از فضای مجازی و یکی از موزه های بسیار فعال بهره مند شدند.” موزه فیلم ایران به نمایندگی از موزه ملی موزه های ایران (ICOM) ، گواهی تقدیر را به موزه فیلم ایران ارائه می دهیم.
در پایان مراسم جوایز ICOM به مهران عباسی آناراکی مدیرعامل موزه فیلم ایران اهدا شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا